Husqvarna återuppstår som cykelmärke efter 50 år. Till säsongen 2018 kommer det över 35 olika Husqvarna elcykelmodeller för mountainbike och stadscykling.

Namnet Husqvarna är för många idag främst förknippat med motorcyklar, motorsågar, trädgårdsmaskiner och vitvaror. Det anrika verkstadsföretaget med sin långa historia har genom åren tillverkat alla tänkbara föremål. Vid starten 1689 tillverkades först vapen men kom senare att även handla om produkter som spisar, gjutgods, symaskiner, motorcyklar och som sagt även cyklar.

Husqvarnas cykelhistoria

Husqvarnas cykeltillverkning startade 1896 och redan efter ett par år tog försäljningen fart och till 1912 hade det producerats 100 000 cyklar. 1914 uppgår cykelproduktionen till 20 % av Husqvarnas totala omsättning. 1929 innebar den senaste utvecklingen inom färgframställning att Husqvarnas cyklar för första gången gick att få i andra färger än svart.

Husqvarna är tillbaka på cykelkartan efter 50 år.

Under åren har flera populära modeller tillverkats med bland annat klassikern Colorita som de allra flesta på ett eller annat sätt säkert cyklat på. 1962 bytte Husqvarna bort sin cykel- och mopedverksamhet med cykeltillverkaren Crescent. I utbyte fick Husqvarna ta över Crescents produktion av motorsågar samt order på tillverkning av mopedmotorer. 1968 upphörde till slut all cykeltillverkning hos Husqvarna.

Motorcykelavdelningen hos Husqvarna fortsatte med sin verksamhet under svensk flagg fram till 1987 då verksamheten köptes av italienska Cagiva. År 2007 övergick Husqvarna till tyska BMW för att sedan byta ägare ännu en gång år 2013 till nuvarande ägare KTM.

Nya cykelsatsningen från Husqvarna

Husqvarnas nya cykelsatsning är inte något som företaget själva dragit igång utan de lånar endast ut sitt namn genom ett partnerskap med det tyska cykelföretaget Pexco.

Pexco som står för Puello E-mobility Crossover Company grundades 2017 av Susanne och Felix Puello. Susanne Puello har lång erfarenhet av cykelbranschen och ledde mellan 2001-2017 det stora tyska industriföretaget Accell Germany GmbH där cykelmärken som bland annat Winora och Haibike ingår. Puello säger sig vara en av pionjärerna inom elcyklar och då främst eMTB där de tagit märket Haibike till att vara en av de absolut största inom eMTB idag med ett enormt utbud av olika modeller. För ett år sedan så lämnade makarna Puello Accell och startade upp Pexco.

Susanne Puello från Pexco, Kai Wärn VD för Husqvarna group och Guido Tschugg i Världsmästartröja

Partnerskapet med Husqvarna ger Pexco en varumärkeslicens med rättigheter att designa, utveckla och distribuera elcyklar under namnet Husqvarna Bicycles. Pexcos satsning innehåller inte bara Husqvarna elcyklar utan kommer även att omfatta normala trampcyklar på olika nivåer. Under namnet R Raymon kommer Pexco att lansera cyklar av enklare modell. De mer avancerade cyklarna inom highend-segmentet får namnet R2R (Ready to Race) som är KTMs slogan och känns igen från MC-sortimentet.

Cyklarna med Husqvarnaloggan på ramen sägs vända sig till alla åldrar med en liten övervikt mot de äldre och ligger prismässigt från mellannivå upp till premium. Några billiga modeller som det står Husqvarna på kommer vi inte att få se. Någon produktion i Sverige blir det inte heller utan all tillverkning sker som brukligt inom cykelvärlden i Asien.

Tysk cykelambassadör för Husqvarna

De flesta cykelmärken har ofta en aktiv eller tidigare framgångsrik cyklist som frontperson i sin marknadsföring mot konsumenter. Ambassadör för Husqvarnas elcyklar blir tysken Giudo Tschugg. 41-åriga Guido är en allround-cyklist med specialitet inom Downhill och 4X. Han har gedigna tävlingsmeriter och är bland annat sexfaldig vinnare i tyska mästerskapen. 2017 blev Guido världsmästare i masters-DH (U40) och får därmed bära den så högt eftertraktade regnbågsfärgade tröjan. Guido är ett bekant ansikte för Puello då han tidigare arbetet med Haibike 2015-2017.

