När 11-delat infördes på landsvägen var Campagnolo först ut av de tre stora komponenttillverkarna 2009. Nu när ytterligare ett drev adderas på kassetten är Campagnolo först igen. Det nya 2×12-delade systemet införs på de mekaniska versionerna av Record och Super Record och finns för antingen fälgbromsar eller skivbromsar.

Det mest utmärkande i det nya systemet är självklart kassetten som fått ett extra drev. Men för att inte alla med 11-delade hjul ska behöva köpa allt nytt så säger Campagnolo att den nya 12-delade kassetten är kompatibel med tidigare 11-delade hjul. Det är möjligt tack vare att den nya kassettens drev och utrymmena mellan gjorts smalare än tidigare vilket innebär att den yttre bredden för 11-delat och 12-delat är densamma.

campagnolo 2x12 kassett 11-32TKassetten är uppbyggd av tre olika drevkluster; en del med de sex minsta dreven, en del med tre mellandrev och en del med de tre största dreven. Dreven är helt i stål vilket sägs ge samma slitstyrka som tidigare kassett med drev i aluminium. Den nya kassetten kommer i två versioner:

  • 11-29T: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-23-26-29T
  • 11-32T: 11-12-13-14-15-16-17-19-22-25-28-32T

För att kassetten och dess smalare avstånd mellan dreven ska fungera var Campagnolo tvungna att ta fram en ny smalare kedja. Kedjan för det 12-delade systemet R12 är 5,1 mm bred jämfört med tidigare R11 som är 5,5 mm. Trots dess smalare yttermått hävdar Campagnolo att den nya R12 kedjan är lika slitstark som den gamla R11.

campagnolo R12 superrecord chain

För att göra drivlinan komplett kan de nya 12-delade kassetterna paras ihop med nya vevpartier som har 50/34T, 52/36T eller 53/39T. Vevarmarna finns i en ny kortare längd 165 mm som komplement till de tidigare 170, 172,5 och 175 mm. Vevpartiet för Super Record har ihåliga kolfiberarmar, keramiska lager och en axel av titan. Record har solida kolfiberarmar, keramiska lager och axel i stål.

campagnolo record crankset UT carbon

Broms/Växelreglagen till den 12-delade gruppen är även de helt nya. Ett extra drev bak innebär att växelreglagen måste kunna indexera en växel till. Avståndet mellan växellägena har blivit kortare samtidigt som frigången i början av rörelsen har tightas till något. Som tidigare innebär funktionen Ultrashift att det går att växla upp tre växlar och ner fem växlar i ett enda klick/drag på reglagen.

campagnolo 2x12 record ergopower

Externt har reglagen fått nytt utseende och ergonomi där S-formen på bromshandtaget och växelspaken har blivit mer svängd för att enklare kunna nås med händerna i bocken. Bromshandtagets pivotpunkt har ändrats för att få bättre en hävarm. Greppvidden på handtagen kan justeras med hjälp av insexnyckel. Handtagen för skivbromsar får liknande design men har något högre profil för att rymma den interna hydrauliken.

campagnolo 2x12 record ergopower disc brake

Bakväxeln har anpassats efter kassettens större drev och smalare växelindexering. Korgen som är i kolfiber hos Super Record och aluminium hos Record är av medium-längd och samma bakväxel används till 11-29T som till 11-32T.

campagnolo 2x12 record rear derailleur

Trots att systemet främst fokuserar på sin 12-delade kassett har även framväxeln fått sig en översyn. Ett nytt länkage hos framväxeln gör att växelrörelsen ska gå snabbare och lättare än tidigare. Skruven till vajerfästet har ny infästning vilket innebär att däck upp till 32 mm kan användas utan att ta i framväxeln.

Campagnolo må ha varit lite sena ut med landsvägsskivbromsar på marknaden men tar igen det nu med den nya 12-delade gruppen som direkt anpassas för skivor. Bromsskivorna finns i 140 och 160 mm och har rundade kanter för att falla UCIs regelverk i smaken. Bromsoken är av Flat-mount standard och direktmonteras i gaffel/kedjestag utan adapter.

Campagnolo 2x12 Disc

Den nya 2×12-gruppen finns än så länge enbart för mekaniska växlar. Men med tanke på de elektriska växelsystemens dominans i proffsklungan är det säkert ingen vild gissning att 2×12 även kommer som EPS framöver.

Mer information om den nya 2×12-gruppen finns hos Campagnolo