Open Cycles utökar sitt sortiment av Gravel-cyklar. Nya Open WI.DE (Winding Detours) är ett riktigt monster till gravelcykel som sväljer upp till 2,4” breda däck och är avsedd för rejäla omvägar i mer teknisk terräng.

Open WI.DE

Open WI.DE i korthet

  • Användningsområde: Gravel, stigcykling och bikepacking
  • Rammaterial: kolfiber i ram och gaffel
  • Vikt: Ram: 1040 g, gaffel: 390 g
  • Däckutrymme: 700C: 35-46 mm, 27,5: 1,9-2,4”
  • Drivlina: 1x enkelklinga (framväxelfäste saknas)
  • Storlek: XS, S, M, L och XL
  • Pris: Ramset: cirka 34 000 kr (€3200), Komplett cykel: ingen uppgift

Open Cycles var ganska tidigt ute med sina gravelinspirerade cyklar U.P och U.P.P.E.R vars 2,1” breda däck var ämnade för bekväm grusvägscykling. Open såg dock att deras modeller ofta drogs med ut på äventyr långt utanför vad de initialt var tänkta för. Så för att möta de mer äventyrliga kunderna har Open tagit fram nya WI.DE som med sina bredare MTB-däck är tänkt för lite mer teknisk terräng och även stigcykling. Med 700C hjul går det att klämma in 35-46 mm breda däck på WI.DE jämfört med 28-40 mm hos U.P. Med mindre 27,5/650b hjul ryms däck upp till hela 2,4” jämfört med 2,1” hos U.P.

Open WI.DEWI.DE bygger mycket på kolfiberramen från U.P men har fått en del nya egenskaper. Det mest framträdande är det sänkta asymmetriska kedjestaget från U.P som nu har sänkts på båda sidor och på så sätt dragit ner ramen en bra bit under vevlagret i en konstruktion kallad ”monostay”.

Open WI.DE

Enligt Opens grundare och designer Gerard Vroomen ger den nya konstruktionen flera fördelar. Den större arean som skapas i ramens baktriangeln hjälper till att styva upp vevpartiet utan att addera mer vikt. Det ger även möjlighet att få in bredare däck utan att behöva öka Q-faktorn och WI.DE kan trots sina 2,4” fortfarande använda landsvägsvevpartier. Någon inre växelklinga får dock inte plats och WI.DE kan till skillnad från U.P och U.P.P.E.R enbart användas med enkelklinga och saknar helt fäste för framväxel. Det extra ramröret under vevlagret blir även ett perfekt ställe, enligt Open, att förvara verktygsväskan eller en extra vattenflaska som då sitter skyddad av framklingan och även sänker ekipagets tyngdpunkt.

Open WI.DE

Ram och gaffel är tillverkade av kolfiber och har genomgående 12 mm axlar fram och bak. Vajerdragningen är intern. Skivbromsoken sitter monterade med Opens egen form av direktmontering kallad Smartmount 160 vilka inte kräver några adaptar vid användning av 160 mm skiva. I gaffel och ram finns fästen för Opens egna heltäckande skärmar De-fender. Ramen finns i färgen matt ljusgrå men kan även levereras olackerad för den som vill sätta sin egen färg på WI.DE.

Open WI.DE

WI.DE får en ny geometri kallad Tall Road och som är liknande den hos U.P men är 5 mm kortare och har 20 mm högre styrrör för att få en mer upprätt sittposition för bättre kontroll i teknisk terräng. Gaffelrörsvinkeln har flackats ut 0,5-1° jämfört med U.P för att få ett bättre uppträdande med de större däcken.

Open WI.DETrots de stora hjulen så har Open lyckat få till en storlek XS som sägs vara en av de minsta gravelcyklarna på marknaden. De fem storlekarna XS. S, M, L och XL gör att WI.DE kan passa personer från 165 till 205 cm.

Mer information om nya WI.DE finns hos Open