Husqvarnas eMTB-modeller genomgår en stor designförändring till 2019 och sortimentet utökas med modeller för DH och Enduro. Christian Håvedal från generalagenten Pro E-Bike berättar mer om nyheterna:

Husqvarna har en lång historia av cykeltillverkning som startade 1896 och pågick fram till 1968 då tillverkningen upphörde. 2017 återuppstod Husqvarna som cykelmärke. Men inte av ”klassiska” Husqvarna själva utan genom ett partnerskap med den tyska cykeltillverkaren PEXCO GmbH som ger företaget rätt att designa, utveckla och distribuera elcyklar under namnet Husqvarna Bicycles.

PEXCO rivstartade lanseringen och till säsongen 2018 presenterades hela 35 nya modeller i sex olika modellserier för Mountainbike och stadscykling. Utvecklingen inom elcyklar går dock rasande snabbt och redan till 2019 genomgår modellerna i eMTB sortimentet stora designförändringar och nya eMTB modeller tillkommer. Den tidigare toppmodellen Mountain Cross får två nya kraftiga storebröder avsedda för Enduro och DH.

Designen som infördes på eMTB-modellerna vid introduktionen är helt förändrad. Ramrören som är tillverkade i aluminium har fått ett rakare linjespel och där det kraftigt slopade ovanröret går i linje från styrhuvudet ner via bakdämparbryggan till baknavet. Sadelrörets övre del bildar ett markerat torn medan nedre delen är tvådelad med plats för genomgående bakdämpare. Ramarna är pulverlackerade och har smyckats med en stor klassisk Husqvarna-logga på diagonalröret.

Husqvarna-Mountain-Cross-MC8

Det som sticker ut mest är dock den exponerade elmotorn. Designfilosofin bland många tillverkare är att integrera motorn så mycket det går i ramen så att eMTBn blir så lik en normal tramp-MTB som möjligt för att inte sticka ut. Husqvarna gör tvärt om och ser motorn som en central del av designen som de gärna framhäver. Kanske har det att göra med arvet från en lång historia av motortillverkning och även en flirt med nuvarande MX- och Enduro-motorcyklar.

Motorn separeras designmässigt från övriga cykeln med en centimetertjock horisontell platta kallad Skeleton som fått en färg som står i bjärt kontrast med övrig ramfärg vilket gör att den verkligen sticker ut. Färgen accentueras även i övriga ramdetajer som exempelvis bakdämparbryggan. För att skydda motorns undersida från yttre påverkan har en rejäl hasplåt monterats. Fördelarna med Skeleton-designen är enligt Husqvarna inte bara estetisk. Att lämna motorn öppen bidrar till bättre kylning och motverkar även uppkomsten av resonansljud som kan uppstå när motorn sitter inkapslad i en cykelram.

Husqvarna-Bicycles-Skeleton

Den nya öppna motordesignen verkar gå hem i alla fall hos proffstyckare och Husqvarna har bland annat vunnit tyska iFs-designpris i cykelkategorin för en av sina nya eMTB-modeller.

Husqvarna använder genomgående Shimano-komponenter på sina elcyklar. eMTB-modellerna är utrustade med Shimano Steps E8000-motor. Batteriet kommer från Simplo och har högre kapacitet än Shimanos originalbatterier. Toppmodellerna har 630 Wh och instegsmodellerna 500 Wh. Batterierna sitter integrerade i ramens diagonalrör och kan monteras ur via en större lucka på undersidan. Ifjol hade vissa av modeller av ett batteri med länk-design kallat “Snake” som kunde monteras i och ur via en mindre lucka i ramen. Detta batteri har övergetts till 2019.

Växelkomponenterna på samtliga eMTB-modeller är från Shimano där vissa toppmodeller har elektriska Di2. Gaffel och dämpare kommer från Fox på de övre modellerna medan instegsmodellerna har Suntour.

Extreme Cross

Husqvarna-Extreme-Cross-EXC9

Nya Husqvarna Extreme Cross är avsedd för DH/Enduro och är med sina 200 mm slaglängd och dubbelkronad gaffel en av de kralligaste eMTBs på marknaden. Vikten uppgår till 25,7 kg.

Husqvarna-Extreme-Cross-EXC9-DH

Extreme Cross rullar på 27,5-hjul skodda med Schwalbes Magic Mary i 2,6”-bredd. Finns i två versioner; EXC9 för 65 990 kr och EXC10 för 81 990 kr.

Hard Cross

Ett steg ner återfinns nya Husqvarna Hard Cross. Med sina 180 mm slaglängd handlar det om en cykel för tuff Enduro.

Husqvarna-Hard-Cross-HC9

Vikten ligger på cirka 23 kg. Rullar även den på 27,5-hjul med 2,6”-däck. Hard Cross finns i tre olika versioner; HC7 för 50 990 kr, HC8 för 61 990 kr och toppmodellen HC9 med Di2-växlar för 73 990 kr.

Mountain Cross

Mest balanserad av de nya heldämpade modellerna är Husqvarna Mountain Cross. Modellnamnet fanns med förra året men designen är ny till 2019.

Husqvarna-Mountain-Cross-

Med sina 150 mm slaglängd passar den till normal stigcykling. Vikten ligger på 23 kg. Utrustad med 27,5-hjul med 2,6”-däck. Mountain Cross finns i fyra olika versioner från instegsmodellen MC5 för 45 990 kr upp till toppmodellen MC8 med Di2 för 63 990 kr.

Mer information om de nya modellerna finns hos Husqvarna