Det tyska företaget Brake Force One (BFO) har utvecklat ett ABS-system för cyklar. Cykelkanalen träffade grundaren och innovatören Jakob Lauhoff för en pratstund där han gick igenom tekniken och visade upp hur systemet fungerade i verkligheten.

BFO har gjort en riktig resa från pojkrum till att vara med och samarbeta med miljardindustrier. Vi träffade Jakob första gången på Eurobike 2011 då han 18 år gammal presenterade sin nya egenutvecklade cykelbroms. Det unika med bromsen var en speciell bromskraftsförstärkare som enbart krävde ett finger på bromshandtaget men som ändå gav både högre bromskraft och mindre fingerkraft än samtliga konkurrenter på marknaden.

Brake Force One Jakob Lauhoff

Idén till bromsen hade han kommit på helt själv fyra år tidigare då han som 14-årig cyklist inte tyckte det fanns tillräckligt bra bromsar på marknaden. Jakob utvecklade bromsen på kvällarna när han kom hem från skolan och med hjälp av maskinerna i sin fars verkstad hade han en fungerande prototyp ett år senare. 2011 var bromsen färdig att lanseras på marknaden.

BFO bromsen med dess teknik togs mot väl både bland användare och i testlabb. Med tillverkning i Tyskland är bromsen dock något dyr för att nå ut till de stora massorna utan köps mest av entusiaster som söker bra bromsprestanda och gillar (tysk) teknik. 2015 kom nästa innovation från Jakob då han bytte ut mineraloljan i sina bromsar mot vatten för att få en ännu effektivare broms och BFO H2O var född.

Brake Force One H20

Försäljningen av bromsarna gick bra, och går fortfarande bra, men Jakob kände att han ville mer än att bara tillverka och sälja cykelbromsar. Under alla år med utvecklingsarbete hade han skaffat sig stora kunskaper som han ville ta ett steg vidare. BFO började erbjuda sitt kunnande till både bil- och cykelindustrin och 2016 inledde de ett samarbete med den betydligt större bromstillverkaren Magura. Samtidigt på Eurobike 2016 så presenterade BFO en prototyp av det ABS-system vi ser som i stort sett produktionsklar produkt idag.

Brake Force One ABS

I juni i år bildade BFO, Magura och den tyska industrigiganten ZF samriskföretaget Sachs Micro Mobility Solutions GmbH. De tre företagen ska tillsammans utveckla och tillverka produkter inom den kraftigt växande e-mobility-marknaden där BFOs teknik för ABS-bromsar kommer att användas.

ABS på cyklar hjälper ovana cyklister

ABS på cyklar handlar om att ge säkrare cyklar som kan minska olyckor och omkullkörningar. Även om vi tror att drivkraften i Jakobs fall initialt främst var att se om ABS överhuvudtaget gick att få fungera på cyklar.

ABS kommer i först hand att introduceras på elcyklar. Försäljningen av elcyklar har formligen exploderat och många av köparna är kanske inte så vana cyklister. De kan i vissa fall överrumplas av effektiviteten hos ett par moderna cykelbromsar vilket kan leda till olyckor. Jakob har till och med hört att vissa cyklister inte vågar använda frambromsen överhuvudtaget av ren rädsla för dess effektivitet. Även om dagens cykelbromsar är lätta att dosera (modulation) kan det uppstå situationer för ovana användare där framhjulet låses upp och cykel med cyklist drar omkull i backen. Jakob menar dock att en van cyklist alltid (?) kommer att kunna bromsa effektivare utan ABS. En mänskligt kontrollerad inbromsning på gränsen till låsning blir effektivare och ger kortare bromssträcka än ett hjul som omväxlande låser, släpper, låser, släpper som ett ABS-system fungerar.

Tekniken i BFOs ABS-system

BFOs ABS-system kan användas i hydrauliska bromssystem och består av bromsok, ABS-enhet och styrenhet. Systemet kräver även el för att fungera och som hos elcyklar tas från det normala batteriet.

Brake Force One Magura ABS

I bromsoken fram och bak finns hastighetssensorer som mäter hastigheten med hjälp av kylhålen på bromsskivan. Upptäcker systemet en hastighetsskillnad mellan fram och bakhjul dvs att ett hjul låses under inbromsning så skickas signaler till ABS-enheten. Enheten som är en 75 mm lång cylinder med 32 mm diameter sitter monterad på bromsledningen mellan bromshandtag och bromsok och har en in- och utgång för bromsledningen samt en elanslutning. Inne i cylindern sitter en magnetventil, som när den får signaler att ett hjul är låst, reglerar trycket i bromssystemet så att hjulet åter kan börja rulla. Fortsätter cyklisten att bromsa hårt och hjulet låses igen griper systemet åter in och reglerar trycket vilket ger upphov till det klassiska ”ABS-pumpandet”.

Brake Force One ABS

ABS-systemet fungerar på asfalt och på underlag som grus och gräs. På ren is är det (än så länge) svårt att få systemet att fungera förklarar Jakob då det inte finns tillräcklig med friktion för att åter kunna få rull på ett låst däck och därmed få in hastighetsinformation till systemet så att det vet vad det ska göra.

Brake Force One Magura ABS

Systemet har även en anti-OTB-funktion som ska förhindra att bakhjulet lättar och cykeln stjälper över framåt vid kraftiga inbromsningar. Funktionen använder sig av accelerometrar och lutningsgivare i ABS-enheterna som känner av när bakhjulet är på väg upp och släpper då trycket i frambromsen så att bakhjulet åter får kontakt med marken.

Vikten på ABS-enheten är cirka 250 gram. På cyklarna som visades upp var ABS-enheten monterad på utsidan men med tanke på dess lilla format kommer den säkert att integreras och monteras dold i ramen på produktionsklara cyklar.

ABS systemet utvecklades initialt för BFOs egna bromsar men har kommit att anpassats för övriga märken och kommer till en början att användas av Magura och Sachs. Enligt Jakob så kommer ABS-systemet framöver att finnas för alla broms- och elcykelmotormärken.

Systemets nivå av ingrepp kan programmeras fritt och det är upp till varje OEM-tillverkare att programmera ABSen efter eget önskemål. Tillverkare av transport- och stadscyklar kanske vill ha mesta möjliga ingrepp medan en eMTB-tillverkare vill ha möjlighet till mindre ingrepp på bakhjulet, eller helt att koppla ur systemet, för att kunna styra cykeln med sladd genom skarpa kurvor. Den funktionen ser vi redan idag hos motorcyklar med ABS som vill kunna köra med kontrollerad sladd i kurvor.  Leker man med tanken kanske det även finns de tillverkare som vill anpassa frambromsens ingrepp så att det går att göra kontrollerade stoppies där systemet lyfter och håller bakhjulet snyggt en halvmeter över marken. Givarna i systemet kan även samarbeta med elmotorn och användas till traction kontroll där motorassistansen regleras när systemet upptäcker att bakhjulet spinner.

När ABS-systemet finns ute bland konsumenter på marknaden är i dagslsäget oklart. Men vi kan säkert förvänta oss produkterna inom en snar framtid.

Video från Eurobike

Jakob Lauhoff förklarar och demonstrerar hur Brake Force Ones ABS-system fungerar

Mer information finns hos BrakeForceOne