Neuron är Canyons heldämpade allroundcykel som placerar sig i gränslandet mellan märkets tävlingsinriktade Lux CF och den mer utförsorienterade Spectral. Neurons mångsidiga egenskaper har gjort att modellen varit Canyons bäst säljande cykel under lång tid. Tidigare i höstas presenterade Canyon en ny uppdaterad modell av Neuron i aluminium. Nu kommer Neuron med ram i kolfiber vilket innebär att det är första gången som det svarta lätta rammaterialet återfinns med 29-tumshjul i Neuron-familjen.

Canyon Neuron CF 9.0

Canyon Neuron CF 2019 i korthet

  • Allroundcykel för XC, stigcykling och alpäventyr
  • Huvudram och bakram i kolfiber
  • 130 mm slaglängd fram och bak
  • 29-tumshjul i storlekarna M, L och XL
  • 27,5-tumshjul i storlekarna XS och S
  • Vikt från 12,1 kg
  • Pris från 28 999 till 60 399 kr

Neuron har växt i slaglängd genom åren. Till en början hade den 110 mm som sedan blev 120 mm när den uppdaterades 2017 och är nu i och med den senaste modellen uppe på 130 mm fram och bak. Samtidigt har geometri moderniserats och blivit både längre och flackare utan att för den skull ta det till det extrema. Enligt Canyon så var det viktigt att behålla Neurons allrounda och mångsidiga egenskaper. För med nya Neuron så vill Canyon gå emot den allmänna utvecklingen av 130 mm heldämpade cyklar som enligt dem främst vänder sig mot erfarna cyklister och utförsåkning i höga hastigheter. Canyons utvecklingsingenjör Michael Staab menar att om en cykel ska klara av allt från alpina äventyr, heldagsturer på cykelleder och enkla kvällsturer efter jobbet så krävs det andra kvalitéer.

Canyon Neuron CF 2019

I Neurons fall förklarar Staab att det handlar om en lätt kolfiberram med en geometri som ger både kontroll och komfort för långa dagar i sadeln och som dessutom utrustats med vettiga och prisvärda komponenter.

Design och geometri

Även om kolfibermodellen Neuron CF och aluminiummodellen Neuron AL ingår i samma Neuron-familj så skiljer de sig en del åt. Det mest utmärkande och visuella är att Neuron CF får en liggande bakdämpare, i stället för stående, och som ger cykeln en snarlik design och kinematik som hos Spectral och Lux.

Canyon Neuron CF 2019

Det horisontella länkaget tillsammans med placeringen av de fyra länkagepunkterna ska enligt Canyon både öka känsligheten och ge bra trampeffektivitet. Kinematiken som först introducerades på DH-cykeln Sender har tre faser där den första fasen ska ge bra känslighet för mindre ojämnheter, den andra fasen förbi SAG-punkten ska ge bra stöd i mellanregistret och den tredje fasen är progressiv i slutet av slaget.

Canyon Neuron CF 2019

Kinematiken är även storleksanpassad där de två minsta storlekarna XS och S har andra dämpare som optimerats för cyklister med lägre vikt och som ger ännu mer känslighet i inledningen men som ändå håller mot i slutet av slaget.

Canyon Neuron CF WMN 8.0 27,5

Neuron CF finns i fem storlekar XS, S, M, L och XL. Geometriskt så är Neuron CF och Neuron AL i stort sett lika. Vinklarna är identiska och Stack/Reach skiljer några millimeter beroende på ramstorlek. Det som främst skiljer ut sig är att kolfiberramen har fått ett betydligt kortare sadelrör på de mindre storlekarna. På XS och S är skillnaden 40 mm mot tidigare och på M är skillnaden 25 mm. De kortare sadelrören kommer att underlätta betydligt för de som vill sänka sin sadel ordentligt för att enklare komma bak på cykeln i brantare utförsbackar.

Neuron CF har precis som Neuron AL ramstorleksbaserad hjulstorlek där storlek M, L och XL kommer med 29”-hjul och de mindre storlekarna XS och S har 27,5”-hjul. Vad som är nytt på Neuron CF är att samtliga storlekar, både 29” och 27,5”, utrustats med 29”-gaffel. Detta menar Canyon ska ge snarlikt uppträdande oavsett vilket hjulstorlek som väljs. De mindre storlekarna har även utrustas med 740 mm styre.

Canyon Neuron CF 2019

Ramdetaljer

Neuron CF har både huvudram och bakram i kolfiber. Någon exakt ramvikt har ännu inte angetts. Ramen har som vanligt när det gäller Canyon utrustats med en hel del egna ramtekniska lösningar.

En välkommen detalj för alla hemmamekare är att kabelkanalen på undersidan av diagonalrörat, som introducerades på kolfibermodellerna av Spectral, återfinns även på Neuron CF. Genom att helt kunna montera av kanalen blir det betydligt enklare att dra om vajrar och slangar än att behöva trä dem genom hål i ramen. Kabelkanalen i hårdplast skyddar även ramen från stänk och sprut från framhjulet. Skydd finns även på kedjestaget och som hos övriga kolfiberramar hos Canyon så skyddas ovanröret från kontakt med styret vid en krasch av den speciella IPUn (Impact Protection Unit).

Bakramen har Boost 148×12 och gafflarna 110×15. Hjulaxlarna är av Canyons egna lösning Quixle som har ett inbyggt handtag som i normalfallet är dolt inuti axen men som dras ur och används när hjulet behöver lossas.

Canyon Neuron CF 2019

Vevlagret är något överraskande gängat. Canyon har tidigare använt sig av press-fit på sina kolfiberramar men nu alltså ”gått tillbaka” till gängat lager vilket enligt Canyon ska förenkla underhållet.

För att kunna vara en mångsidig cykel som även passar för långa klättringar i alperna har Neuron CF inte fullt ut optimerats mot 1x-växelsystem utan kan även användas med framväxel. Under ett täcklock till undre pivotpunkten finns fästpunkt för framväxel. Samtliga lager i länkaget har dubbla tätningar och innehåller vattenavstötande fett som ska ge lång livslängd.

Canyon Neuron CF 2019

I ramen finns plats för en vattenflaska under förutsättning att ett sidladdat flaskställsfäste används.

Modeller och utrustning

Neuron CF kommer i sju olika utrustningsnivåer varav två av dem är damspecifika WMN-modeller. Priserna startar från 28 999 kr för instegsmodellen CF 8.0 och går upp till 60 399 kr för toppmodellen CF 9.0 Unlimited.

Canyon Neuron CF 2019Canyon Neuron CF 2019

Lite överraskande är att samtliga modeller har gaffel/dämpare från Fox och något Rockshox-alternativ finns inte. Hos drivlina/växelkomponenter är det dock mest SRAM för nästan hela slanten där fem modeller har Eagle 1x-växelsystem med 30T framklinga och 10-50T-kassett. Endast en modell har 2-delat växelsystem och då från Shimano med 36/26T-vevparti och 11-42T-kassett. Samtliga modeller har höj/sänkbar sadelstolpe som standard. Bredden på fälgarna är 25/30 mm beroende på modell och samtliga cyklar har däck med 2,35”-bredd.

 

Mer information hos Canyon