Nya Ripmo skulle vara en hemlighet tills idag då den hade officiell premiär. Men redan i helgen som var så förstördes överraskningen när Robin Wallner satte strålkastarljuset både på sig själv och sin nya cykel när han tog sin första pallplats (3a) i Enduro World Series ombord på nya Ripmo. Som om inte den publiciteten vore nog så kom teamkompisen Bex Berona i Ibis Cycles Enduro Team in på en 4e plats strax därefter.

Ibis säger att nya nya Ripmo är deras mest allsidiga cykel hittills och kan sägas vara en blandning av 29-tums stigcykeln Ripley och 27,5-tums enduron Mojo HD4 (där av namnet RipMo). Ripmo har en kolfiberram med 29-hjul med 160 mm slaglängd fram och 145 mm bak.

Korta fakta Ibis Ripmo:

  • Ämnad för aggressiv stigcykling och Enduro race
  • Kolfiber i ram och baktriangel
  • 29”-hjul
  • 160 mm gaffel med 145 mm dw-länk bak
  • Utrymme för 2,6”-däck
  • Ramvikt 2,26 kg (2,72 kg med Fox DPX2)
  • Kompletta cyklar från 12,7 kg
  • Storlekar S-XL för personer mellan 152 till 198 cm

Längre och slackare börjar så smått bli ett uttjatat mantra när det gäller dagens geometrier. Ibis kände även att de börjat nå gränsen på den trenden, men det var innan de började experimentera med brantare sadelrörsvinkel och annan gaffeloffset. Ripmo har en sadelrörsvinkel på 76° vilket flyttar kroppstyngden lite mer framåt och ger mer tryck på framhjulet för bättre grepp och kontroll. Samtidigt fick toppröret förlängas för att behålla balansen och inte få en alltför kompakt sittställning. Jämfört med HD4 har Ripmo nästan 25 mm längre Reach.

Den brantare sadelstolpsvinkeln gav förutom bättre viktdistribution och klätteregenskaper även bättre utrymme för bredare däck och möjlighet till kortare kedjestag. Baktriangeln rymmer 2,6”-däck och kedjestagen är 435 mm långa.

Efter en del experimenterande landade gaffelvinkeln på 65,9°. Ripmo har samtidigt en gaffeloffset på 44 mm vilket är kmindre än vad som är brukligt på 29” där 51 mm ofta används. Resultatet blir att gaffelvinkeln känns något flackare vilket ger ett stabilt uppträdande men utan att behöva förlänga hjulbasen och samtidigt ger det en kvickhet i styrningen.

För att kunna trampas effektivt men ändå få sadeln riktigt ur vägen har Ripmo utrymme för 175 mm lång höj/sänkbar sadelstople i storlek M-XL (125-150 mm för storlek S). Ibis ska ha extra beröm för att de lyckats skapa utrymme i främre ramtriangeln för både en piggyback-dämpare och en stor vattenflaska. Ripmo är optimerad för enkelklinga fram och har gängat vevlager samt ISCG05-fäste. Kablar och slangar dras internt i ramen i laminerade kolfiberkanaler.

I baksvingens lagerpunkter har Ibis valt att använda två olika lösningar; bussningar och lager. I den nedre länkagepunkten som har hög last och relativ liten rotationsvinkel används IGUS-bussningar. Den nedre länken har på så sätt även kunnat göras 80 gram lättare mot tidigare när lager användes. Bussningarna är skyddade från yttre påverkan genom lufttäta packningar. Ibis tror så starkt på de nya bussningarna att de erbjuder gratis livstids utbyte om de skulle få problem. Övriga lagerpunkter har traditionella kul/rullager.

Nya Ripmo finns i fem olika utrustningsalternativ samt som lös ram. Priserna startar på 33 900 kr för komplett cykel med NX-utrustning och slutar på 80 990 kr för XX1-modellen. Lös ram går på 24 990 kr respektive 26 990 kr med Fox X2 dämpare.

Nya Ripmo finns tillgänglig från 26 mars 2018.

(Samtliga foton: IBIS)