På Eurobike var det elcyklarna som fick stå i främsta ledet i Bianchis monter. De klassiska celestefärgade trampdrivna cyklarna var förpassade längre bak. Allra längst fram stod Bianchis senaste modell kallad E-SUV som hade världspremiär under mässans första dag.

Francesco Baroni från Bianchi berättar allt om den nya modellen

Bianchis nya E-SUV (Electric Sport Utility Vehicle) är en modell som finns i tre olika versioner och som ska kunna användas till allt från bekväm stadscykling till enduro och eMTB racing.

Bianchi Esuv Rally 2020De tre versionerna kallade Racer, Rally och Adventure delar samma formspråk som blandar utseendet från cykel och motorcykel där integration varit ett av ledorden vid utvecklingen. Ram och baktriangel är tillverkade i kolfiber där bakljus har integrerats i sadelstagen och strålkastare med sidoljus har integrerats i styrhuvudet. Ramens kantiga och triangel-formade design sägs vara inspirerad från den italienska bergskedjan Dolomiternas karakteristiska utseende.

Baktriangeln har asymmetriska kedjestag där drivsidan är upphöjd för att dels ge mindre kedjeslammer men ska även föra tankarna till baksvingen på en motorcykel. MC-attribut finns även i den främre högt uppdragna integrerade stänkskärmen som är av ”anknäbbsdesign”. Rally och Adventure-versionen har dessutom olika storlek på hjulen med 29-tum fram och 27,5-tum bak.

Bianchi Esuv 2020Alla tre versioner har utrustats med ett motorsystem från Shimano med en Steps E8000-motor. Batteriet på 720 Wh sitter integrerat i diagonalröret. Att Bianchi E-SUV är tänkt att köras hårt på skogsstigarna råder det ingen tvekan om då diagonalröret har utrustats med kylkanaler som ska dra ner sval luft förbi batteriet och motorn.

Bianchi Esuv Airflow

Slaglängden bak är 150 mm hos alla tre vilket kombineras med en gaffel på 150 mm hos Rally och Adventure samt 160 mm hos Racer. Geometrin har en gaffelrörsvinkel på 65°, sadelrörsvinkel på 75.5°, 452 mm långa kedjestag och en Reach på 458 mm i storlek Large (460 mm för Racer). Vikten uppgår till runt 23 kg.

Bianch E-SUV Racer

Racer är en enduro/stigcykel med 160 mm slaglängd fram och 150 bak.

Bianchi Esuv Racer 2020Hjulstorleken är 29-tum fram och bak med 2,6”-breda däck. Racer saknar den integrerade belysningen och skärmarna. Växelsystemet är Shimano XTR 1×12. Racer har ett integrerat styre i kolfiber med inbyggt fäste för GPS-enheter.

Bianchi Esuv Racer IntegrationNågra svenska priser finns ännu inte men det internationella priset för Racer ligger på 10 490 euro.

Bianch E-SUV Rally

Rally är en fullutrustad eMTB för stigcykling som har 150 mm slaglängd fram och bak.

Bianchi Esuv Rally 2020Hjulstorleken är 29-fram och 27,5-bak. Rally har integrerade stänkskärmar och belysning. Dessutom finns ett extralyse på styret som lämnar 1100 lumen. Växelsystemet är Shimano XTR 1×12. Rally har ett integrerat styre i kolfiber med inbyggt fäste för GPS-enheter. Priset ligger på 9490 euro.

Bianch E-SUV Adventure

Adventure har samma slaglängd och hjulstorlek som Rally-versionen men är tänkt för mer urbana äventyr och cykelutflykter.

Bianchi Esuv AdventureAdventure har integrerade stänkskärmar och integrerad belysning fram och bak. Utrustningen på Adventure är något enklare och saknar bland annat det integrerade kolfibestyret. Växelsystemet är SRAM GX 1×12. Priset är 6790 euro

Mer information om nya E-SUV finns hos Bianchi.