Den svenska EU-elmopedtillverkaren Vässla har tidigare sagt att de vill ta sig in på cykelbanan i framtiden. Nu har de släppt sin senaste modell kallad Vässla Bike som de har tänkt göra det med.

Men vad är det egentligen för fordon? Trots namnet Bike så är det inte en renodlad cykel i traditionell mening. Enligt Vässla själva är det ett fordon som ser ut som en elcykel men är smidig som en elsparkcykel och har en körupplevelse av en elmoped.

Det nya fordonet är helt utvecklat av Vässla själva, från design till drivlina. Modellen är strax under en meter långt och har en elmotor monterad i baknavet med batteri integrerat i ramen under sadeln. Fordonet saknar pedaler och styrs av ett gasreglage. Vikten uppges till 17 kg. Övriga tekniska specifikationer som hjulstorlek, bromsar, display mm är än så länge inte angivna.

Vässla Bike

Vässla Bike kommer i två versioner. En svagare version med elmotor på 250W och en maxhastighet av 20 km/h. Dessa specifikationer gör att den klassas som cykel och får därmed framföras på cykelbanor.

Den andra versionen får starkare 500W motor och en maxhastighet av 45 km/h. Den klassas som EU-moped och blir därmed registreringspliktig med skylt och kräver försäkring.

Batteriet som är portabelt uppges väga 1,5 kg och består av 21700-celler från Samsung. Kapaciteten är än så länge inte angiven men med tanke på vikten kan vi anta att det rör sig om 200-250Wh. Räckvidden anges till upp till 40 kilometer, beroende på motorstorlek. Laddningstiden uppges till 1 timme till 100% och 20 min till 80%.

Vässla Bike är förberedd för delningstjänster och kan komma att ingå hyrflottor på stan. Vässla tänker sig även att Bike ska kunna användas för persontransporter inom företag, sjukhus, universitet, flygplatser mm.

Några priser för Vässla Bike är ännu inte angivna. Leveranserna uppges starta i andra kvartalet 2020.

Mer information finns hos Vässla