Bosch uppdaterar sin Performance Line CX motor. Den nya 4e generationen av motorn är mindre, lättare och starkare än sina föregångare och har ett större batteri på 625 Wh.

Bosch Performance Line CX 2020 i korthet:

  • Avsedd för elcyklar och eMTB i klassen 25 km/h och max 250 W
  • Vikt 2,9 kg vilket är ungefär 1,3 kg mindre än tidigare
  • 48 % mindre omfång än tidigare
  • Mindre trampmotstånd och större framdrev då den interna utväxlingen tagits bort
  • Nytt Powertube-batteri med 625 Wh kapacitet

Utvecklingen av motorsystem till elcyklar och eMTBs är än så länge bara i sin linda och vi kommer att få se allt mindre system under åren som kommer. Med nya Performace CX har Bosch tagit ett rejält kliv framåt jämfört med tidigare modeller. Den nya motorn har blivit både lättare och mindre än tidigare. Vikten har bantats med 1,3 kg till 2,9 kg och de yttre dimensionerna har krympt med cirka 50 %.

Bosch Performance CX 2020
Äldre modell till vänster. Nya Performance CX 2020 till höger.

Det kan tyckas låta som imponerande siffror i sig men med tanke på att den tidigare versionen var en rätt rejäl klump så fanns det en hel del att ta av. Nya Performance CX sticker inte ut jämfört med konkurrenterna utan är nu jämförbar med exempelvis Shimanos steps E8000 när det gäller vikt och storlek.

Bosch Performance CX

Förutom lägre vikt och mindre omfång har motorn även fått ett nytt format där vevaxeln är placerad mer i bakre delen av motorn än tidigare. Det nya formatet gör det enklare för cykeltillverkare att designa cyklar med tanke på placering av dämparlänkage och kan ge både kortare kedjestag och bättre däckutrymmen. Den något smalare motorn har även fått smalare Q-faktor som nu är 175 mm.

Bosch Performance CX 2020

En stor förändring mot tidigare är att det lilla 16T-framklingan nu ersatts av ett större 36T-klinga. När Bosch utvecklade tidigare modell krävde den dåvarande tekniken ett högt varvtal på den utgående axeln för att kunna styra vissa parametrar i motorn. För att få upp varvet använde de sig därför av en extra intern växel med 2,5-gångers utväxling och som sedan kombinerades med ett liten framklinga för att få ned kedjehastigheten. Ny förbättrad teknik har gjort denna varvtalshöjning överflödig och den nya motorn har en direkt 1:1-utväxling mellan klinga och vevarmar.

Bosch Performance CX 2020

Den nya konstruktionen innebär fler fördelar med främst ett lägre internt motstånd då färre drev används intern, vilket även ger en lägre ljudnivå. För cyklisten innebär det ett betydligt mindre trampmotstånd när motorn slår av vid hastigheter över 25 km/h eller när motor helt är avstängd. Ett större framdrev ger dessutom något bättre verkningsgrad och längre livslängd på framdrevet.

Högre maximal effekt

Den nya motorn klassas precis som tidigare som en 250 W motor men lämnar temporärt högre effekt. Maxeffekten ligger omkring 600 W vilket är 20- 40 W mer än tidigare. Det maximala vridmomentet på den nya motorn är oförändrat och ligger på 75 Nm.

Som tidigare finns det fyra nivåer av assistans; Eco, Tour, eMTB och Turbo. Den maximala assistansen i de olika lägena har kranats upp en aning och i Tour-läget har assistansen ökat från 120 till 140 % och i Turboläget från 300 till 340 %.

Bosch Performance CX Emtb

eMTB-läget lär sig adaptivt hur cyklisten cyklar och ger automatiskt assistans i intervallet från Tour upp till Turbo beroende på situation utan att cyklisten behöver byta assistansläge på displayen. eMTB-läget har förbättrats mot tidigare för att ge ett mer cykellikt krafttillskott med mindre av/på-känsla. Givarna för hastighet, vridmoment och acceleration läser av 1000 gånger per sekund vad som händer när cyklisten trampar. Dessutom finns en lutningssensor som känner av hur brant backe cykeln befinner sig i för att underlätta igångdrag från stillastående utan att bakhjulet spinner.

Längre räckvidd med nytt batteri

Till den nya motorn kommer ett nytt batteri med högre kapacitet som ska ge något längre räckvidd. Det nya Powertube-batteriet har 625 Wh och är avsett för integrerad användning. Tjockleken är lika som hos nuvarande 500 Wh-batteri men längden är några centimeter längre och vikten är 3525 g jämfört med 2880 g. Batteriet kan snabbladdas till 100 % på cirka 3,5 h. Några batterier från andra tillverkare än Bosch själva är fortfarande inte möjligt att använda i Bosch motorsystem.

Inga nya displayer men väl en app

Till nya Performance CX kommer det ingen ny display utan de tidigare modellerna får användas. Totalt har Bosch fyra displayer beroende på hur mycket information cyklisten vill ha. Från den enklare Purion som visar hastighet/distans upp till den avancerade Nyon som har kartor och navigation. Mellanmodellen Kiox kan förutom att visa information och styra motorsystemet även användas tillsamman med Fox elektriska fjädring E-Live Valve för att styra gaffel och bakdämpare.

Bosch Performance CX SmartphoneHub

Nytt är däremot systemet som kallas SmartphoneHub och som tillsammans med en app gör mobilen till en cykeldator med navigation, träningsanalys, Strava, musikspelare etc. ”Huben” ersätter den ordinarie displayen och har en hållare där mobilen placeras.

Trimma och motorn blir obrukbar

Att trimma sin elcykel så att den går snabbare än 25 km/h blir allt mer populärt bland vissa användare. Denna utveckling är dock något som Bosch starkt ogillar och alltid varit emot. I den nya motorn finns därför mjukvara som ska skydda från yttre påverkan. Om systemet efter en viss tid känner av en otillåten manipulation från exempelvis ett trim-chip/dongle så går motorn in i ett nödläge och reducerar effekten. Detta kan återställas av användaren genom att köra med reducerad effekt i ytterligare 90 minuter.

Om användaren inte upphör med trimmet och det återställda systemet återigen känner av att det utsatts för manipulation går nödläget endast att återställa med ett diagnosverktyg hos återförsäljare. Detta kan dock bara att göras tre gånger. Efter tre återställningar upphör motorn att fungera och blir obrukbar. Denna process går inte att återkalla varvid motorn får kasseras. Att motorn blir oanvändbar om den trimmas borde avskräcka de flesta från att ge sig in och manipulera med motorn. Tillverkare av diverse trim-tillbehör brukar dock vara väldigt kreativa så vi får se hur länge det nya systemet kan stå mot eventuella angrepp.

Mer information om nya Performance CX finns hos Bosch