Cykelkanalen besökte MC-mässan i helgen för att kolla in utbudet av elcyklar.

Motorcyklar och cyklar har nuförtiden sina separata mässor i Sverige. För tio år sedan fanns det dock ett koncept som hette På Två Hjul och som var en kombinationsmässa mellan alla typer av fordon på just två hjul oavsett om de drivs av motor eller trampor. Med sedan 2009 har cyklar och motorcyklar varit åtskilda.

Anledningen till vårt besök på MC-mässan i år var att den stora italienska MC-mässan EICMA i höstas gjorde en större satsning på elcyklar. Det fanns massor av elcykelföretag representerade med bland annat elcyklar från Ducati, KTM, Husqvarna, Fantic m.fl. Även om många av dem, trots namnen, inte har någon direkt koppling till själva MC-företagen utan oftast är separata bolag så är det namn som den motorcykelintresserade känner igen och som kanske kan locka märkestrogna lite extra på just en MC-mässa.

När nu EICMA som är en av världens viktigaste MC-mässor satsat lite extra på elcyklar var vi väldigt nyfikna på om utställarna på den svenska motsvarigheten skulle göra det samma. Vi tog oss därför till helgens MC-mässan på Friends Arena i Stockholm för att kolla in utbudet.

Mycket MC, minimalt med elcyklar

Dessvärre säger vi, men dessbättre säger kanske någon annan, så var det glest mellan cyklarna på mässan. Endast en handfull utställare av elcyklar fanns representerade där främst två av dem hade med sig ett 10-tal modeller var. I övrigt fanns det några som ställt in en enstaka elcykelmodell i sin monter. Tidigare MC-mässor har haft större utbud och antalet elcyklar på fjolårets MC-mässa i Göteborg var betydligt större. Så EICMAs stora satsning hade inte smittat av sig, utan snarare tvärt om.

MC Mässan 2019

Den Ekeröbaserade cykelbutiken El-Cykelcenter ställde ut några olika typer av vardagscyklar från Batavus. Det fanns även ett gäng heldämpade MTB från Lapierre i montern.

MC Mässan 2019

Det svenska elcykelmärket Lifebike som ställdes ut av KöpEnScooter har ett stort sortiment av elassisterade vardagsmodeller och pendlingscyklar. De visade dessutom upp en prototyp på en ny heldämpad MTB utrustad med Shimano mittmotor.

MC Mässan 2019

Visst intresse för elcyklar trots allt

Trots det minimala antalet elcyklar som ställdes ut så fångade de en hel del intresse och kändes inte alls malplacerade bland övriga hästkrafter och krom. Det var ett konstant flöde av intresserade runt de olika modellerna som klämde och kände. Under den korta tid vi befann oss i cykelmontrarna hörde vi även förvånansvärt många positiva kommentarer. Främst då om cyklarna av de mer praktiska slaget.

“-Med lasthållarna får man ju faktiskt med sig en hel del prylar, smart”, tyckte någon. Ett gäng medelålders män stod länge och inspekterade en Batavus-modell varvid en av dem sa “Vi får se till att chefen köper in varsin sån här så vi kan ha till och från jobbet”.

“-Med en sån här behöver jag inte ta bilen till förskolan på morgonen”, uttryckte någon vid åsynen av Lifebikes modell med dubbla barnstolar.

MC Mässan 2019

En mäss-reflektion vi gjorde handlade om elcykelpremien. I nuvarande budget som ligger finns som alla vet ingen fortsättning på premien. Det kan dock komma att ändras i och med den nya regeringen. Under tiden tar försäljare av elfordon till lite egna grepp. En utställare av elmotorcyklar gav exempelvis självmant mässrabatt motsvarande elfordonspremien.

MC Mässan 2019

Kanske är denna egna version av elpremie-rabatt modellen för att locka kunder framöver om nu inte elcykelpremien återuppstår.