SRAM har lanserat sina första elektriska växlar för mountainbike. Under det senaste året har det cirkulerat diverse prototyper ute på världscuptävlingar men nu är de (äntligen?) färdigutvecklade och redo att levereras.

Eagle AXS som gruppen kallas manövreras trådlöst och där batteriet sitter monterat på respektive komponent. De elektroniska komponenterna består av bakväxel samt växelreglage. Eagle AXS kommer precis som mekaniska Eagle endast i ett 1×12-system och saknar framväxel.

Eagle AXS finns till en början (?) på två nivåer. XX1 med lätta titan och kolfiberdelar och som är tänkt för XC och långlopp. Den något mer robusta X01 har mer av stål och aluminiumdetaljer och är tänkt för stigcykling och Enduro.

SRAM Eagle AXS i korthet

  • Trådlöst elektriskt växelsystem för MTB
  • 1×12-system med 10-50T-kassett
  • Två nivåer: XX1 och X01
  • Ny App för konfiguration och systemstatus
  • Pris cirka 13 000 för uppgraderingskit med bakväxel och växelreglage
  • Pris cirka 22 000 kr för grupp med bakväxel, växelreglage, vevparti, kassett och kedja
  • Vikt cirka 5 gram mindre än motsvarande mekanisk grupp

Hjärtat i nya Eagle AXS är den nya elektriska bakväxeln. Utförandet av bakväxeln har fått sig en rejäl översyn och skiljer sig något från den mekaniska Eagle-bakväxeln. Växelkroppen har blivit större i omfång för att kunna rymma motorenheten, elektronik och batteriet. Det elektromekaniska systemet består av en liten elmotor som vid växling snurrar upp med 80 000 rpm. Via en serie av utväxlingar fås sedan ett tillräckligt stort moment för att kunna flytta bakväxeln snabbt och precist.

Växelparallellogrammet har förstärkts med ett kraftigare länkage och har flyttats något längre fram vilket gör att kedjan sluter om kassetten på en längre sträcka för att ge bättre växelprestanda och ett mer robust system. Växelarmen (cage) är även 10 mm kortare än hos mekaniska Eagle för att ge bättre markfrigång. Bakväxeln kan ta 50T som mest och är tänkt att endast användas i ett 10-50T-växelsystem.

Bakväxeln finns i två olika utföranden. XX1 har en växelkorg i kolfiber samt delar i titan. X01 har en växelkorg i aluminium samt delar i rostfritt stål.

SRAM Eagle AXS

Bakväxeln innehåller två olika kopplingsmekanismer. Dels den normala Type-3 friktionskopplingen som även återfinns hos mekaniska Eagle vars funktion spänner upp bakväxeln och undviker att kedjan hoppar omkring och slår i kedjestaget.

Den andra kopplingen som är unik för Eagle AXS är en form av överbelastningsskydd kallad Overload Clutch och som aktiveras när bakväxeln utsätts för ett hårt slag vid exempelvis en krasch. Huvudsyftet är att frikoppla själva motorenheten från växelparallellogrammet för att skydda motorn, men kopplingen hjälper även till att minska påfrestningen på själva växeln och ramens växelöra.

SRAM Eagle AXS

Det uppladdningsbara batteriet som väger 25 gram är av samma typ som hos övriga SRAM AXS-system. Batteritiden uppges till 20 timmar och bakväxeln har en knapp som tillsammans med LED-indikator talar om när det är dags att ladda. När batteriet tar slut så stannar växeln på det drev där den sist befann sig. Batteriet kan dock enkelt bytas mot ett reservbatteri eller lånas från exempelvis den elektriska Reverb AXS om cykeln är utrustad med en sådan.

Eagle AXS systemet är skyddat enligt IPX69K vilket gör att det klarar smuts, vatten och avspolning vid tvätt.

Växelreglage

SRAM kallar sitt växelreglage för Controller men det är i praktiken ett elektriskt Trigger-reglage. Storleken på det elektriska reglaget är i stort sett som ett normalt mekaniskt reglage. Reglaget innehåller ett batteri av typen CR2032 som uppges hålla i upp till två år.

