Shimano lanserar nya komponenter för Gravel-cykling. Den nya GRX-gruppen är tänkt att passa alla typer av grus och äventyrscykling. Komponenterna finns på tre olika nivåer med 1x eller 2x-framklinga, 10- eller 11-delade kassetter, mekaniska eller Di2-elektriska växlar, hydrauliska skivbromsar och reglage för höj/sänkstolpe.

Shimano GRX i korthet:

  • Komponenter tänkta för Gravel-cykling med bockstyre
  • Tre olika nivåer: RX800, RX600 och RX400
  • 1x eller 2x vevpartier
  • 10- eller 11-delat system
  • Kassetter från 11-30T till 11-42T
  • Mekaniska eller elektriska växlar
  • Hydrauliska skivbromsar med möjlighet till extra bromshandtag ovanpå styret
  • Reglering av höj/sänkstolpe i vänster handtag (vid 1x-system)

Shimano GRX

Vevpartier

Med nya GRX släpper Shimano för första gången ett ”landsvägsvevparti” med singleklinga. En enda framklinga ger ett enkelt och okomplicerat växelsystem som minskar behovet av justering och mekande i fält. Genom att kombinera med en kassett med brett omfång fås ofta en utväxling som räcker till i normal kuperad terräng. Till nya GRX finns även 2-delade vevpartier för de som har svagare ben eller äventyrar i bergig terräng med långa branta uppförsbackar.

Shimano GRX Crankset FC-RX810

1x-vevartierna har klingor med 42T (RX800/600) eller 40T (RX600). Tänderna har Shimanos tandprofil Dynamic Chain Engagement vilket ska hålla kedjan kvar på klingan när det skakar och slår i cykeln. Det 2-delade vevpartiet RX810 har fått hela 17T mellan sina 48-31T-klingor vilket är det största steget någonsin hos Shimanos vevpartier. Den breda spridningen ska klara av både snabba utförskörningar och riktigt branta uppförsbackar. Det 2-delade vevpartiet RX600 har 46-30T.

Shimano GRX Chain Line ClearanceHos samtliga vevpartier har kedjelinjen breddats med 2,5 mm för att få bättre frigång till bredare däck och systemet klarar nu 42 mm däckbredd.

Vikter:

1×11 FC-RX810-1: 655g
1×11 FC-RX600-1: 753g
2×11 FC-RX810-2: 722g
2×11 FC-RX600-11: 816g
2×10 FC-RX600-10: 819g

Kassett och kedja

Inga nya kassetter släpps speciellt för GRX utan Shimano har för enkelhetens skull valt att använda GRX ihop med nuvarande 10- och 11-delade kassetter/kedjor som finns för MTB med XT, SLX och Deore samt för landsväg med Ultegra, 105 och Tiagra. GRX kan användas med kassetter från 11-30T till 11-42T.

Framväxlar

Till de nya 2-delade vevpartierna kommer matchande framväxlar som måste användas i kombination för att fungera med den 2,5 mm bredare kedjelinjen.

Shimano GRX Front Derailleur FD-RX815

RX800-framväxlar finns antingen som mekaniska (FD-RX810) eller Di2-elektriska (FD-RX815) och klarar 17T skillnad på framklingorna och ska användas med 48-31T-vevpartiet. FD-RX400 klarar 16T skillnad och ska användas med 46-30T-vevpartiet.

Vikter:

FD-RX815-F Di2: 131g
FD-RX810-F: 94g
FD-RX400: 95g

Bakväxlar

Shimano GRX Rear derailleurTill nya GRX kommer fyra olika bakväxlar som används olika beroende på vilken kassett och utväxling som föredras. De som använder landsvägskassetter med 11-30/34T kan använda elektriska RD-RX815 eller mekaniska RD-RX810 som båda har kort växelcage. De som använder MTB-kassetter med 11-40/42T måste välja lång växelcage och antingen elektriska RD-RX817 eller mekaniska RD-RX812.

Shimano GRX Rear Derailleur RD-RX815

Samtliga nya GRX-bakväxlar får teknik som introducerades på Ultegra RX-bakväxeln i fjol med Shadow RD+ vars friktionskoppling håller bakväxeln spänd i stöket och minskar kedjeslammer.

Vikter:

RD-RX815 Di2 kort: 288g
RD-RX817 Di2 lång: 322g
RD-RX810 kort: 251g
RD-RX812 lång: 264g

Växel/broms-reglage

Shimano GRX BrakeleverDe nya GRX-reglagen finns i en mängd olika utföranden för 1x-eller 2x samt mekaniska eller elektriska växlar. Reglagen får en ergonomi som anpassats för Gravel med ett mer kurvat bromshandtag och en grövre textur på ovansidan. På de nya reglagen har bromshandtagets ledpunkt flyttats upp 18 mm och ger en annan hävarm.

Shimano GRX Pivot

Elektriska Di2-reglage finns för 2×11 eller för 1×11. Vid 1×11 saknar det vänstra handtaget (ST-RX15) växelfunktion men har istället tre knappar som kan kontrollera externa elektroniska apparater som exempelvis cykeldatorer och GPS. Mekaniska reglage finns för 2×11, 1×11 samt 2×10. Det vänstra reglaget i 1x-system saknar växelmekanik.

Shimano GRX Lever ST-RX815

 

Slutligen finns en specialare ST-RX810-LA som används i ett mekaniskt 1×11-system och där det vänstra reglaget innehåller mekanik för att kontrollera höj/sänkbar sadelstolpe. Reglaget kan styra vajerdragna höj/sänkstoplar och har en draglängd på 9 mm.

Vikter:

ST-RX815-L/R Di2: 565g
ST-RX810-LA: inga uppgifter
ST-RX600-L/R: 611g
ST-RX400-L/R (10-speed): 613g

Bromsar

Nya GRX bromsas med hydrauliska skivbromsar. ST-RX815-reglagen har utrustats med Servo Wave teknik från Shimanos MTB-bromsar och ger en högre bromskraft och bättre modulation. RX810, RX600 och RX400 reglagen saknar Servo Wave och uppges ha likvärdig bromsprestanda som landsvägsskivbromsarna Ultegra, 105 och Tiagra.

Shimano GRX Caliper BR-RX810

Som ett extra tillbehör till bromsarna finns nya extra bromshandtag (BL-RX812-L/R) som monteras på ovansidan av styret. Handtagen finns för både fram och/eller bakbroms och kopplas in på bromsledningarna från reglagen.

Shimano GRX Break Lever RX812

Bromsoken är flat mount-monterade och lånar design och teknik från landsvägsbromsarna där bromsklossar och bromsskivor har kylflänsar som leder bort värme.

Shimano GRX Caliper BR RX810Vikter:

Bromshandtag BL-RX812: inga uppgifter
Bromsok BR-RX810: inga uppgifter
Bromsok BR-RX400: 143 g

Gravel-hjul

Den nya GRX-gruppen blir komplett med två nya Gravel-hjul. Hjulen är avsedda för 12 mm genomgående hjulaxlar och finns för 700c eller 650b. Fälgarna som är förberedda för slanglösa däck har en inre bredd på 21,6 mm och är 22 mm höga.

Shimano GRX WH RX570Vikter:

WH-RX570 700c: 1600 g/par
WH-RX570 650b: 1540 g/par

Tillgänglighet

De mekaniska GRX-komponenterna finns tillgängliga juni 2019. De elektriska Di2-komponenterna kommer augusti 2019.

Mer information om nya GRX finns hos Shimano