Domane är namnet på Treks serie av landsvägscyklar som har en bekvämare komfortgeometri tänkt för långa dagar i sadeln. Nu kompletteras serien av en elassisterad modell som är tänkt att göra cykelturen ännu bekvämare. Nya Domane+ är enligt Trek ”en cykel för upptäcktsfärder som du kan cykla längre på än du trodde var möjligt och hålla samma tempo som dina snabbaste vänner i klungan”.

Trek Domane+ i korthet:

  • Landsvägscykel med komfortgeometri
  • Ram i OCLV 500 kolfiber
  • Skivbromsar med Flat-Mount-fäste
  • Utrymme för 35c-däck
  • Bosch Performance Cruise motor på 250 W och 63 Nm
  • Integrerat batteri på 500 Wh som är avtagbart
  • Pris 59 999 kr

Trek Domane+ 2019

Hjärtat i nya Domane+ är en mittmonterad Bosch Performance Cruise motor på 250 W och 63 Nm. Trots att det är en landsvägscykel så är topphastigheten för elassistansen begränsad till lagliga 25 km/h här i Europa. Vill man cykla snabbare så får man göra allt jobb själv. Modellerna som säljs på den amerikanska marknaden har assistans upp till 45 km/h vilket lär komma bättre till sin rätt på en cykel av denna typ. Bosch Powertube-batteriet sitter integrerat i ramens diagonalrör och kan laddas antingen på plats i cykeln eller monteras av utan verktyg för att laddas på annan plats.

Trek Domane+ 2019

Batterikapaciteten är 500 Wh vilket enligt Trek ska ge en räckvidd på upp till 100 km, beroende på assistansläge och terrängförhållanden. Motorsystemet kontrolleras av den styrmonterade Purion-displayen som ger information om hastighet, distans, assistansläge, batterikapacitet mm.

Trek Domane+ 2019

Domane+ finns till en början endast med ram i kolfiber. I detta fall är ramen tillverkad i Treks OCLV 500 fiber. Domane+ har såklart lånat geometri och en hel del ramtekniska detaljer från sin icke elassisterade släkting. Det mest utmärkande är IsoSpeed-länkaget som frikopplar sadelröret från ovanröret och ska på så sätt filtrera slag och stötar från underlaget.

Trek Domane+ 2019

Ramens utrymme för upp till 35c-breda däck, vilket är 3 mm mer än hos normala Domane, ska ytterligare ge möjlighet till bättre komfort. Med de bredare däcken flirtar Domane+ lite med gravelsegmentet och kan även vara en cykel för turer på sidan av de asfalterade vägarna. Som skydd från blött och smutsigt underlag finns fästen för skärmar. Ramen har självklart utrustas med skivbromsar och hos Domane+ är de av Flat-mount-typ.

Trek Domane+ 2019Domane+kan även utrustas med dagtids-belysning (DRL) fram och bak som drivs av det inbyggda Bosch-batteriet och som alltid är på när cykeln används.

Trek Domane+ 2019

Domane+ kommer till en början kommer endast i en utrustningsversion. Växelsystemet hos modellen är SRAM Force 1×11 med 11-36T-kassett. Schwalbe G-One Allround däcken i dimensionen 700x35c sitter monterade på ett par Bontrager Paradigm Disc-hjul med 12 mm genomgående axlar. Vikten för Domane+ uppgår till 17,2 kg för storlek 56. Priset är 59 999 kr.

Mer information finns hos Trek