RockShox lanserar en ny version av sin höj/sänkbara sadelstolpe Reverb som nu får trådlös elektronisk manövrering. Elektroniken ersätter den hydrauliska remote-slangen som ibland kan ställa till problem och kräva återkommande luftning för att fungera. Dessutom så har den nya elektriska Reverben fått en ny typ av luftning av sitt interna hydrauliksystem som innebär att eventuell svampighet som uppstår nu enkelt kan åtgärdas utan att behöva göra en komplett service.

Reverb AXS i korthet

  • Elektriskt manövrering via trådlöst remote-reglage
  • Kan även styras via elektroniskt växelreglage
  • Mindre intern friktion genom ny typ av olja och fett
  • Ny förenklad luftning
  • Dimensioner: 30,9, 31,6 och 34,9 mm
  • Slaglängder: 100 mm, 125 mm, 150 mm och 170 mm
  • Vikt ungefär som normala Reverb
  • Pris runt 8000 kr

Reverb är en hydraulisk höj/sänkbar sadelstolpe som i sitt originalutförande har två olika separata hydrauliska system. Ett internt hydrauliskt system med två rör som löper i varandra upp och ner, och där oljan och den trycksatta luften hålls skilda via en IFP-kolv (internal floating piston). För att styra höj/sänkfunktionen används sedan det externa hydrauliska systemet som via remote-slangen och reglaget på styret aktiverar en ventil i botten på stolpen.

SRAM RockShox Reverb AXS

Nya elektriska Reverb AXS har samma typ av interna hydrauliska system. Skillnaden är att ventilen som sköter höj/sänkfunktionen nu styrs via en elmotor istället för via remoteslang.

Elektroniken och elmotorn sitter monterad högst upp på stolpen precis under sadeln. Motorn är av samma typ som sitter i nya Eagle AXS och som med sina 80 000 rpm via en serie av utväxlingar styr en ventil i det interna hydraulsystemet. Systemet har som tidigare steglös justering av höj/sänk-höjden och kräver att sadeln trycks ner via cyklistens kroppsvikt. En skillnad mot normala Reverb där returhastigheten kan justeras är att den elektriska enbart har en hastighet som inte kan inte justeras. Hastigheten upp är snabbt ställd och ett distinkt ljud hörs när stolpen når sin maxhöjd så cyklisten vet när denne kan sätta sig ner på sadeln igen. Så länge som knappen på manöverreglaget hålls intryckt är ventilen i stolpen öppen och när knappen släpps stängs ventilen.

Elektroniken drivs av samma typ av laddbara SRAM-batteri som finns på nya Eagle AXS och Red eTap. Batteriet uppges räcka 40 timmar vilket innebär flera 1000-tals höj/sänkningar. En LED-indikator på stolpen talar om när det är dags att ladda. Skulle batteriet ta slut ute i fält stannar den där den är och går inte att aktivera manuellt. För att åter få igång stolpen behövs ett reservbatteri eller så går det att låna batteriet från Eagle/eTap-växelsystemet. Stolpen innehåller sensorer som automatiskt väcker upp den när cykeln rörs och stänger sedan av automatisk efter en tids inaktivitet. Systemet reagerar på all typ av rörelse så den som tänkt resa med cykeln bör plocka av batteriet så det inte dras ut under transport med flyg eller i bil.

SRAM RockShox Reverb AXS

Genom den nya motor/elektronikboxen högst upp har sadelklämman fått en annan utformning än tidigare. De två skruvarna fram och bak har ersatts med en enkelskruv från sidan. För att inte sadeln oavsiktligt ska tiltas fram/bak vid kraftigt nedslag på sadeln finns ytterligare en skruv i framkant som fixerar sadeln och som även hjälper till att finjustera lutningen. sadelklämman har 0 mm offset och finns för 7 mm runda eller 7×9 mm ovala rails.

Reverb AXS-systemet nar IPX7-klassining vilket borgar för att det står mot en hel del smuts och vattenstänk.

Trådlös manövrering och konfigurering via App

Målsättningen med nya Reverb AXS var ”inga slangar, ingen krånglig kabeldragning”. Nya Reverb AXS manövreras trådlöst från styret via ett nytt reglage.

SRAM RockShox Reverb AXS

Reglaget har en enda knapp med tillhörande elektronik och batteri i en extra liten låda under. Batteriet är av typen CR2032 och uppges hålla i två år. Överföringen mellan reglaget och stolpen är krypterad och det finns ingen möjlighet för någon annan att komma in och störa systemet. Reglaget har Matchmaker-klämma och kan monteras ihop med SRAM-bromshandtag.

Via SRAMs nya AXS-app kan Reverb AXS även konfigureras för att manövreras med övriga SRAM-reglage i AXS-serien som exempelvis den extra knappen på växelreglaget hos Eagle AXS eller landsvägsreglagen hos eTAP AXS.

SRAM RockShox Reverb AXS

Appen håller även koll på användningen av Reverb AXS och talar om hur mycket den använts och när det är dags för service.

Nya interna förbättringar och förenklad luftning

Det är inte bara elektroniken och den yttre designen som är ny. Internt har stolpen fått sig en översyn för att förbättra funktionen och prestandan. Ny förbättrad IFP, ny olja och en ny typ av smörjfett ska minska den interna friktionen och gör stolpen enklare att sänka och höja. Tack vare detta ökar även serviceintervallet från 200 till 600 timmars användning.

SRAM RockShox Reverb AXSEtt problem som Reverb ibland kan drabbas av är att luft och olja över tid kan komma att blandas i det interna hydrauliska systemet. Det resulterar i en svampig stolpe som går att trycka ner några centimeter utan större motstånd. Botemedlet har tidigare varit en komplett service där stolpen behöver plockas isär helt, vilket kan kosta cirka 1000 kronor.

Nya Reverb AXS har utrustats med en ny typ av luftningsventil kallad Vent Valve som ska få ut luften ur oljesystemet utan att behöva plocka isär och serva stolpen. Ventilen sitter monterad i botten och allt som krävs är att vända stolpen upp och ner, pressa in ventilen med ett speciellt verktyg och sedan trycka ihop stolpen tills den får ett fastare motstånd. Hela proceduren går att genomföra på under 1 minut.

Längder och storlekar

Reverb AXS finns med diameter 30,9, 31,6 och 34,9 mm. Slaglängderna är 100mm, 125mm, 150mm och 170mm. Totallängder 340, 390, 440 och 480 mm.

Pris och tillgänglighet

SRAM kommer fortsätta att tillverka normala Reverb med sin hydrauliska remote parallellt med den nya elektriska. Priset för att slippa den hydrauliska remoteslangen på cykeln blir dock rejält högt då nya elektriska Reverb AXS väntas kosta runt 8000 kr.

Stolpen börjar levereras från februari 2019.

Mer information finns hos SRAM