Den svenska cykeltillverkaren Crescent ställde ut ett gäng elcyklar på mässan men ville främst lyfta fram fördelarna med elcykling i stort. Hör Pär Jansson från Cycleurope berätta om Crescents filosofi kring elcykling.

Crescent satsar stort på elcyklar och i sortimentet finns allt från klassiska modeller för stadsbruk till sportigare hybrider för pendlingscykling. Motorn på en elcykel kan placeras antingen i hjulnavet fram eller så kan den monteras centralt vid vevpartiet i en enhet som innehåller motor, pedaler och framdrev.

Crescent Elira Elcykel 2019

Elcyklar med motor i naven och då speciellt i framhjulet är generellt lite billigare än mittmotorutrustade cyklar. En centralt placerad mittmotor ger dock en mer normal cykellik känsla där motorn förstärker kraften i kedjan istället för att dra fram cyklisten som en motor i framnavet tenderar att göra. Kort sagt handlar mittmotor mer om att cykla och navmotor mer om att åka med.

Crescent Elder Elcykel 2019

Vissa av Crescents mittmotormodeller utrustas med märkets egna motorsystem EGOING där de fritt kan styra över motor, batteri, display och mjukvara för att ge elcyklarna exakt de speciella egenskaperna och upplevd cykelkänsla som de vill att en Crescent-elcykel ska ha.

Till 2019 utökas sortimentet med en elassisterad lastcykel med mittmotor. Max som modellen heter är utrustad med den kraftigaste Shimano-motorn STEPS E8000 och har ett 504 Wh batteri.

Crescent Max Lastcykel 2019

Ramen i aluminium har ett 26”-bakhjul och ett 20”-framhjul. Last-delen utgörs av en aeroformad väderbeständig låda i trä.

Mer information finns hos Crescent