Gravel är landsvägscyklingens lite robustare kusin för landet. Cyklarna är avsedd för sämre underlag som grusväg och lättare skogsvägar. De har plats för bredare däck och kan ofta utrustas med skärmar och lasthållare. Sittställningen är mer upprätt än hos rena landsvägscyklar och komforten bättre.

Canyon Grail är tänkt för turer utanför asfalten i högt eller lågt tempo.

Gravel blandas ofta ihop med cykelkross då cyklarna ser snarlika ut med sitt bockstyre och sina något bredare däck. En cykelcross kan förvisso användas för gravel-aktiviteter men är först och främst ett tävlingsredskap avsedd för snabb cykling på lösare underlag och med en sportigare geometri som även underlättar snabb av/påstigning och lyft över hinder.

I serien cykelkrossar har Canyon tidigare haft sin Inflite AL som har kommit att bli en populär allround- och pendlingscykel. Ifjol släpptes deras första riktiga cykelkross för tävling, Inflite CF, som för två veckor sig placerade sig tvåa i cykelcross-VM i händerna på nederländaren Mathieu Van Der Poel.

Nya Grail klassar Canyon in i kategorin ”Endurance Gravel avsedd för off road”.

 

Canyon Grail 2018

Canyon Grail CF SL 8.0 Di2

När Canyon släpper något nytt kan man nästan vara säker på att de kommer med något som inte tidigare funnits på marknaden. Nya Grail är inget undantag.

Styrets utseende blir nog en snackis och kan leda till intressanta diskussioner.

Det mest utmärkande hos Grail är det nya styret som i grunden är ett bockstyre men där infästningen i styrstammen skiljer sig mot normalt. Istället för att vara infäst högst upp är styret i kolfiber kallat Hover Bar infäst mitt i bocken i höjdled. Den traditionella ovansidan bildar därmed en övervåning några centimeter ovanför styrstammen. Orsaken till den något udda lösningen stavas bättre komfort. Med en ovansida som inte är fast inspänd i en styrstam ges större utrymme för styret att flexa och absorbera stötarna vid cykling på dåligt underlag. För att erhålla maximal rörelse är ovansidan inte jämntjock rakt över utan smalnar av rejält i mitten till en tunn profil. Canyon uppger att lösningen är 7-gånger mer flexibel än hos ett traditionellt styre.

Handtagens placering uppges sitta i samma position som hos ett normalt styre.

Då styret är infäst mitt i bocken innebär det att positionen i bocken blir styvare än normalt vilket kan uppskattas av de cyklister som verkligen bryter i bocken upp för backar eller vill ta i extra vid skyltspurter. Det nya styret väger cirka 120 gram mer än Canyons traditionella styren.

För övriga kroppen och baken ombesörjs komforten av Canyons komfortsadelstolpe VCLS Post 2.0. Den tvådelade konstruktionen har en sadelklämma som ger konstant sadelvinkel oavsett hur mycket den böjs bakåt. Sadelstolpsklämman är integrerad i ramen och är placerad några centimeter ner från ovankanten av i sadelröret vilket ger ytterligare några centimeter längre hävarm för sadelstolpen att böja sig på. I öppningen sitter en speciell packning som ska förhindra att vatten och smuts kommer ner i ramen.

Det går att göra sig aerodynamiskt hal även på en gravelcykel.

Ram och gaffel rymmer upp till 42 mm breda däck. För att ytterligare förstärka komforten kan hjul och däck köras slanglöst. Ramen har fäste för stänkskärmar.

Geometri

Geometrin på Grail har sitt ursprung i Canyons sport-geometri som introducerades på landsvägsmodellen Ultimate. Hjulbasen har dock förlängts för att ge ett tryggare uppträdande på lösa underlag och Grail har 40 mm längre hjulbas än komforträsern Endurace. Den långa hjulbasen kompenseras med korta styrstammar för att ge ett kvickare uppträdande i kurvor. Styrstamslängden mäts dock lite annorlunda genom att den har sin speciella infästning på styret.

Styrstammens längder på olika storlekar.

Fronten/styrröret behöver inte heller byggas upp likt den gör på komforträsers för att få till en mer upprätt sittposition utan styrröret kan hålla en lägre (och snyggare) profil. Med spacers under styrstammen kan styrhöjden justeras 15 mm.

Med det nya styrets design och infästning på styrstammen ställs tidigare ramgeometrimått som stack och reach helt på ända. Canyons lösning är ett nytt sätt att mäta vilket de kallar ”Stack & Reach+”.

Canyon fick införa ett nytt system att mäta Stack och Reach för att kunna jämföra med sina övriga modeller.

För att förhindra att styret vrids in mot ramen vid en krasch har styrröret Canyons IPU-skydd inbyggt. Ovanrörets väg mot sadelröret inleds några centimeter horisontellt innan det sedan slopas svagt ner mot sadelröret. Vid mötet mellan ovanrör och sadelrör känns den klassiska Canyondesignen igen. För komfortens skull så är det en fördel ju längre ner sadelstolpsklämman klämmer runt sadelstolpen men fullt lika extremt som på Inflite CF och dess ”knäck” valde Canyon inte att gå med Grail.

Geometritabell. De två minsta storlekarna 2XS och XS har 650b-hjul

Grail kommer i sju olika ramstorlekar där de två minsta storlekarna 2XS och XS får 650b-hjul för att geometrin ska passa kortare cyklister.

Modeller och utrustning

Den nya Grail-ramen finns initialt endast i kolfiber vilken kommer i två olika versioner. CF SL som är den enklare och något tyngre med sina 1040 gram (storlek M) samt CF SLX som har finare kvalitet på kolfibern vilket gör den 210 gram lättare med sina 830 gram i samma storlek.

Toppmodellen Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2

Grail med CF SLX-ramen kommer endast i en utrustningsnivå, Grail CF SLX 8.0 Di2 som är utrustad med elektriska Ultegraväxlar och Reynolds Assault kolfiberhjul. Uppgiven vikt är 8,22 kg och priset är 46 899 kr.

Den som väljer den enklare CF SL-ramen har fem utrustningsnivåer att välja mellan varav en av dem är en WMN-modell. Priserna startar på 22 399 och går upp till 36 999 kr. Vikterna ligger mellan 8,40 till 8,62 kg. Gemensamt är att alla har en 2-delad Shimanodrivlina i nivå från 105 upp till Ultegra Di2 med 50-34T-vevparti och 11-34-kassett som ger en 1:1 utväxling som lättaste växel. De två högsta modellerna i serien har utrustats med den mer flexande VCLS-sadelstolpen medan de tre lägre får nöja sig med en traditionell sadelstolpe.

Till Grail har Canyon tillsammans med Topeak tagit fram en serie packväskor för montering bakom sadel, under ovanröret och framför styret. Väskorna och dess fastsättningsremmar är skräddarsydda för att passa Grail.

Canyon Grail CF SL 7.0 WMN med monterade Topeak-väskor

Läs mer om nya Grail hos Canyon