I dessa tider när mycket handlar om enkelklinga och 1x-växelsystem kommer det något överraskande när någon tillverkare talar om att deras största nyhet för nästa år är att en av deras modeller nu kommer med framväxel. Förklaringen är dock enkel och handlar mycket om vanliga cyklister med normal benstyrka.

I fjol släppte 3T sin nya landsvägscykel Strada vars utseende och utrustning väckte en hel del uppmärksamhet. Strada är skapad av Gerard Vroomen och, trots att den finns redan idag, är den lite av en framtidsvision av hur landsvägscyklar kommer att se ut om 4-5 år.

Strada är en aerodynamisk linjecykel utrustad med skivbromsar och har något bredare däck, 28-30 mm, än vad som anses ”normalt” på landsvägen. För att minska luftmotståndet har alla mått och mellanrum tightats åt lite extra. Ramen sluter tätt mot däcken och området kring vevpartiet har en smal profil. Strada saknar även framväxel då denna, enligt Vroomen, är en stor källa till luftmotstånd. Istället fanns en ”halvstor” 50T-framklinga och en bredbandig kassett med 350 % omfång.

3T Strada Due 2019

Designen, aerodynamiken och däckbredden väckte en del uppmärksamhet men det som stack ut mest i mångas ögon var just avsaknaden av framväxel. Nästan alla landsvägscyklister har någon gång cyklat uppför både långa och branta backar och varit mycket tacksamma för en mindre framklinga för att överhuvudtaget kunna ta sig upp. Att cykla samma backar med enbart en större framklinga ansåg många säkert som en omöjlighet och valde därför kanske bort Strada när de tittade på ny cykel.

3T Strada Due 2019

Nu kommer Strada således i en version med framväxel kallad Strada Due för den som inte har benstyrkan och/eller som föredrar att köra med andra komponenter än SRAM. Strada Due finns initialt som löst ramset där köparen själv får komponera ihop sin kompletta cykel.

3T Strada Due THM

Modellen som Vroomen visade upp hade bland annat utrustats med ett THM Ulna styre med matchande THM Tibia styrstam.

Nytt aerodynamiskt vevparti

Strada Due är på inget sett ett misslyckande och en återgång till framväxel för 3T utan Vroomen tror fortfarande på enkelklinga fram. Ett bevis på detta är 3Ts helt nya vevparti Torno som är världens första aerodynamiska 1x-vevparti.

3T Torno Crankset

Vevpartiet är helt i kolfiber och tillverkas av THM i Europa. Vevarmarna är tunnare än ”normalt” och tack vare avsaknaden av en inre klinga kan vevpartiet göras smalare och vevarmarna sitta närmare enkelklingan. Q-faktorn på Torno är 4 mm smalare än på ett normalt 2x-vevparti.

3T Torno Crankset

Video från Eurobike

Cykelkanalen träffade Gerard Vroomen på Eurobike som berättade allt och lite till om nya 3T Strada Due.

Mer information om nya Strada Due och Torno finns hos 3T