35 nya modeller till 2018

När detta med historia och ägande är avklarat kan vi övergå att koncentrera oss på cyklarna som kommer till 2018. Presskonferensen som hölls i Husqvarnas fabriksmuseum var mest inriktad på historia och det nya partnerskapet mellan företagen och gick inte in så mycket på teknik och detaljer.

Husqvarnas elcykelsatsning kommer i sex olika modellinjer. Mountain Cross (MC), Light Cross (LC), Cross Tourer (CT), Light Tourer (LT), Gran Tourer (GT) och Gran City (GC).

Gemensamt för alla är att de har en ram i aluminium och baseras på Shimanokomponenter och Shimanos Steps-motorer. Toppmodellerna i MC- och LC-serien har Shimano E8000 motor medan mellan och instegsmodellerna har den något enklare E6000-motorn. Batterikapaciteten på cyklarna är 500 Wh eller 400 Wh beroende på modell.

Mountain Cross

Den dyraste modellen i Husqvarnas elcykelsatsning är den heldämpade Mountain Cross. Modellen har 140 mm slaglängd fram och bak och är avsedd för traditionell skogs- och stigcykling (All Mountain). Mountain Cross har 27,5”-hjul och däck av plusformat med 2,8”-bredd. En däckbredd som visats sig vara en populär på denna typ av eMTB med tanke på sitt extra grepp och säkerhet som främst nybörjare kan ha nytta av.

Husqvarna Mountain Cross MC7.

Batteriet på 500 Wh är integrerat i ramen och har en ”länk-design” som gör det enkelt att montera i/ut genom en lucka i ramen. Laddning kan ske med batteriet i ramen eller på sidan om.

Mountain Cross finns i tre olika utföranden MC7, MC6 och MC5. Toppmodellen MC7 har Shimano Di2 elektriska växlar och Rockshox Pike-gaffel. Samtliga modeller har utrustats med höj och sänkbar sadelstolpe av Husqvarnas eget märke. Priserna på modellerna MC-serien ligger mellan €3999 och €4999.

Batteriet tas ur ramen via den lilla luckan på höger sida av diagonalröret.

Geometrin är moderat och sticker inte ut med några extrema mått eller vinklar. Gaffelvinkeln är 67°. Inte så mycket extra har lagts på att göra Mountain Cross speciellt utförsorienterad utan den är tänkt att ha ett brett användningsområde för cykling både uppför och utför.

Vi fick en pratstund med Guido Tschugg om nya Mountain Cross och bad honom berätta och beskriva den nya modellen. Genom åren har vi pratat en hel del med ingenjörer och personer bakom allahanda olika cykelmärken. Gemensamt är att de är väldigt entusiastiska och verkligen brinner för sin produkt. Det kanske var den tvågradiga kylan i ett blåsigt Husqvarna som ställde till det denna gång för den riktiga entusiasmen ville inte riktigt infinna sig hos Guido. Vi ville veta allt om den nya modellen och mer än gärna grotta ner oss i tekniska smådetaljer men det blev mest upprepning av den enkla fakta han berättat om i intervjuer tidigare under dagen. Vi fick lite av intrycket att Guido inte varit med fullt ut i utvecklingen av just denna modell och därför kanske inte hade alla detaljer. Vi får hoppas att han blir mer delaktig i Pexcos R2R cyklar där hans gedigna kunskap inom Downhill och utförscykling får komma till sin rätt.

Light Cross

Husqvarna Light Cross LC4 med 29″-hjul och integrerat batteri. Foto: Husqvarna.

Light Cross är en Moutainbike hardtail som kommer med tre olika hjulstorlekar 27,5, 27,5-plus samt 29. Gaffelns slaglängd är 100 eller 120 mm beroende på hjulstorlek. Geometrin har en gaffelvinkel på 68 grader och kedjestagen är 465 mm långa.

