Grail är Canyons serie av Gravelcyklar som är tänkt för grusvägscykling och äventyr på sidan av de stora landsvägarna. Nu får kolfibermodellerna i serien sällskap av billigare modeller i aluminium.

Canyon Grail AL

Den största skillnaden mot kolfibermodellen är att aluminiummodellen inte utrustas med Gravel Carbon Cockpit. Ni vet det där styret med det mycket speciella utseendet som blivit årets största snackis i Gravel-världen.

Canyon Grail 2018Det speciella med Gravel Carbon Cockpit är att det inte sitter infäst på styrstammen i ovankant utan har en infästning ”en våning ner”. Därmed går det att göra ovansidan tunnare och bygga in ett visst mån av flex som ska ge bättre komfort. Den nya aluminiummodellen får istället ett mer traditionellt bockstyre.

Styrenas olika utseende och infästning på ramen gör att det skiljer en del i utseende mellan de två rammaterialen. Kolfibermodellens ovanrör är något högre placerat, har en liten knäck och ligger i linje med styrstammens ovankant. Aluminiummodellen med sitt traditionella styre har ett lägre rakare ovanrör med cirka 30 mm lägre instegshöjd och en normal anslutning mot styrrör och styrstam.

Canyon Grail AL En titt i geometritabellen ger att aluminiummodellen har en geometri som är något högre och längre än kolfibermodellen. Grail AL har 8-10 mm högre Stack+ och 5-8 mm längre Reach+ beroende på ramstorlek. Sadelrörets vinkel på 73,5° är samma, medan gaffelrörets vinkel skiljer ± 0,5° beroende på storlek. Aluminiummodellen har 5 mm längre kedjestag (430 mot 425 mm) och 5-10 mm längre hjulbas. Grail AL finns i sju olika ramstorlekar från 2XS till 2XL där de två minsta storlekarna 2XS och XS har utrustats med mindre 650b-hjul.

Canyon Grail AL Ramen har försetts med en mängd skruvhål och fästen för skärmar och pakethållare. Som hos kolfibermodellerna kan aluminiumcyklarna även utrustas med Canyons egna packväskor. Det finns plats för två flaskställ i huvudramen och ett på undersidan av diagonalröret.

Grail AL 6.0

Ramen har intern dragning av ledningar/vajrar och är förberedd för Di2 även om samtliga aluminiummodeller initialt levereras med mekaniska växlar i 1x- eller 2x-utförande. Vevlagret är av pressfit-standard och hjulaxlarna är 12 mm genomgående fram och bak. Däckmässigt sitter 40 mm breda däck monterade på samtliga Grail.

Komfort var något som det pratades en hel del om vid lanseringen av Grail CF. Aluminiumramen ser ut att vara något mer bastant byggd. Fram sitter det samma kolfibergaffel som på kolfiberramen. Däremot saknas som tidigare nämnt det flexande Gravel Carbon-styret och aluminiummodellerna har istället ett nytt kompakt Canyon HB50 Gravel-styre i aluminium. Ingen av aluminiummodellerna har utrustats med Canyons speciella tvådelade flexande komfort-sadelstolpe VCLS 2.0 utan har istället en normal Canyonstolpe i kolfiber med 27,2 mm i diameter. Hur pass stor skillnad det är i komfort mellan de två modellerna hoppas vi kunna få återkomma till.

Grail AL 7.0 SL

Aluminiummodellerna finns till en början i fem olika utrustningsvarianter varav två är damspecifika WMN-modeller. Toppmodellen AL 7.0 SL har ett pris på 16 199 kr och är bland annat utrustad med SRAM Rival 1×11 och hydrauliska skivbromsar. Instegsmodellen AL 6.0 för 12 899 kr har Shimano Tiagra-utrustning med 2×10-växlar och hydrauliska skivbromsar.

Cyklarna finns att beställa nu med leverans från början av november beroende på modell, storlek och färg.

Mer information finns hos Canyon