Fantic är en italiensk tillverkare som i grunden startade sin verksamhet med motorcyklar men som sedan 2014 utökat sitt modellprogram att även innehålla elcyklar. Till 2019 utökas Integra-familjen med en ny HT och en 160 modell i kolfiber. Fantic kommer även med en ny modell i den allt mer populära eRoad-kategorin.

Passo Giau eRoad

Passo Giau är en landsvägs-elcykel med kolfiberram som använder sig av det lätta och kompakta motorsystemet från Fazua där motor och batteri är helt integrerat i ramens diagonalrör.

Fantic Passo Giau 2019

Motoreffekten är 250 W och ger assistans upp till 25 km/h. Batteriet är på 250 Wh och något mindre än vad som normalt förekommer på elcyklar. Tanken med Passo Giau är att den inte ska trampas kontinuerlig med assistans utan den extra elhjälpen ska främst användas i uppförsbackar. Övrig tid kan cykeln trampas som normalt då Fazua-systemets speciella frikoppling mellan motor och vevparti inte ska ge något extra trampmotstånd.

Fantic Passo Giau 2019

Utrustningen på modellen som visades upp kom huvudsakligen från Vision och FSA med bland annat trådlöst K-Force WE växelsystem. Övriga modeller får SRAM Force med antingen 11 eller 22 växlar.

Fat Sport Integra

En av Fantics mest populära modeller är deras elassisterade Fatbike vars breda däck lämpar sig utmärkt för snö och sand(öknar).

Fantic Fat Sport 2019

Till 2019 uppdateras modellen och får ett integrerat långdistansbatteri på 630 Wh. Motorn som driver Fat Sport är en Brose Drive-S på 36 V och 250 W. Ramen är av aluminium och fram sitter en 120 mm RockShox Bluto-gaffel. Däcken är nu Schwalbes Jumbo Jim i 4,0” bredd.

XF2 Integra

I Fantics Integra-serie finns nu även en HT. XF2 Integra har en ram i aluminium och 120 mm gaffel.

Fantic XF2 Integra

Precis som hos övriga Integra-modeller använder sig Fantic av olika hjulstorlekar fram och bak, något som ursprungligen kommer från MX/Enduromotorcyklar. Fram sitter ett större och smalare 29×2,25”-däck som ska ge bra kontroll genom bättre styrgrepp. Bak sitter ett mindre och bredare 27,5×2,6”-däck som ger bättre drivning och ordentligt med fäste.

Fantic XF2 Integra

Motorn på XF2 Integra är en Brose Drive-S på 250 W och 90 Nm med ett batteri på 630 Wh som integrerats i ramen.

XF1 Integra Carbon 160

Fantics heldämpade Integra XF1 finns nu även med ram i kolfiber. I Integra XF1-familjen ingår modeller med 140, 160 och 180 mm slaglängd och det är 160-modellen som Fantic först valt att ge kolfiberram.

Fantic XF1 Integra 160 Carbon

XF1 Integra 160 är tänkt för normal till avancerad stigcykling med inslag av en hel del utförscykling. Motorn är Brose Drive-S på 250 W med ett batteri på 630 Wh som integrerats i ramen. Hjulstorleken är 29 fram och 27,5 bak.

Fantic XF1 Integra Carbon One

Integra Carbon 160 finns även i en version kallad Carbone One som pimpats till lite extra med kolfiberhjul från Alchemist och fyrkolvsbromsar från Hope.

Video från Eurobike

Franceso från Fantic berättar mer om nyheterna

Mer information finns hos Fantic International och Fantic Sweden