Tyska Fazuas motorsystem Evation tillhör de minsta mittmotorsystemen på marknaden. Det som gör systemet extra unikt är att motor och batteri enkelt kan monteras av och cykeln kan då användas som ”vanligt” utan extra vikt eller trampmotstånd.

Från 0 till 16 på tre år

Vi kom i kontakt med Fazua på Eurobike för tre år sedan. Då hade de en liten monter och några halvfärdiga prototyper att visa upp. Sen dess har det gått snabbt. Årets mässmonter var betydligt större och mer framträdande. I dagsläget är det 16 stora cykeltillverkare som har anammat Fazuas motorsystem och använder det på sina modeller.

Fazua KTM

Främst används det lätta och kompakta systemet i den starkt växande eGravel och eRoad kategorin där landsvägscyklar utrustas med elmotor för att ge extra assistans i uppförsbackar och/eller i kraftig motvind. Systemet är inte tänkt att ge konstant elassistans utan ska endast hjälpa till där det behövs som exempelvis i nämnda backar. Däremellan är det meningen att cykeln ska trampas normalt.

Fazua Evation

Vikten på Fazua-utrustade landsvägscyklar ligger runt 12-14 kg beroende på rammaterial och övrig utrustning. När systemet med motorn och batteriet monteras av kryper vikten ner mot eller strax under 10 kg.

Motorsystemets delar och funktion

Fazuas motorsystem innehåller tre huvudkomponenter; vinkelväxel, motor och batteri.

Fazua Evation

Vinkelväxeln sitter placerad vid vevlagret och överför motorkraften ut i vevarmarna. Växeln är permanent monterad i cykelramen och följer inte med när motorsystemet avlägsnas. Vevarmsinterfacet är av Isis-standard. Vinkelväxeln innehåller kadenssensor och dubbelsidig momentgivare för att reglera nivån av assistans. Vikten på vinkelväxeln uppgår till 1,31 kg.

Motorn sitter monterad tillsammans med batteriet i en så kallad drivenhet och kan helt monteras av från cykeln. Drivkällan är en 36 V borstlös DC-motor som växlas ner med planetväxel till den utgående axeln. Motoreffekten är 250 W nominellt med 400 W peak. Vridmomentet som motor i kombination med vinkelväxeln lämnar uppgår till 60 Nm. Vikten på motorn är 1,92 kg. Motorn innehåller en speciell frikoppling så när systemet inte används med el är motorn helt frikopplad från vinkelväxeln och ger inget extra trampmotstånd.

Fazua Evation

Batteriet utgör andra delen av drivenheten och kan dels plockas av tillsammans med motorn eller avlägsnas separat och bytas ut mot ett nytt fulladdat. Kapaciteten uppgår till 250 Wh och vikten är 1,38 kg. När drivenheten monteras av finns kåpor i form av ”dummy-enheter” som täcker hålet och ger ramen ett normalt utseende.

Fazua Evation Display

Systemet styrs med en styrmonterad trådlös fjärrkontroll och har tre nivåer av assistans. Det lägsta läget Breezer ger assistans med upp till 125 W och ska ge känslan av lite extra medvind. Mellanläget River ger upp till 250 W för normal användning. Toppläget Rocker ger upp till 400 W peak och används i de brantaste backarna. Fazua ger assistans upp till 25 km/h. Räckvidden anges till 50 km men beror mycket på vilket assistansläge som används och hur kuperad terrängen är.

Cykelmodeller med Fazua

På Eurobike fanns det ett helt gäng med Fazua-utrustade cyklar bland de olika utställarna runt om på mässan. Främst på eRoad/eGravel men även på några eMTB. Gemensamt är att alla Fazua-cyklar är relativt dyra och priserna börjar någonstans mellan 40-50 000 kr. Det beror mycket på att de flesta tillverkare initialt använder kolfiberramar och dyra komponenter på sina Fazua-modeller för att ge dem en attraktiv låg vikt.

Några som hoppas kunna erbjuda Fazua-cyklar något billigare är det nya märket Cairn Cycles som ställde ut en prototyp i Fazuas egna monter. Bakom märket ligger UK företaget The Rider Firm. Cairns första modell blir en gravelinspirerad äventyrscykel med aluminiumram. Priserna sades börja från 32 000 kr.

En av de första eMTBs som utrustades med Fazua var Focus Raven². HTn i kolfiber med en vikt på 13 kg är inte tänkt för några lunga turer utan här är det race-tempo både upp och ner som gäller.

Fazua Focus Raven

Heldämpade eMTB använder ofta större motorsystem från Shimano, Bosch, Brose m.fl. Så även hos Lapierre i vanliga fall. Men på Eurobike visade de upp sin E-Zesty AM. Cykeln med ram i kolfiber har 27,5-hjul och 160/150 mm slaglängd. Vikten anges till 17,5 kg vilket är 5-6 kg lättare än en konventionell eMTB i samma kategori. Med motorsystemet avmonterat landar vikten på 14 kg vilket inte är mycket mer än hos liknande cyklar som enbart är trampdrivna.

Fazua Lapierre Zesty AM

E-Zesty AM är inte tänkt för heldagar med elassistansen konstant inkopplad utan kan ge lite extra hjälp för att klara klättringarna upp till där det härliga utförsflowet börjar. Priserna för E-Zesty AM startar på 60 000 kr.

Video från Eurobike

Felix från Fazua går igenom de ingående komponenterna och förklarar hur systemet fungerar.

Mer information finns hos Fazua