Vartex hade en stor monter på mässan där de ställde ut flertalet modeller ur sin stora cykelportfölj med märken som Batavus, Lapierre och Winora. Mest fokus låg på två intressanta nyheter från Lapierre. Se Oskar Kjellson berätta vad som är på gång till 2019

Zesty / Spicy MTB

Lapierres stigcykel Zesty och enduro Spicy genomgår stora förändringar till 2019. Den mest utmärkande är att de två modellerna nu delar exakt samma grundram. Ramen konfigureras sedan med olika bakdämpare för att få fram Zesty med 140/150 mm slaglängd och Spicy med 160/170 mm.

Lapierre Zesty Spicy 2019

Som om inte det vore nog kan ramarna användas med antingen 27,5 eller 29-hjul. Så ur en och samma ram går det att få fyra olika cyklar:

  • Zesty 27,5 med 150 mm slaglängd
  • Zesty 29 med 140 mm
  • Spicy 27,5 med 170 mm
  • Spicy 29 med 160 mm

Att endast ta fram en enda ram som kan användas till fyra modeller är dels effektivare ur produktionssynpunkt genom att bara behöva kolfiberformar och svetsjiggar till en rammodell, men det ger även större frihet för kunden att i efterhand anpassa sin ram beroende på användning.

I standardutförande kommer både Zesty och Spicy med hjulstorlek anpassad efter ramstorlek. Storlek Small och Medium har 27,5-hjul och Medium, Large och XLarge har 29 hjul. Sedan kan köparen själv byta hjulstorlek fram och tillbaka efter önskemål. Att ändra hjulstorlek mellan 27,5 och 29 görs enkelt med ett Flip-chip som sitter monterat strax ovanför vevpartiet. Att öka slaglängden och bygga om Zesty till Spicy eller tvärt om kräver däremot byte av bakdämpare samt en gaffel som matchar denna.

Lapierre Zesty Spicy 2019

Bakdämparlänkaget och dess kinematik är helt ny från föregående modell och består nu av ett four-bar-länkage med vertikal bakdämpare som sitter monterad långt ner i ramen. Bakdämparen fäster in i dämparbryggan med Trunion-fäste och går sedan ner genom det delade sadelröret och fäster på kedjestaget i en flytande konstruktion. Dämparen skyddas från stänk från bakhjulet med en liten skärm.

Lapierre Zesty Spicy 2019

De nya ramarna finns i kolfiber eller aluminium. Geometrin är den samma på båda. Det som skiljer är att kolfiberramen har ett inbyggt förvaringsutrymme i diagonalröret framför vevpartiet. Utrymmet kan användas till slang, verktyg, pump etc. Ramarna är anpassade för 1x-växelsystem och rymmer 2,8” breda däck i 27,5-utförande och 2,6” i 29.

Lapierre Zesty Spicy 2019

På nya Zesty och Spicy använder sig Lapierre av sitt nya FIT-system som anpassar handtagstjocklek, styrbredd, vevarmslängd och längd på sänkstolpe efter ramstorlek. FIT används även när det gäller ramarnas styvhet och där större ramar är styvare än de mindre för att alla cyklister ska få samma upplevelse oavsett kroppslängd.

E-Zesty AM

Lapierre kunde även haft möjlighet att visa upp mässans absolut hetaste eMTB. E-Zesty AM premiärvisades på Eurobike 2018 men enligt Oskar gick det tyvärr inte att få fram ett exemplar till den Svenska mässan.

Lapierre eZesty-AM Fazua

Målsättningen med E-Zesty AM var att skapa en helt ny kategori av eMTB med en lättare modell som är tänkt att uppföra sig som en normal MTB. Lapierre valde därför att använda sig av ett motorsystem från tyska Fazua. Lapierre är inte först att använda Fazua på MTB men väl i en heldämpad modell som är tänkt för aggressiv utförscykling och även tävling i e-enduro. Zesty AM rullar på 27,5 hjul och har 160 mm slaglängd fram och 150 mm bak.

Lapierre eZesty-AM Fazua

Förutom att systemet väger 3-4 kg mindre än konventionella motorsystem från Shimano, Bosch, Brose, Yamaha m.fl. finns även den unika möjligheten att helt montera ur motor och batteri från ramen för att få en lättare cykel. Motorn och batteriet sitter ihopkopplade i en enhet och kvar av Fazua-systemet blir endast vinkelväxeln som överför motorkraften ut i vevaxel. Hålet som blir i ramen kan täckas med ett dummy-batteri som är ihåligt och kan användas till förvaring. Med motorn urtagen uppges systemet ge minimalt med trampmotstånd.

Lapierre eZesty-AM Fazua

Fazua-systemet väger totalt 4,8 kg varav knappt 3 kg kan monteras av. Vilket innebär att vikten på toppmodellen av E-Zesty AM går från 18,4 kg ner till 15,6 kg. Att montera ur motorn och placera den i ryggsäcken sänker förstås inte systemvikten av cyklist plus cykel men ger en annan viktfördelning som kan uppskattas av de som anser att en lätt cykel är att föredra.

Fazua Evation 1.0 lämnar 250 W (400 W max) och 60 Nm. Batteriet är på 250 Wh vilket är cirka hälften av kapaciteten hos de konventionella systemen. Batteriet väger dock endast 1,35 kg vilket enligt Lapierre gör det enkelt att ha med sig ett extra i reserv i ryggsäcken.

Mer information om 2019-års nyheter finns hos Lapierre

Testa på elcykling i verkligheten

Vartex gillar gärna att visa upp och prata om sina nya eMTBs. Men vad de tycker är ännu viktigare är att cykelkonsumenter verkligen provar på detta med elcykling för att skaffa sig en egen bild av vad det handlar om. Vartex anordnar därför en Demo-tour bland cykelhandlare i södra Sverige under våren där det går att prova på eMTBs och jämföra olika motorsystem mot varandra. På plats finns även de senaste MTB-nyheterna.

Datum och plats:

  • 23/3, Sportcentrum Smålandstenar, ViVill stugan
  • 5/4, Östers Cykel Jönköping, Hallbystugan
  • 19/4, Cykelogen Kalmar, Södra utmarken
  • 25/4, Cykelcentralen Kristianstad, Ryssberget Sölvesborg
  • 3-4/5 MAK:s cykel, Åmål
  • 18/5, Bikemaster Limhamn, Regnbågsbanan
  • 19/5, Pavement Cycling Lund, Ekvallens parkering i Genarp
  • 25/5 Velostore, Karlstad, Bryngfjorden
  • 29/6 Bockstens trail run, Öströö fårfarm, Varberg