Samtidigt som Canyon lanserar pedaldrivna Neuron i kolfiber släpper de även en elassisterad version av sin allroundcykel kallad Neuron:ON.

Canyon var något sena in på den elassisterade cykelmarknaden och det var först i våras som de släppte sin första modell Spectral:ON. Nu verkar de ha fått upp ångan och lanserar sin andra el-modell Neuron:ON som kan sägas vara en lillebror till Spectral:ON. Lanseringen av elmodellen sker stort sett samtidigt som de släpper den nya trampdrivna modellen i Neuron-serien. Att både el- och trampmodellen kommer samtidigt är en trend vi ser hos allt fler tillverkare och tyder på att båda numera anses vara lika viktiga.

Canyon NeuronON 2019

Canyon Neuron:ON i korthet:

  • Ram i aluminium
  • 130 mm slaglängd fram och bak
  • 29” eller 27,5”-hjul beroende på ramstorlek skodda med 2,6” däck
  • Shimano STEPS E8000 motorsystem
  • Semiintegrerat batteri på 504 Wh
  • Vikt från 22,2 kg
  • Pris från 35 599 till 46 399 kr

Neuron:ON baseras mycket på den pedaldrivna Neuron och har en ram i aluminium med 130 mm slaglängd fram och bak. Att Neuron:ON är lillebror till Spectral:ON och har ett något annat användningsområde där inriktningen går mot mer allroundcykling både upp och ner framgår tydligt när vi jämför de två.

Det första vi lägger märke till med nya Neuron:ON är att den kommer med samma hjulstorlek fram som bak. Canyons första elmodell Spectral:ON hade differentierad hjulstorlek med ett smalare 2,35”-däck på 29-fälg fram och ett bredare 2,8”-däck på 27,5-fälg bak. Tekniken som flera andra tillverkare använder sig av känns igen från motorcross där det större och smalare framhjulet ska styra bättre samtidigt som det mindre och bredare bakdäcket ger mycket yta att skapa fäste för drivningen. På Neuron:ON som är tänkt för inte fullt lika aggressiv cykling har Canyon valt samma hjulstorlek fram som bak och har även valt samma däckbredd med 2,6”. Jämfört med Spectral:ON som har 20 mm mer slaglängd har fjädringen på Neuron:ON dessutom fått en något mer linjär progression som ska ge bättre komfort vid cykling sittandes i sadeln.

Hjulstorleken hos Neuron:ON är ramstorleksberoende och är 27,5” för storlek XS och S samt 29” för storlek M, L och XL. Geometrin baseras på trampversionen av Neuron men det skiljer några millimeter och grader vid en noggrannare titt i geometritabellen. Bakdämparen hos Neuron:ON har en liggande placering som hos nya Neuron CF.

Canyon NeuronON 2019

På elassisterade cyklar är vevarmarna något kortare än normalt för att de inte ska slå i underlaget vid klättring i teknisk terräng. Neuron:ON är utrustad med 170 mm vevarmar oavsett ramstorlek. Som jämförelse har Spectral:ON 165 mm längd vilket tyder på att den ska köras i lite tuffare terräng.

Motorsystemet som Canyon valt att använda på Neuron:ON är identiskt med det hos Spectral:ON och består av Steps E8000 från Shimano. Motorn är på 250 W och som brukligt på elcyklar assisterar motorn endast under trampning och upp till 25 km/h.

Canyon NeuronON 2019

Batteriet på 504 Wh har semiintegrerats i ramens diagonalrör. Batteriet som är ett standardbatteri kan laddas på plats i ramen eller monteras av för att ersättas med ett nytt fulladdat eller för att laddas på annan plats. Batteriet försörjer även en USB-kontakt som sitter monterad på ovanröret vid styrhuvudet och som kan användas till belysning, GPS-enheter eller för att ladda mobilen.

Modeller och utrustning

Neuron:ON kommer i fem olika utrustningsalternativ varav två av dem är speciella dammodeller (WMN). Modellserien har numrerats 5.0, 6.0 och 7.0 vilket på Canyonspråk betyder från instegsmodeller upp till mellanklasscyklar. Priserna startar på 35 599 och går upp till 46 399 kr. Canyon uppger att Neuron:ON är cirka 5000 kr billigare än motsvarande nivå av Spectral:ON.

Canyon NeuronON 2019

Ram, motor och batteri är samma oavsett utrustningsnivå. Beroende på modell är det sedan fjädring/dämpare från antingen Fox eller Rockshox. Växlarna är genomgående Shimano XT med antingen 10-delad 11-36T-kassett eller 11-delad 11-46T-kassett. Fram sitter ett 34T-drev vilket är fyra tänder mer än på de trampdrivna modellera av Neuron men där det är tänkt att motorn ska assistera i de brantaste backarna.

Canyon NeuronON 2019

Neuron:ON har även utrustats med en ny typ av sadel som har en upphöjning i bakkant vilket ska ge extra stöd i brantare uppförsbackar sittandes i sadeln. Sadelspetsen är även bredare för situationer när det är riktigt brant och kroppen måste flyttas fram på cykeln för att bibehålla balansen.

Mer information hos Canyon