29+ formatet med sina rejält stora hjul hör inte till de vanligaste cyklarna på marknaden och de återfinns främst hos mindre tillverkare. Trek hör till de ”större” som har 29+ i sortimentet och har sedan tidigare sin Stache hardtail med antingen stel- eller 120 mm gaffel. Nu släpper de en ny heldämpad modell med 29+ hjul; Trek Full Stache.

Trek Full Stache 2019 i korthet

  • 29+ hjul med 3,0”-däck
  • 130 mm slaglängd fram och bak
  • Aluminiumram
  • 67° gaffelvinkel och 427 mm kedjestag
  • Treks egna lösningar som ABP-länkage, RE:aktiv dämpare, Mino Link och Knock Block

Trek Full Stache by Dan Milner

Full Stache har en aluminiumram med 130 mm slaglängd fram och bak. Användningsområdet är stigcykling av det lite mer äventyrliga slaget för de som söker bra framkomlighet och framför allt grepp med däcken. För 29+ handlar mycket om grepp. Jämfört med ett normalt 2,35”-däck har 3,0”-däcket på Full Stache nästan dubbelt så stor kontaktyta mot underlaget.

Trek Full Stache

Lägg därtill de nya Bontrager XR4-däcken som har fått mer aggressivt mönster, än de tidigare 3,0”-breda Chupacabra-däcken på Stache HT, och nya Full Stache bör ha grepp så att det räcker och blir över. Greppet är inte bara positivt uppför tekniska klättringar utan ger även mer kontrollerad bromsning utför utan att bakdäcket låser sig och lämnar fula sladdspår.

Trek Full Stache by Dan Milner

Det som sticker ut mest på Full Stache förutom de enorma däcken är utformningen av bakre ramtriangeln. För att få utrymme för 29×3,0”-bakdäcket är kedjestaget på drivsidan upphöjt samtidigt som bakdämparlänkagets nedre pivotpunkt har flyttas fram till en position framför sadelröret.

Trek Full Stache by Dan Milner

Tack vare designlösningen har kedjestagen kunnat göras 427/430 mm långa, eller korta i detta fall då det rör sig om så pass stort bakdäck. Treks mer ”normala” heldämpade Fuel EX 29 130 mm har som jämförelse 5 mm längre stag trots sina mindre däck.

Trek Full Stache

I övrig geometrisk jämförelse med Fuel EX har Full Stache längre reach (19 mm för storlek L), brantare sadelrörsvinkel (74,7° mot 75,9°) och något flackare gaffelvinkel (67,7° mot 67,4°). Full Stache har även utrustats med Mino Link som är en vändbar bricka i bakdämparlänkaget som ger två olika positioner, hög och låg, som påverkar gaffelvinkel (0,4°), sadelrörsvinkel (0,4°) samt vevlagerhöjd (5 mm). Full Stache kommer i tre olika storlekar M,L och XL. På grund av dess stora bakhjul så fungerar det inte rent fysiskt med en mindre storlek än M då hjulet skulle ta i sadelröret innan hela slaglängden utnyttjades. Ramen har plats för en fullstor vattenflaska.

Trek Full Stache

När det gäller Treks egna tekniska lösningar så är Full Stache verkligen fullmatad och har:

  • ABP (Active Braking Pivot) som håller bakfjädringen aktiv under bromsning.
  • RE:aktiv dämparteknik som ger bra känslighet och motverkar pedalgung.
  • Knock Block vid styrlagret som förhindrar att styret vrids in mot ovanröret vid exempelvis en krasch.
  • G2-geometri med 51 mm offset.
  • Control Freak intern kabeldragning som håller reda på slangar och vajrar.
  • Straight Shot Downtube som är ett rakt diagonalrör.

Trek Full Stache by Dan MilnerFull Stache kommer till en början (?) endast i en utrustningsversion samt som lös ram. Priset ligger på 37 499 kr respektive 21 499 kr. Den kompletta cykeln är utrustad med 1×12 SRAM Eagle GX, RockShox Pike, hjul med Bontrager-nav och 40 mm breda SUNringle-slanglöstförberedda fälgar samt Bontrager XR4 29×3,0”-däck. Vikten uppges till 14,8 kg.

Trek Full Stache 8

För den som vill använda sin Full Stache till långa cykeläventyr och ha med sig packning erbjuder Bedrock Bags ett sortiment av ramväskor speciellt anpassade för Full Stache.

Länk till Full Stache hos Trek

(Samtliga foton i artikeln: Dan Milner och Trek)