Bianchi satsar på aerodynamik och elmotorer till 2019. John Nilsson på svenska Bianchi-distributören Monark Exercise går igenom nyheterna

Oltre XR4 Disc

Skivbromsar tillhör framtiden på landsvägen och Bianchis cyklar är inga undantag. Bianchis aeroräser Oltre XR4 uppgraderas med skivbromsar till 2019.

Bianchi Oltre XR4 Disc

Oltres aerodynamiska egenskaper blir ännu halare med skivbromsar då kablar och ledningar från styret är mer integrerade jämfört med fälgbromsversionen. Oltre XR4 Disc har utrustats med Visions ACR-system (Aerodynamic Cable Routing) som består av ett Metron-styre som har styre och styrstam i en integrerad enhet samt ett överdimensionerat 1,5”-styrlager där kablarna kan dras på insidan av lagret.

Bianchi Oltre XR4 Disc Vision

Geometrin genomgår inga större förändringar jämfört med fälgbromsversionen förutom att kedjestagen blir 3-10 mm längre beroende på ramstorlek och ger därmed något längre hjulbas. Ram och gaffel får 12 mm genomgående hjulaxlar som har en inbyggd spak som fälls fram när hjulen behöver lossas.

Bianchi Oltre XR4 Disc Axle

Aria e-Road

Nya elcykeln Aria e-Road ser vid en första anblick ut som en normal cykel och det är inte mycket som avslöjar att det handlar om en elcykel. Motorn sitter monterad i baknavet och döljs nästan helt mellan kassett och bromsskiva.

Bianchi Aria E Road 2019

Navmotorn kommer från Ebikemotion och är på 250 W och 40 Nm. Batteriet med kapacitet på 250 Wh sitter helt integrerat i diagonalröret och laddas via en kontakt nere vid vevpartiet. Motorsystemet styrs med en knapp på ovanröret och har tre olika assistanslägena med Eco (30%), Comfort (60%) och Power (100%).

Bianchi Aria E Road

Motorn uppges arbeta som bäst i hastigheter mellan 15 och 25 km/h och över 25 km/h får användaren som vanligt trampa av egen kraft. Räckvidden anges i höjdmeter och batterikapaciteten ska räcka till att klättra en stigning på 1200 höjdmeter.

Bianchi Aria E Road Ebikemotion

Vikten av motor och batteri uppgår till 3,5 kg och totalvikten på Aria e-Road ligger på runt 16 kg.

Impulso e-Allroad

En lite kraftigare elmodell är nya Impulso e-Allroad som är en elassisterad gravelcykel men finns även i en landsvägsversion kallad e-Road. Med Impulso finns det, enligt Bianchi, inga hinder att ta sig an klassiska italienska monster-klättringar som Stelvio, Gavia och Pordoi.

Bianchi Impulso E Allroad 2019

Impulso har en ram i aluminium som utrustats med en E-P3-mittmotor från italienska Polini. Motorn på 250 W och 60 Nm kan användas med 1x-singelklinga eller med två klingor och framväxel. Batteriet på 500 Wh är semiintegrerat i diagonalröret och kan monteras av. Motorn väger 2,95 kg och batteriet adderar ytterligare 2,54 kg.

Bianchi Impulso E Allroad Polini

Motorsystemet styrs via en display på styret och har fem assistanslägen. Räckvidden anges upp till 200 km, beroende på terräng och assistansläge. Impulso e-Allroad sväljer upp till 40 mm breda däck och har fästen för skärmar.

Infinito CV Disc

Bianchis Endurance/komforträser Infinito CV uppdateras till 2019 och får mer fokus på aerodynamik med bland annat en ny integrerad sadelklämma.

Bianchi Infinito Cv 2019

Ramen i kolfiber är tillverkad i Bianchis speciella Countervail®-teknik som sägs reducera vibrationer från underlaget. För ännu mer komfort finns plats för 32 mm breda däck. Infinito CV kommer endast för skivbromsar och har 12 mm genomgående axlar med inbyggd spak.

Mer information finns hos Bianchi