Lanseringen av nya långslagiga 29-tummare står som spön i backen just nu. Senast ut i raden av tillverkare som vill att vi ska köra Enduro med stora hjul är amerikanska Pivot som släpper sin nya Firebird 29.

För att inte drunkna i flödet måste tillverkarna sticka ut och framhäva cyklarnas unika egenskaper. Pivot trycker speciellt på att ramen som är helt i kolfiber har en geometri som inspirerats av deras DH-cykel Phoenix och har ett av de längsta Reach-måttet i denna kategori kombinerat med korta kedjestag och en låg tyngdpunkt. Egenskaper som, enligt Pivot, ska göra Firebird 29 både rejält högfartsstabil men samtidigt vara lättmanövrerad i snäva svängar.

Pivot Firebird 29 2019

Pivot Firebird 29 i korthet:

  • Användningsområde: Enduro, Bikepark
  • 170 mm slaglängd fram, 162 mm bak i ett DW-länkage
  • Ram i kolfiber, ramvikt 3,2 kg
  • 65° gaffelrörsvinkel
  • 431 mm kedjestagslängd
  • Kan köras med 29×2,6” eller 27,5×2,8”
  • Totalvikt från 13,5 kg

Firebird fanns tidigare i en 27,5” version men har nu alltså växt till sig med större 29-hjul. Slaglängden är i stort sett oförändrad med sina 170/162 mm. Designen är dock ny i jämförelse mot Firebird 27,5 både när det gäller länkage och baksving. Pivot använder sig fortfarande av ett DW-länkage men på 29-versionen sitter länkagets övre länk på framsidan av sadelröret mot tidigare bakom. Främre fästet för bakdämparen har även flyttats ner från ovanröret till ramens diagonalrör. Den nya designen har inneburit att något fäste för flaskställ inte får plats. Men Pivot menar att fördelarna med en optimerad bakdämparkinematik överstiger möjligheten att få med sig en vattenflaska.

Pivot Firebird 29 2019

Baknavet är Pivots specialare Super Boost Plus som med sina 157×12 mm ger ett styvare hjul men främst ger utrymme i ramen för bredare däck utan att bredda ut Q-faktorn onödigt mycket. Firebird 29 kan användas med antingen 29 eller 27,5+ och har utrymme för 29×2,6” eller 27,5×2,8”.

Pivot Firebird 29 2019

Geometrin på Firebird 29 är ställbar via ett ”flip-chip” vid bakdämparens bakre infästning och kan köras i läge ”low” eller läge ”high”. Skillnaden gör några millimeter på längden, en halv grad på gaffelrörsvinkeln och sex millimeter på vevlagerhöjden. För den som kör Firebird med 27,5+ hjul finns även möjligheten att använda en 17 mm tjock nedre styrlagerkopp för att inte göra vevlagerhöjden allt för låg.

Pivot Firebird 29 2019

Firebird finns i två olika färger; Sandstorm med orangea detaljer och Steel Blue med gula detaljer. Totalt finns sex olika utrustningsalternativ i tre klasser; Team, Pro och Race. Samtliga har 170 mm Fox 36 gaffel i Factory eller Performance-utförande med 44 mm offset samt Float X2 eller DPX2 metrisk bakdämpare. Drivlinan är enbart 1x då framväxelfäste saknas och kan fås med antingen 12-delat SRAM eller 11-delat Shimano.

Pivot Firebird 29 2019

Priset för nya Firebird 29 har än så länge enbart angetts i utländsk valuta och ligger mellan €6099 till €10999. Nya Firebird 29 finns tillgänglig från och med idag hos några utvalda Pivot-handlare runt om i världen.

Mer information finns hos Pivot cycles