Tyska Nicolai har presenterat en ny mångsidig Enduro med en hel del justermöjligheter och som kan köras med antingen 27,5- eller 29-hjul. G1 som modellen heter har tagit 12 månader att utveckla och ersätter den utgående G16-modellen. Även om de två visuellt påminner om varandra så är G1 en helt ny cykel. Som vanligt när det tillverkas någon hos Nicolai så innehåller ramarna massvis av CNC-frästa detaljer och metervis av högklassig svetsfog.

Nicolai G1 i korthet:

  • Endurocykel för tävling och aggressiv utförsinriktad stigcykling
  • Ram i 7020-T6 aluminium
  • Avsedd för 150-170 mm gaffel
  • 162 eller 175 mm slaglängd bak
  • Ställbar geometri för antingen 27,5” eller 29”-hjul
  • 62,5° gaffelrörsvinkel, 78-79° sadelrörsvinkel
  • Pris från €5999 för komplett cykel. Lös ram från €2699

Nicolai G1 2019

Nya G1 och dess bakfjädring är ett resultat av ett samarbete mellan Nicolai och Chris Porter på GeoMetron samt den italienska dämpartillverkaren Extreme Racing Shox. Arbetet med G1 pågick över ett helt år och de tre hävdar själva att de fått fram världens bästa enduro-fjädring. EXT-dämparen som specialdesignats för G1 är av coil-modell i dimensionen metric 230×65 mm. Genom metric-standardens förbättrade förhållande mellan yttermått och slaglängd finns det utrymme att bygga in en hel del teknik som både ska ge bra känslighet för små ojämnheter och samtidigt ge kontroll och kännas förtroendeingivande vid hårda slag och stötar.

Nicolai G1 2019

Fjäderstyrka väljs efter kroppsvikt och där en person på 85 kg med storlek medium av G1 bör använda en 375-425 lbs fjäder och en kraftigare cyklist på 125 kg på storlek XXL passar bäst med en 550-600 lbs fjäder.

Nicolai G1 2019

Ramarna av aluminium handsvetsas i Tyskland och Nicolai är inte sena med att framhäva att de använder sig av 7020-T6 aluminium på nya G1. En legering som både är starkare och mer elastisk än 6061 som mer normalt används i branschen. Nicolai hävdar att ramen är betydligt tåligare än en motsvarande ram i kolfiber.

Nicolai G1 2019

Geometrin på G1 bygger på Geometron-geometrin som Nicolai använt sig av i fyra år och som utvecklats i samarbete med Chris Porter. Geometrin kännetecknas av att vara extremt lång och flack vilket enligt Nicolai ska ge en snabbare och säkrare cykel utför men som även klättrar bättre uppför. Nya G1 är dessutom ännu mer flack än föregångaren G16 och har 62,5° gaffelrörsvinkel. Sadelrörsvinkeln är antingen 78° eller 79° beroende på inställd geometri. Reach för de olika storlekarna är 470mm (S), 495mm (M), 515mm (L), 535mm (XL) och 555mm (XXL). Geometrin på G1 kan som hos övriga Nicolai-modeller även skräddarsys helt efter personliga önskemål.

Detaljerade geometritabeller:

G1 med 27,5-hjul

G1 med 29-hjul

De svarta ramdetaljerna är något som kallas Mutator-chip och som gör det möjligt att justera för olika hjulstorlek, geometri och slaglängd. Chipen i änden på sadelstagen vid bakdämparen finns i längderna 3,5/6,5/10/12/15 mm och justerar vevlagerhöjd och gaffelrörsvinkel.

Nicolai G1 2019

Chippen på kedjestagen vid bakväxeln finns i längderna 33/41/47 mm och ändrar kedjestagens längd mellan olika ramstorlekar från 446 mm på storlek S till 458 mm på storlek XXL. I bakdämparbryggan finns två olika monteringspositioner för bakdämparen som ger antingen 162 eller 175 mm slaglängd. Slutligen finns något som kallas Rado och som är utbytbara bakgaffeländar i olika utföranden för att justera bakhjulets camber-vinkel och spårning.

Nicolai G1 2019G1 är optimerad för singelklinga och kommer endast i 1x-utförande. Den som hoppas på en version med Pinion hoppas förgäves. För den som vill cykla Enduro med växellåda hänvisar Nicolai till modellen G15 GPI.

Nya G1 finns antingen som löst ramset för den som vill sätta ihop sin cykel själv eller som kompletta cyklar i olika utrustningsnivåer. Ramen finns som pulverlackerad i stort sett vilken färg som helst eller anodiserad i svart, titan eller brons. Den går även att få obehandlad (Raw) för den som föredrar det mer råa stuket.

Mer information om nya G1 finns hos Nicolai