Turerna kring Brexit verkar aldrig ta slut. Det stormar rejält kring olika lösningar och ingen vet riktigt hur det kommer att sluta. När(om?) Brexit genomförs kommer det att påverka handel, ekonomi, resor etc. Men det kommer även att få lite oväntade konsekvenser för elcyklar.

Med Brexit lämnar Storbritannien medlemskapet i EU och därmed lämnar de även EUs uppställda regler för elcyklar. Det betyder bland annat att hastighetskravet på max 25 km/h försvinner. Den nya hastigheten för pedalassisterade elcyklar tillverkade i Storbritannien blir, enligt British Department of Transportation, 20 mph vilket är cirka 32 km/h.

Oavsett om det blir ett hårt utträde eller under mer ordande former så kommer EU att anpassa sig till detta. I EUs-fordonsförordning artikel 1.4.20.19 går följande att läsa:

“Electric assisted bicycles with pedal assist manufactured in the United Kingdom and imported to the European Union should not be submitted to the CE1337 standard that regulates a maximum speed of 25 kilometres per hour.”

Det betyder att elcyklar tillverkade i Storbritannien av brittiska företag som exempelvis Brompton, Volt, Raleigh, Orange med flera som importeras till EU kommer att tillåtas en maxhastighet på 32 km/h.

På Transportstyrelsen är man medveten om de nya reglerna.

“-Vi har att rätta oss efter EU och säger de att brittiska elcyklar inte ska omfattas av kraven på 25 km/h utan får färdas i 32 km/h är det inget vi kan göra. Det kommer dock att bli rörigt att hålla reda på vilka cyklar som tillåts ha en högre hastighet. Det blir upp till polisen att försöka läsa av namnet på cykelramen och därefter kontrollera att cykeln är tillverkad i Storbritannien innan de tar beslut att stoppa en elcykel som de misstänker går för fort”, säger Uno Lirpa som är fordonsteknisk expert på Transportstyrelsen.

De nya reglerna om hastighet träder ikraft när Storbritannien lämnar EU.

*** Denna artikel är ett aprilskämt ***