Fantic är en italiensk tillverkare av motorcyklar som som sedan 2014 även utökat sitt modellprogram att innehålla elcyklar. Produktutbudet består av eMTB, Fatbike, Gravel och Urban. Till 2019 kommer bland annat en ny fet citycykel och en elassisterad landsvägscykel. Daniel Perman från Fantic Sweden berättar om 2019-års nyheter.

Fantic Seven Days Metro är en city/pendlar-cykel med fett retrostuk. Aluminiumramen med plats för 3,0” breda däck kommer fullt utrustad med skärmar, pakethållare och belysning.

Fantic Seven Days Metro

Mittmotorn på 250 W och 80 Nm kommer från Bafang och driver bakhjulet via utanpåliggande växlar. Batteriet på 500 Wh sitter monterat på pakethållaren.

En av Fantics populäraste modeller är deras elassisterade fatbike Sport Integra. Till 2019 uppdateras modellen med en ny ram som sväljer bredare däck och har plats för ett semiintegrerat batteri på 630 Wh i diagonalröret.

Fantic Fat Sport Integra

Sport Integra är utrustad med Broses nya motor Brose-S på 250 W och 90 Nm. Motorn kontrolleras via en ny display från BMZ som har gjort det enklare att byta mellan de fyra olika assistanslägena.

Fantic Fat Sport Integra BMZ Display

Integra XF är Fantics familj av eMTB och finns som HT med 120 mm eller som heldämpad med 140, 160 eller 180 mm slaglängd. HT, 140 och 180 har ram i aluminium. 160-modellen finns med ram i antingen aluminium eller kolfiber. Motorn hos samtliga modeller är Brose Drive-S på 250 W med ett batteri på 630 Wh som semiintegrerats i diagonalröret.

Fantic FX1 Integra 180

Fantic använder sig av olika hjulstorlek på sina eMTB. Fram sitter ett 29-hjul med 2,3/2,5”-däck och bak ett 27,5-hjul med 2,6/2,8”-plusdäck.

Passo Giau är en landsvägs-elcykel med kolfiberram som använder sig av det lätta och kompakta motorsystemet från tyska Fazua där motor och batteri helt integrerats i ramens diagonalrör.

Fantic Passo Giau

Motoreffekten är 250 W med 60 Nm och ger assistans upp till 25 km/h. Batteriet är på 250 Wh och något mindre än vad som normalt förekommer på elcyklar. Tanken med Fazua-systemet är att det inte ska användas kontinuerlig utan den extra elhjälpen ska främst användas i uppförsbackar eller i besvärlig motvind. Övrig tid ska cykeln kunna trampas som normalt då Fazua-systemets speciella frikoppling mellan motor och vevparti inte ska ge något extra trampmotstånd. Passo Giau kan även användas med motor och batteri helt urmonterat ur ramen vilket sänker vikten från cirka 13,5 kg ner mot drygt 10 kg.

Fazua Evation

Passo Giau finns i två olika utrustningsversioner med växlar/drivlina från antingen SRAM Force eller elektroniska FSA K-Force WE. Priset för Passo Giau startar på 55 900 kr.

Mer information finns hos Fantic Sweden