När övriga cykelbranschen har lanserat elcyklar så det knakat under de senaste åren har det varit ganska lugnt på el-fronten hos Canyon. Det tyska företagets cyklar innehåller ofta en stor portion innovation och känsla för detaljer men de är inte så snabba med att hänga på trender. Fegt, försiktigt eller smart kan som alltid diskuteras. När de nu presenterar sina nya elcyklar är det med etablerad teknik som dock bjuder på några överraskningar.

Tyvärr (?) så kommer inte elmodellerna till Sverige utan är förbehållna för Tyskland, Storbritanien, Frankrike, Österrike och Italien.

Spectral:ON eMTB

Canyon Spectral ON 2018. Foto: Canyon.

Spectral:ON som den nya modellen heter baseras som namnet antyder på nya Spectral som presenterades i höstas och som är en heldämpad cykel med 27,5″-hjul och 150 mm slaglängd fram och bak. En avvikande skillnad mot den trampdrivna modellen är att Canyon valt olika hjulstorlekar på Spectral:ON med 29″ fram och 27,5″ bak. Initialt kan det ses som en något udda lösning men är något som även ett par andra eMTB-tillverkare använder men främst är det vanligt och i stort sett standard inom motorcross och motorcykelenduro. Fördelarna sägs vara att bättre köregenskaper och uppträdande där det större och smalare framhjulet lättare ska rulla över ojämnheter och styra bättre samtidigt som det mindre och bredare bakdäcket ger mycket yta att skapa fäste för drivningen. Canyon har valt att använda ett 29″-hjul fram med 2,35”-däck som sitter monterat på en 30 mm bred fälg. Bak sitter ett 27,5″-hjul med ett bredare 2,8”-däck på en 35 mm fälg.

En annan skillnad mot tramp-Spectral som finns med både kolfiber och aluminumram är att Spectal:ON kommer enbart med ram i aluminium.

Motor från Shimano. Foto: Canyon

Motorsystemet som Canyon valt att använda kommer från Shimano och består av Steps E8000 tillsammans med ett 504 Wh batteri. Motorn är på 250 W och som brukligt på elcyklar assisterar motorn endast under trampning och upp till 25 km/h. För batteriplacering finns ingen etablerad standard utan där gör tillverkarna lite som de vill. Vissa integrerar batteriet helt i ramen för att få ett renare utseende medan andra väljer att ha batteriet på utsidan. Canyon valt att en lösning som är lite mittemellan med ett utanpåliggande batteri som försänkts ner i diagonalröret och därmed semi-integreras i ramen. Fördelen med att ha ett utanpåliggande batteri jämfört med ett som helt gömts undan i är att tyngdpunkten kommer något lägre då integrerade batterier ofta fyller upp hela diagonalröret ända upp till styrhuvudet.

Jodå, det ska rymmas ett flaskställ på Spectral:ON även om det ser trångt ut. Foto: Canyon

Ett utanpåliggande batteri kan även enkelt lossas från cykeln för att bytas mot ett nytt fulladdat eller laddas på annan plats. Då batteriet är av Shimanos standardmodell går extra/ersättningsbatterier att hitta näsan var som helst. Batteriet som sitter på Spectral:ON kostar €699 (€599 vid köp av cykel) hos Canyon.

Geometri

Spectral:ON baseras som sagt mycket på Spectral men där tramp-Spectral är en kategori 4 cykel och avsedd för hårdare aktiviteter upp till nivån Enduro har elmodellen Spectral:On en lägre kategori 3 klassning och är avsedd för mer normal stigcykling med upp till halvmeter höga dropp.

Geometrin och mått är snarlika mellan de båda förutom det större framhjulet. Dock inte på storlek XSmall där framhjulet på elmodellen även det är 27,5”. En visuell skillnad är bakdämparens infästning i ramen som fäster in på diagonalröret hos Spectral och under ovanröret på Spectral:ON. Geometrin på Spectral:ON kan även justeras något då det övre fästet för bakdämparen har två olika lägen. Detta ger en styrvinkel på 66,8° eller 67,6° samt en sadelrörsvinkel på 73,8° respektive 74,6°. Kedjestagen är 430 mm på de båda.

Klättringar går galant tack vare de kortare vevarmarna. Foto: Canyon

En detalj är att vevarmarna är 165 mm långa på Spectral:ON vilket kanske är ovanligt för de som är vana vid längre vevar på sin normala trampdrivna cykel. Anledningarna till kortare vevarmar är två. Med elassistans krävs inte alltid lika mycket hävarm och kraft med pedalerna då motorn hjälper till att stötta. Men främst så minskar korta vevarmar risken att slå i underlaget då en elcykel ofta trampas i större utsträckning uppför stökigare partier än en normal cykel.

Modeller och utrustning

Ram, motor och batteri är samma oavsett utrustningsnivå. Valen som köparen kan göra är hur mycket pengar denne vill lägga och vilken typ av utrustning som föredras. Elmodellerna har ingen strikt uppdelning med Fox/Shimano och SRAM/Rockshox som är brukligt hos Canyons trampmodeller utan det mixas friskt mellan komponentmärkena.

Canyon Spectral:ON 9.0. Foto: Canyon

Toppmodellen Spectral:ON  9.0 kommer med Fox-gaffel/dämpare och elektriska Shimano Di2-komponenter. Pris €5999.

Canyon Spectral:ON 8.0. Foto: Canyon

Spectral:ON 8.0 har även den Fox-gaffel/dämpare men där är växelkomponenterna från SRAM och innehåller den speciella 8-delade eMTB-kassetten med 11-48T. Pris €4999.

Canyon Spectral:ON 7.0. Foto: Canyon

Spectral:ON 7.0 vänder på ordningen och har Rockshox-gaffel/dämpare med Shimanokomponenter. Pris €4299.

Canyon Spectral:ON WMN 7.0. Foto: Canyon

Spectral:ON 7.0 finns även i en WMN-version som är Canyons namn på dam/tjej-specifika cyklar. Spectral:ON 7.0 WMN har Fox-gaffel/dämpare och Shimanokomponenter. Pris €4399.

Canyon Spectral:ON 6.0. Foto: Canyon

Spectral:ON 6.0 har som 7.0 Rockshox-gaffel/dämpare med Shimanokomponenter. Pris €3799.

Canyon Spectral:ON WMN 6.0. Foto: Canyon

Även Spectral:ON 6.0 kommer som WMN där 6.0 WMN även den har Rockshox-gaffel/dämpare med Shimanokomponenter. Pris €3799.

Läs mer hos Canyon (men välj Tyskland, UK, Italien, Österrike eller Frankrike om ni vill se Spectral:ON i detalj)