FLYON är Haibikes senaste serie av elassisterade cyklar. Till skillnad mot tidigare modeller från Haibike som använder sig av traditionella elcykelmotorer från Yamaha och Bosch har nya FLYON en ny sorts motortyp utvecklad av tyska TQ.

Haibike Flyon Xduro TQ 120 HPR

Det tyska elektronikföretaget TQ Group (Technology and Quality) är i grunden en utvecklare av produkter inom bland annat inbyggnadssystem, robotteknik, motorstyrning och elmotorer. Den som tycker sig känna igen motorkonstruktionen med sin speciella interna transmissionsteknik har alldeles rätt och ett bra minne. En prototyp av motorn visades upp på Eurobike redan 2010 av det tyska företaget Cleanmobile.

Haibike TQ CleanmobileMotorn levererade då maximalt 1200 W med 150 Nm och var tänkt att användas av bland annat KTM, Ghost och Corratec. Någon massproduktion var det inte tal om utan endast ett fåtal cyklar från respektive tillverkare byggdes. Kanske berodde det på priset som låg runt 100 000 kr vilket var en hel del för en elcykel på den tiden.

Dessvärre drabbades Cleanmobile av insolvens 2012 och resterna köptes upp av TQ Group som behöll namnet Cleanmobile fram till 2016 då de valde att låta produkterna få namnet TQ. Under åren har TQ vidareutvecklat motorns konstruktion och den skiljer sig något från ursprungsprodukten från Cleanmobile. Motorn vi ser idag har under en åttaårsperiod gått från prototyp och några enstaka färdiga produkter via ägarbyte och vidareutveckling till produktionsklar produkt och första cyklarna ut med den nya TQ-motorn blir Haibike FLYON.

Motorn som heter TQ HPR 120 finns i två olika versioner. HPR 120 S (Sport) är tänkt för eMTBs och har effekt på 250, 500 eller 920 W beroende på användningsområde och fordonstyp. HPR 120 C (Cargo) har 250 W effekt i en något mer robust konstruktion och är tänkt för lastcyklar och tyngre applikationer. Versionen som sitter i de elassisterade modellerna av FLYON som visades upp på Eurobike är HPR 120 S på lagstadgade 250 W.

Det som gör motorn från TQ unik och lite annorlunda är att den internt använder sig av en harmonisk växel (HPR, harmonic pin ring) mellan den högvarviga elmotorn och utgående vevaxeln. De flesta andra elcykelmotortillverkare använder sig av mer normal teknik med antingen vanliga kuggdrev, planetväxellåda eller någon form av remtransmission.

TQ HPR 120

HPR-tekniken är inte ny utan används i exempelvis industrirobotar där man önskar en glappfri transmission med högt utväxlingsförhållande. Detta är dock första gången som tekniken används i stor skala inom cykling.

En harmonisk växel består i detta fall av ett yttre drev med 152 kuggar och ett inre drev med 148 kuggar. Mellan dreven sitter ett elliptisk lager som drivs av elmotorn och som överför motorkraften mellan de två dreven via 150 små stålpinnar i ett speciellt vågrörelsemönster.

Haibike TQ HPR 120

Genom tekniken går det att få en hög grad av utväxling på ett relativt litet och kompakt utrymme, vilket är speciellt önskvärt i elcykelsamanhang då ett högre internt motorvarvtal ger både högre effekt och högre vridmoment. I detta fall är utväxlingen 1:37 vilket innebär att om cykeln trampas med en kadens av 80 varv/min kan elmotorn snurra effektivt med 3000 rpm. Om kadensen sjunker till 40 varv/min i tunga uppförsbackar kan motorn fortfarande arbeta med 1500 rpm och leverera effekt utan att storkna.

Konstruktionen klarar även av att överföra höga vridmoment och TQ HPR 120 klarar som namnet antyder av att lämna 120 Nm. Ett inbyggt frihjul som helt kopplar bort motor och transmission från vevaxeln ser även till att cykeln kan trampas som vanligt när inte motorn är aktiverad.

Nackdelen med den kompakta och starka transmissionen är en något sämre verkningsgrad som av TQ anges till >80%. Värmen som utvecklas tas dock om hand av kylkanaler i ramen som börjar vid styrhuvudet och leder in sval luft förbi batteriet ner till motorn.

Haibike Flyon Xduro Nduro 10 cooling

Storleken på motorn är 144 mm i diameter och vikten anges till 3,9 kg. Framklingan monteras med direktmontering på vevarmarna och finns i storlek 38T för eMTB och 42T för touring/city. Motstående sida av motorn har utsmyckats med samma turbinliknande mönster som hos framklingan för att ge en symmetrisk design.

Haibike Flyon Xduro Design

Motorn har inbyggd momentgivare som tillsammans med hastighetssensorn i bakhjulet reglerar graden av elassistans. Hastighetssensorn består av en skiva som liknar den som används i normala ABS-system och lämnar 18 pulser per varv vilket ska ge bättre noggrannhet. Skivan är även kodad för att förhindra att den mixtras med i hopp om att få upp hastigheten över 25 km/h. För att skydda växelkomponenterna slår motorn tillfälligt av under några millisekunder när växlingen genomförs. Drivningen från motorn kan även tillfälligt stängas av när bromshandtaget aktiveras.