SRAM Eagle AXS

Reglaget har två knappar; en vipp-knapp som är vänd mot cyklisten och en knapp på framsidan. Funktionen hos knapparna kan konfigureras helt fritt efter eget önskemål via AXS-appen men standard är att vipp-knappen växlar upp respektive ner. Knappen på framsidan används exempelvis av tävlingsåkare som en extra spurt-knapp och ger en tyngre växel när den aktiveras med knogen på pekfingret. Den som inte spurtar dagligdags kan istället använda knappen för att kontrollera den nya elektrisk Reverb AXS-stolpen.

SRAM Eagle AXS

På undersidan av reglaget finns en liten knapp som har två funktioner. Den ena är för att para ihop reglage med bakväxel. Systemet kommunicerar via att krypterat trådlöst nätverk och det ska inte finns någon möjlighet för någon annan att komma in och störa systemet och växla från distans.

Knappens andra funktion är som en trim-knapp för att justerar bakväxeln. Funktionen motsvarar den mekaniska bakväxelns vajerjustering och kan justera den elektriska växelns läge i små steg med hjälp av växelknapparna. Att trimma ska dock inte vara nödvändigt förutom om bakväxeln har fått sig en smäll. Systemet kommer injusterat från början och det enda som krävs vid montering av bakväxeln är att justera två ändlägesskruvar samt B-skruv och sedan para ihop bakväxel och reglage.

SRAM Eagle AXS

Systemet har ingen av/på-knapp utan innehåller istället sensorer som känner av när cykeln rör på sig och väcker upp systemet och gör det redo att användas. Systemet reagerar dock på all typ av rörelse så den som tänkt resa med cykeln bör plocka av batteriet så det inte dras ut under skakiga transporter med flyg eller i bil.

SRAM AXS-appen

Till nya Eagle AXS och övriga AXS-komponenter som nya Reverb AXS och eTAP AXS har SRAM utvecklat en ny elektronisk plattform AXS (uttalas Access) med tillhörande app.

Appen är inte nödvändig att använda för att kunna cykla normalt, utan mer tänkt för den som vill gå in mer på djupet och konfigurera sina komponenter individuellt. Appen finns för iOS och Android och kräver ingen registrering så det går att vara helt anonym för den som önskar.

SRAM AXS app

Med appen går det att välja vilken funktion de olika växelknapparna ska ha. Samtliga AXS-komponeter är kompatibla med varandra så det går att välja landsvägsreglage till sin Eagle-MTB-bakväxel eller tvärt om. Det går dock (än så länge?) inte att använda appen för att genomföra växling utan detta kan endast utföras med växelreglagen.

Appen håller även reda på status och användning av komponenterna och kan exempelvis visa hur många gånger växlarna har använts, hur länge cyklisten legat på respektive växel, total användningstid för eventuell service etc.

Övriga komponenter

Den nya Eagle ASX-bakväxeln är kompatibel med övriga mekaniska Eagle-komponenter. Den som redan har ett komplett Eagle-system och vill växla elektriskt behöver bara skaffa ett uppgraderingskit innehållande ny bakväxel plus växelreglage.

SRAM passar dock på att lansera nya vevpartier, kassetter och kedjor som ska matcha de två versionerna av nya Eagle AXS.

SRAM Eagle AXS

Komponenterna till Eagle AXS XX1 går i regnbågens färger med sin flerfärgade kassett och kedja. Vevpartiet har svart klinga med 34T och finns för Boost eller normal standard.

SRAM Eagle AXS

Eagle AXS X01 får lite mer diskret kassett men samma färgglada kedja. Vevpartiet har silvrig klinga med 32T och finns för Boost eller normal standard.

Vikt

Avsaknaden av vajrar och vajerhöljen reducerar vikten jämfört med den mekaniska motsvarigheten, medan elektronik och batteri ger plusvikt i systemet. Sammantaget uppger SRAM att nya Eagle EXS väger 5 gram mindre än motsvarande mekanisk grupp

Pris och tillgänglighet

Priset för en komplett grupp (bakväxel, reglage, vevparti, kassett, kedja och batteriladdare) av Eagle AXS uppges vara cirka 5000 kr mer än för motsvarande mekanisk grupp. En snabb titt hos olika webbutiker ger att Eagle AXS XX1 ligger runt 22 000 kr och Eagle AXS X01 kostar runt 20 000 kr. Ett uppgraderingskit med Eagle AXS bakväxel, växelreglage och batteriladdare kostar cirka 13 000 kr.

Eagle AXS förväntas finnas tillgängligt mars/april 2019

Mer information hos SRAM