Husqvarna Light Cross LC1 med 27,5″-hjul och utanpåliggande batteri. Foto: Husqvarna.

Light Cross finns i sju olika utföranden LC5, LC4, LC3, LC2 (i två färger) och LC1 (i två färger). De två toppmodellerna i serien LC5 och LC4 har Steps E8000 motor och det integrerade länk-batteriet. LC2 och LC3 har Steps E6000 och ett utanpåliggande batteri på 500 Wh. LC1 har Steps E6000 och ett litet mindre utanpåliggande batteri på 400 Wh. Priser från €2299 till €4199.

Cross Tourer

Husqvarna Cross Tourer CT1. Foto: Husqvarna.

Cross Tourer är en hybridcykel med 28”-hjul för dem som cyklar både asfalt, grusvägar och lättare terräng. En gaffel med 50 mm slaglängd ska ge komfort över de värsta guppen. Cross Tourer finns i två olika utföranden CT1 och CT 2 som i sin tur finns som både herr och dammodell. Samtliga modeller i serien har Steps E6000-motor och utanpåliggande 400 Wh-batteri. Pris €2299 för CT1 och €2499 för CT2.

Light Tourer

Light Tourer är en hybridmodell anpassad för vardagspendling och utflykter på asfalterade vägar och cykelbanor. Modellen har 28”-däck och kommer i fyra olika utföranden LT1, LT2, LT3 och LT4 och finns som herr respektive dammodell.

Husqvarna Light Tourer LT3. Foto: Husqvarna.

Cyklarna är utrustade med Shimano Steps E6000-motor, utanpåliggande 400 Wh-batteri, dämpad 50 mm framgaffel, skärmar och pakethållare. Växelsystemen är antingen utanpåliggande eller navväxlar som har fotbroms. Toppmodellen LT4 för €2999 har elektriska Di2-växlar. Övriga modeller ligger mellan €2449 och €2799.

Gran Tourer

Husqvarna Gran Tourer.

Gran Tourer är Light Tourers grövre storebror och avsedd för lite mer tuffare terräng. Cykeln har 27,5-däck i plusformat och en 80 mm dämpad framgaffel. Gran Tourer kommer i två olika utföranden GT5 för €3399 och GT6 för €3799, båda i herr- och dammodell. Motorn är Shimano Steps E8000 och batteriet ett utanpåliggande med 400 Wh kapacitet. Toppmodellen GT6 har elektriska Di2-växlar.

Gran City

Som namnet antyder är Gran City avsedd för stadscykling där en mer upprätt sittställning ska ge bra överblick över all övrig trafik. Gran City kommer i sex olika utföranden GC1, GC2, GC3, GC4, GC5, GC6 och där samtliga ramar är av unisexmodell.

Husqvarna Gran City.

Utrustningen består av Shimano Steps E6000, Shimano Nexus navväxlar, pakethållare, skärmar, lås och belysning. För komforten finns 50 mm dämpad framgaffel och dämpad sadelstolpe. Toppmodellerna GC6 och GC7 har elektriska Nexus Di2-navväxlar med automatfunktion som automatisk anpassar växel efter underlaget och gör manuell växling överflödig. Batteriet på 400 eller 500 Wh har en annan placering än på övriga modeller och sitter monterad mellan bakskärmen och sadelröret. Priserna på Gran City startar på €2399 och går upp till €2999 för GC7.

Priser och tillgänglighet

Försäljningen av elcyklarna har redan startat i Tyskland, Österrike och Schweiz men Husqvarna kan idag inte ge något exakt besked när cyklarna förväntas finnas i svenska butiker mer än att försäljning ska påbörjas under 2018.

Något svenskt pris på de nya cyklarna finns ännu inte. Priserna som anges i artikeln är tyska priser i Euro med 19% moms.

