Förra året genomgick DTs landsvägshjul en total översyn vilket DT valde att kalla RoadRevolution. Till 2019 kommer DT med något de kallar Evolution of the Revolution där de kompletterar sitt produktutbud med ytterligare några hjul i serierna Aero och Performance.

Aero ARC

ARC är DTs mest aerodynamiska landsvägshjul. Vid utvecklingsarbetet tog DT hjälp av de schweiziska aerodynamikexperterna Swiss Side som har över 50 års erfarenhet av aerodynamik inom Formel 1. Med hjälp av CFD-simuleringar och vindtunneltester har DT fått fram hjul som både har lågt luftmotstånd och som är aerodynamiskt stabila.

Ifjol lanserades toppmodellerna ARC 1100. Till 2019 kommer kolfiberhjulen på en lägre nivå kallade ARC 1400. Priset är 500 Euro billigare än för motsvarande ARC 1100 och startar på 1900 Euro. Hjulen uppges vara lika aerodynamiska men har andra nav med 18 POE istället för 36 samt enklare ekrar. Hjulen är därmed något tyngre med 40-80 gram/par beroende på fälghöjd.

DT Swiss ARC 1400

ARC 1400 är precis som ARC 1100 avsedda för kanttrådsdäck och kommer i tre olika fälghöjder 80, 62 eller 48 mm. Fälgen har en inre bredd på 17 mm och är redo att även användas slanglöst, tubeless ready. Modellerna i ARC 1400-serien finns för antingen fälg- eller skivbroms.

Performace PRC

DTs Performance-hjul PRC är avsedda för linjeetapper som innehåller mycket inslag av klättring där en låg vikt kan spela in. DT valde ifjol att först släppa en enklare version av hjulet med PRC 1400. Till 2019 kommer PRC i toppmodellen 1100 Mon Chasseral. Mon Chasseral är för övrigt ett berg i närheten av DTs huvudkontor och namnet de ger sina allra bästa klätterhjul.

DT PRC 1100 Mon Chasseral

DT PRC 1100 Mon Chasseral har en 35 mm hög kolfiberfälg med 18 mm inre bredd som lämpligast paras ihop med ett 25 mm däck. Fälgen är för kanttråd och kan köras slanglöst. Navet har ett ytterhölje av kolfiber och 36 POE.

DT PRC 1100 Mon Chasseral

PRC 1100 Mon Chasseral finns både för fälg- och skivbroms. Vikten anges från 1386 gram/par.

Performance PR

I Performance-serien finns nu DTs finaste aluminiumhjul PR 1400 Dicut även med 32 mm hög fälg. Tidigare har hjulet enbart funnits med 21 mm fälg.

DT PR 1400 Dicut 32 Oxic

DT PR 1400 Dicut 32 Oxic som är det fulla namnet kommer endast för fälgbroms och har en speciell keramisk oxid-beläggning på bromsytan som ska ge förbättrad bromsprestanda under både våta och torra förhållanden. Beläggningen är svart som fälgen för att ge ett snyggare optiskt intryck. Kanttrådsfälgen har en inre bredd på 18 mm och är förberedd för slanglöst. Vikten anges till 1633 gram/par.

Video från Eurobike

Alex från DT Swiss går igenom 2019-års hjulnyheter för Cykelkanalen.

Mer information finns hos DT Swiss