Shimano uppdaterar sin instegsgrupp Deore ordentligt. Den tidigare enbart 10-delade gruppen blir nu rejält bred och kommer som 12-, 11- och 10-delad grupp. 12-delade Deore M6100 blir enbart 1×12 medan 11-delade Deore M5100 och 10-delade Deore M4100 kan användas med eller utan framväxel.

Nya Deore M6100 1×12

Shimano introducerade 12-delat växelsystem hos XTR 2018 och sedan dess har tekniken allt eftersom trillat ner genom grupphierarkin till XT och SLX. Nu har turen kommit för Deore att bli 12-delad.

Shimano Deore M6100 2021Deore får som väntat mycket tekniska detaljer från sina storebröder och är fullt ut kompatibel med komponenter från XTR, XT och SLX. Alla funktioner följer självklart inte med utan några ska fortfarande vara förbehållna toppgrupperna. Färgtemat för nya Deore M6100 blir en svart bas med metallicblålila skiftande detaljer. En färgtrend som verkar vara populär för tillfället och som även finns hos SRAM Eagle AXS.

Prismässigt väntas nya 12-delade Deore blir billigare än nuvarande 11-delade SLX.

Vevpartier

Nya Deore M6100 kommer endast som ett 1x-system och saknar framväxel. Vevpartiet (FC-M6100) har en enkelklinga med Shimanos Dynamic Chain Engagement+ teknik som har omväxlande smal respektive bred tandprofil för att bättre kunna hålla kvar kedjan i stökig terräng. Till systemet hör en speciell 12-delad kedja (CN-M6100).

Shimano Deore FC M6100

Klingorna kommer som 30T eller 32T men kan fritt kombineras med större eller mindre klingor från SLX, XT eller XTR. Klingorna monteras med Direct-mount vilket ska ge snabbt byte mellan olika storlekar.

Vevpartierna finns i tre olika bredder (Q-faktor) beroende på kedjelinje och bredd på baknavet. Vevarmarna finns i längderna 170 mm och 175 mm.

Shimano Deore FC M6100

Kassett

Precis som hos sina storebröder har den nya 12-delade Deore-kassetten 10-51T. Därmed kräver den bakhjul som har nav med Shimanos speciella Microspline-body.

Shimano Deore CS M6100 12 10-51T

Kassetten (CS-M6100) består av 12 separata drev i stål som monterats på en spindel av aluminium. Dreven har storleken 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T. Kassetten väger 593 gram.

Bakväxel

Bakväxeln (RD-M6100-SGS) är anpassad för 10-51T-kassetten och har Shadow RD+ samt 13-tänders trissor.

Shimano Deore RD M6100 SGS

Växelreglage

Växelreglaget för bakväxeln (SL-M6100-IR) har utrustats med I-specEV-fäste för att ge utökade justermöjligheter då det monteras tillsammans med bromsreglaget. Reglaget har Rapidfire Plus och tvåvägsfunktionen Two-way Release som ska ge snabbare växlingar. Växelreglaget finns med eller utan växeldisplay.

Shimano Deore SL M6100 IR

På det tomma framväxelreglagets plats kan Shimanos tumreglage (SL-MT500) för höj/sänkbara sadelstolpar monteras. Reglaget är avsett för vajerstyrda stolpar och har nio millimeter draglängd.

Shimano SL-MT500

Bromsar

Till Deore M6100 finns två typer av bromsar med antingen XC-specifika tvåkolvsok (BR-M6100) eller fyrkolvsok (BR-M6120) för stigcykling och Enduro. Båda oken kan utrustas med bromsbelägg av antingen metall eller resin. Till Deore-bromsarna används bromsskivorna SM-RT64 eller SM-RT54.

Shimano Deore BR M

Bromsreglaget (BL-M6100) som är samma oavsett bromsokstyp har Shimanos Servo-wave-teknik som ska ge snabbare kontakt mellan belägg och skiva, och ökad bromskraft.

Shimano Deore BL M6100

Hjul och nav

Shimano har tagit fram nya hjul på Deore-nivå utrustade med Microspline-nav. Hjulen med beteckningen MT610 finns både som 27,5” och 29”. Fälgarna är 28,8 mm breda och förberedda för slanglös montering (Tubeless). Hjulen finns för 100/142 mm eller 110/148 mm. Vikten på 29”-hjulen med 148 mm baknav anges till 2230 gram/par.

Shimano Deore MT610

För den som vill bygga egna hjul med Microspline finns även lösa baknav. MT410-naven finns i 142 eller 148 mm bredd och med E-Thru axel. De lägre naven MT401 finns för 135 eller 141 mm bredd och med QR-axel. Samtliga nav finns med 28H, 32H eller 36H ekerhål.

Nya Deore M5100 och Deore M4100

Deore kommer även i en ny 11-delad version M5100 med eller utan framväxel. Den tidigare 10-delade versionen finns kvar men genomgår en förändring till M4100 och kan nu även köras som 1×10. Den tidigare 3×10-delade versionen försvinner och framväxeln blir nu endast 2-delad.

Shimano Deore M5100 11s 2021Till skillnad från nya 12-delade Deore som har 10T som minsta drev på kassetten har både nya 11- och 10-delade Deore ett minsta drev på 11T. Därmed kräver kassetterna inga Microspline-nav utan passar på traditionella HG-nav. Det gör att kostnaden för en cykel kan hållas nere då det inte krävs hjul med specialnav. Kassetterna finns för 11-delat med 11-46T och 11-51T samt för 10-delat med 11-42T och 11-46T.

Shimano Deore M4100 10s 2021Avsaknaden av 10T-drev ger dock ett smalare omfång på ungefär 10 %. För den som tänkt cykla i mycket kuperad bergsterräng som kräver ett stort omfång finns möjligheten att utrusta nya 11- och 10-delade Deore med framväxel. Vevpartier för 2-delat finns med 36-26T.

Nya Deore M5100 och Deore M4100 kan kombineras ihop och användas som 1×11, 1×10, 2×11 eller 2×10 enligt nedan.

Shimano Deore M6100 Compability

Till nya 11- och 10-delade Deore kommer det nya vevpartier, bakväxlar, framväxlar, växelreglage och 2 eller 4-kolvsbromsok. Komponenterna är inte lika avancerad som hos den 12-delade versionen och saknar vissa av Shimanos funktioner och teknik.

Shimano Deore M6100 M5100 M4100

Nya Deore M6100, M5100 och M4100 finns på marknaden i juni 2020.

Mer information om nya Deore finns hos Shimano

(Foto: Shimano / Sterling Lorence)