Det finns i dagsläget inte heller någon exakt information hur cyklarna kommer att säljas. Så vi vet inte om de kommer att finnas i alla cykelbutiker eller om det blir speciellet utvalda som säljer cyklarna. Inte heller om de även kommer att finnas hos Husqvarnas återförsäljarnät av motorcyklar och skogsprodukter.

Kommer Husqvarna att lyckas?

Det blir alltid lite märkligt när företag lånar ut sitt namn till andra att använda. Husqvarnas tekniska iblandning i cyklarna kommer att vara minimal men ändå målar de själva upp sin tidigare cykelhistoria och trycker hårt på arvet från tidigare cykelindustri. Många konsumenter som inte har full insyn i cykelbranschen kommer att tro att det rör sig om ”äkta” Husqvarna, vilket det inte riktigt gör.

Vi hade helst sett att Husqvarna själva initierat en utveckling och produktion av cyklar och då i Sverige för att på riktigt knyta an till det historiska cykelarvet. Nu blir det svårt att känna äkta Husqvarna-känslor för de nya cyklarna på samma sätt som för tidigare cyklar.

Oavsett namn på ramen så har modellerna i Touring- och City-segmentet alla chanser att bli skapligt framgångsrika på den svenska marknaden. Designen håller normal elcykelklass och utrustningen där Shimano Steps tillhör de bättre motorsystemen på marknaden ger visst mått av kvalitet. Ett gediget produktutbud med många modeller att välja mellan och i många olika prisklasser hjälper så klart till.

Det går dock inte att komma ifrån att den mest unika försäljningsegenskapen sitter självklart i själva namnet Husqvarna. De flesta konsumenter känner som sagt väl till märket och trots att märket inte längre är svenskägt så kan de gamla minnena och viss mått av nostalgi mycket väl hjälpa till i konkurrensen med andra elcyklar.

Två epoker av cykeltillverkning. Kommer de nya modellerna att vinna lika stor popularitet som de gamla?

Mountainbikemodellerna kan få det lite svårare att hitta sina köpare. Konkurrensen är stenhård inom eMTB då det skett en explosion de senaste åren där i stort sett alla cykeltillverkare är med på tåget och kan erbjuda flertalet modeller. Så det saknas knappast alternativ för eMTB-köparen och då gäller det för cykelmärkena att sticka ut för att locka kunder. Köpare av MTB i de högre prisklasserna är oftast väldigt pålästa och har koll på vad de kan förvänta sig få för pengarna. Då räcker det inte med att det står Husqvarna på ramarna utan det krävs något extra inom design, geometri, kinematik och utrustning. Både Mountain Cross och Light Cross känns inte som att de når upp till samma nivå som man förväntar sig med andra Husqvarnaprodukter inom exempelvis skog och trädgård. Designen har vi sett förut och det är fortfarande väldigt mycket Haibike kvar i produkterna vilket i sig inte är något fel då Haibike är en av de allra största inom eMTB men en lite mer teknisk höjd hade varit önskvärt med tanke på traditionen i Husqvarnanamnet. När det gäller val av utrustning och komponenter finns också en viss tveksamhet. Toppmodellerna i respektive serie håller bra normalhög nivå medan de lägre modellerna tappar i utrustning och inte har en värdig nivå med tanke på dess prislapp.

Hur cyklarna säljs kommer också att bli viktigt och avgörande för framgången. Säljs cyklarna via fackhandeln i cykelbutiker finns det alltid en konkurrens med övriga märken att brottas med. Sker försäljning däremot via Husqvarnas stora nätverk av motorcykel, skogs- och trädgårdsåterförsäljare i Sverige kommer de att nå ut till en större målgrupp vilket kan dra till sig andra typer av kunder än de rent cykelintresserade. En springande punkt blir då att det måste finnas bra kompetens hos säljarna så att de verkligen kan guida kunderna till rätt val av cykel. Något som kan vara nog så svårt att hitta då det råder brist på bra och duktig cykelpersonal.

Update: Husqvarna 2019

Se 2019-års uppdaterade eMTB-modeller som presenterades på Svenska Cykelmässan 2019.

Läs mässreportaget från Svenska Cykelmässan 2019

Länk till Husqvarna Bicycles