Motorsystemet drivs på 48 V och batteriet på FLYON har 56 celler med en total kapacitet på 630 Wh. Räckvidden anges till 130 km men beror som vanligt på assistansläge, terräng och körmönster. Batteriet är integrerat i ramen och laddas via laddkontakt vid styrhuvudet. Det kan även monteras bort via en lucka nere vid vevpartiet för den som laddar på annan plats eller snabbt vill byta mot ett nytt fulladdat. Standardladdaren lämnar 4 A och kan ladda batteriet till 80% på 90 minuter och till fullt på drygt två timmar. Det finns även en snabbladdare på 10 A som tillbehör och som laddar batteriet till 80% på 60 minuter. I systemet går det även att ta ut 12 V för att driva belysning, bromsljus mm. Modellerna av FLYON har nämligen en inbyggda baklampor i sadelstagen och kan även utrustas med framlampa på 5000 lumen som integreras i styrstammen.

Haibike Flyon Xduro head light

FLYON har fem lägen av assistans. Eco ger lägst nivå av assistans för längsta möjliga räckvidd. Därefter finns läge Low, Mid och High. Högst upp finns läge Xtreme som av namnet antyder ger maximalt möjliga assistans.

Haibike Flyon Xduro joystick

Systemet kommunicerar via CAN-Bus och funktionerna styrs av ett reglage på vänster sida av styret som kontrollerar assistansläge, displayinformation och belysning. Displayen som är färg-TFT sitter centralt monterad på styrstammen och kan visa information som hastighet, distans, puls, effekt, assistansläge, navigation mm.

TQ HPR 120 display

Displayen har även en dynamisk funktion som förstorar hastighetsinformationen och minskar övrig information när hastigheten ökar. Via CAN-Bus kan systemet även kopplas ihop med 3e-partsprodukter som elektriska växlar, elektriska dämpare mm.

FLYON i fyra olika modeller

FLYON ingår i Haibikes XDURO-serie och kommer till en börjar i fyra olika utföranden. Samtliga har ram i kolfiber med motorn från TQ och ett integrerat 630 Wh batteri.

FLYON XDURO Nduro

FLYON Nduro är toppmodellen och som av namnet avslöjar är den tänkt för Enduro och andra aggressiva utförs- och uppförsaktiviteter.

Haibike Flyon Xduro Nduro 10 2019

Den heldämpade ramen har en slaglängd på 180 mm fram/bak och Nduro rullar på 27,5-hjul med 2,6”-däck. Geometrin har 64° gaffelvinkel och kan ändras med ett FlipChip i bakdämparlänkaget. Kedjestagen är 470 mm långa vilket ger stabilitet utför och bra klätteregenskaper.

Haibike Flyon Xduro Nduro 10

Nduro finns i tre utrustningsversionen med priser som startar på 6299 Eur för Nduro 5.0 och går upp till 8999 Eur för toppmodellen Nduro 10.0

FLYON XDURO Allmtn

Ett steg ner i slaglängd finns heldämpade Allmtn som med sina 150 mm fram/bak är avsedd för mer normal stigcykling upp och ner. Allmtn har olika hjulstorlek fram och bak, något som från början härstammar från MX/Enduro. Tanken är att det större och smalare 29×2,25” framdäcket ska ge bra kontroll och styregenskaper medan det mindre och bredare 27,5×2,8” bakdäcket ska ge fäste och drivning. Gaffelvinkeln är 65,5° och geometrin kan justeras med Flipchip.

Haibike Flyon Allmtn

Allmtn finns i tre utrustningsversionen med priser som startar på 5999 Eur för Allmtn 5.0 och går upp till 8999 Eur för toppmodellen Allmtn 10.0

FLYON XDURO Alltrail

Alltrail är modellen för den som vill cykla stig men klarar sig utan bakdämpning och med 140 mm gaffel. Gaffelvinkeln är 66° och kedjestagen 465 mm.

Haibike Xduro Flyon Alltrail

Alltrail finns i två utrustningsversioner där 5.0 kostar 4999 Eur och 6.0 kostar 5999 Eur.

FLYON XDURO Adventr

Den mer äventyrslystna hittar sin modell av FLYON i nya Adventr som är en HT med 120 mm gaffel.

Haibike Xduro Flyon Adventr

Adventr är utrustad med belysning, skärmar, stöd och pakethållare. Strålkastaren som sitter integrerad i styrstammen är en Skybeamer på 5000 Lumen och baklampan sitter integrerad i pakethållaren.

Haibike Xduro Flyon Adventr

Adventr finns i två utrustningsversioner där 5.0 kostar 4999 Eur och 6.0 kostar 5999 Eur.

Pris och tillgänglighet

Några svenska priser har inte meddelats men ett snabbt överslag av Europriserna kan ge en indikation var det kan tänkas landa. FLYON förväntas dyka upp på marknaden i begränsad upplaga vår/sommar 2019.

Video från Eurobike

Haibikes utvecklingsingenjör André Seubert går igenom teknik och detaljer på nya FLYON.

Mer information om nya FLYON dyker så småningom upp hos Haibike