För att fira att Rotor-utrustade cyklar tagit sex segrar i Cape Epic har Rotor tagit fram sitt första kolfibervevparti för MTB. Det nya vevpartiet har namnet Kapic Carbon, vilket alla säkert förstår är en namnlek med det sydafrikanska etapploppet. Vevpartiet är Rotors lättaste och styvaste hittills och väger in på låga 429 gram med 32T-klinga (utan vevlager).

Rotor Kapic Carbon

Vevpartiet består av två lösa vevarmar och en vevaxel. Vevarmarna är tillverkade i kolfiber och har pedalgängor i aluminium. Vevaxeln är i aluminium. Vevpartiet har utvecklats med moderna MTB-ramar i åtanke och finns för både Boost och Super Boost, och där vevarmarna svänger ut i ganska kraftig vinkel för att gå fria för kedjestagen. Q-faktorn är 169,5 mm för Boost och 188,5 mm för Super Boost.

Rotor Kapic Carbon

Vevarmarna finns i 165, 170 och 170 mm längd. För att skydda vevarmsändarna från att bli repiga när de slår i stöket finns gummiskydd i sju olika färger.

Rotor Kapic Carbon

Vevpartiet finns med antingen Rotors ovala Q-rings eller med traditionellt runda klingor i storleken 26-40T. Klingorna monteras med direktmontering på splines och använder bara en enda fästskruv.

Tekniska data

  • Namn: Kapic Carbon
  • Pris: cirka 5300 kr (€499) för komplett vevparti med klinga
  • Vikt: 429 g (175 mm, 32T-klinga, utan vevlager BB)
  • Vevarmslängder: 165 mm, 170 mm, 175 mm
  • Axeldiameter: 30 mm
  • Vevlagerstandard: BB92, BB89, BSA, BB30, PF30
  • Klingor: Q RINGS® 26T, 28T, 30T, 32T, 34T, 36T, 38T, 40T
  • Klingor: Redondo 26T, 28T, 30T, 32T, 34T, 36T, 38T, 40T
  • Q-Faktor: 169,5 mm Boost, 178,5mm Super Boost
  • Kedjelinje: 52 mm Boost, 56,5 mm Super Boost
  • Material: Vevarm: Kolfiber, vevaxel: Aluminium
  • Färg: Svart blank med ändgummi i svart, blå, grön, gul, röd, rosa och orange
  • Teknik: ROTOR Carbon, OCP Mount, Direct Mount
  • Tillgänglighet: juli 2019

Mer information finns hos Rotor