Eurobikes absolut största intresse tilldrog sig CeramicSpeeds prototyp på ett 13-växlat system som saknar traditionell kedja och bakväxel. I samma ögonblick som nyheten om det annorlunda växelsystemet blev känt flockades mässbesökare som flugor runt uppfinnaren och intresset blev enormt.

CeramicSpeed DrivEn Cykelkanalen lyckades få en pratstund med innovatören Jason Smith från CeramicSpeed som beskrev systemet in i minsta detalj. Jason har en bakgrund i testföretaget Friction Facts som han startade men som nu har gått upp i CeramicSpeed och där Jason följde med som chef över testverksamheten.

Vad det hela handlar om är verkningsgrad. För ungefär ett år sedan drog CeramicSpeed igång ett projekt som fritt översatt kallas ”jakten på den 1 %-iga drivlinan” där de skulle undersöka om det var möjligt med 99 % verkningsgrad i ett cykelväxelsystem. En traditionell cykelkedja i ett växelsystem har upp till åtta olika ytor som ligger och skaver mot varandra och orsakar friktion. Hur bra kedjan än smörjs så uppgår verkningsgraden i exempelvis ett Dura Ace-system aldrig mer än till 98 %. CeramicSpeed som är kända för sina stora keramisk lagrade rulltrissor har dock lyckats tweaka ett kedjeväxelsystem till 98,5 % verkningsgrad men inte lyckats nå upp till 99 % som var målet.

En halv ynka procent kanske låter löjligt att bråka om men det heter inte många bäckar små av en slump. De uppmätta verkningsgradssiffrorna för det konventionella kedjesystemet är dessutom uppmätta i laboratoriemiljö. I verkligheten med smuts och slitage sjunker effektiviteten med ett par procent till runt 96,75 %.

De insåg att det behövdes ett helt nytt drivsystem för att lyckas och i samarbete med det tekniska universitetet i Colorado skapades det nya 13-delade växelsystemet DrivEn.

CeramicSpeed DrivEn

DrivEn består av en framklinga, en kardanaxel och en 13-delad ”kassett” som utgörs av en plan skiva med 13 ringar av tänder. Framklingan driver kardanaxeln via en krans av keramiska kullager som i andra änden har ytterligare en lagerkrans som driver den 13-delade skivan. Genom konstruktionen med kardanaxeln och lagerkransarna har de lyckats reducera de åtta kontaktpunkterna till fyra. Jason hävdar att systemet har 49 % lägre friktion än ett Dura Ace system vid 250 W trampeffekt och att de lyckats med sitt mål om ett växelsystem med 99 % verkningsgrad.

CeramicSpeed DrivEn

Växlingen av de 13 växlarna fungerar genom att den bakre lagerkransen på kardanaxeln är rörlig och kan röra sig in/ut på växelskivan. Växlingen initieras som vanligt via ett styrmonterat växelreglage och signalen går sedan trådlöst ner till kardanaxeln. Inne i axeln sitter en mottagare, ett batteri, en elmotor och en kulskruv som överför signalen till en rörelse fram eller tillbaka.

CeramicSpeed DrivEn Prop shaft

Växelskivan har ett antal växelramper som gör att växling kan ske flertal gånger per varv. Antalet växlar är inte begränsat av baknavets bredd då DrivEns växelskiva istället bygger på höjden. Det som begränsar är istället hur långt lagerkransen på kardanaxel har möjlighet att röra sig.

CeramicSpeed DrivEn

Systemet som visades upp på Eurobike är än så länge på prototypstadiet och gick inte att växla. En hel del 3D-printade delar gör även att prototypen i nuläget inte klarar allt för stor belastning. Under utvecklingen användes bland annat en singlespeed-konstruktion för att utvärdera alla idéer.

CeramicSpeed DrivEn Singlespeed

DrivEns konstruktion med kardanaxeln i ”navcentrum” gör att ramens kedjestag måste flyttas uppåt en bit. I övrigt använder sig DrivEn av standarddelar på nav och vevpartier.

CeramicSpeed DrivEn

Till sist lite om smuts och skitig drivlina. Om DrivEn ska monteras på cyklar som körs utomhus kommer delarna garanterat att bli kontaminerade av smuts och ge sämre verkningsgrad. Jason och CeramicSpeed är fullt medvetna om ”problemet” och tänker sig att DrivEn på MTB och Gravel kan helt komma att kapslas in i en tät konstruktion. Något som är enklare att göra med DrivEn än på ett konventionellt växelsystem där bakväxeln dels hänger ner en bit och dessutom rör sig in ut från ramen.

Om DrivEn blir verklighet återstår att se. Den är hursomhelst en riktigt intressant innovation och sådant som vi mer än gärna vill se mer av på en mässa som Eurobike.

Video från Eurobike

Trots den massiva uppvaktningen så tog sig Jason tid med Cykelkanalen och presenterade DrivEn i detalj för oss.

Mer information om DrivEn finns hos CeramicSpeed