Nya Pivot Trail 429 är en vidareutveckling av den populära Mach 429 Trail som introducerades 2015 och som då lanserades som en mångsidig cykel inom allt från XC-racing till avancerad stigcykling. Mycket hinner dock hända i cykelvärlden på tre år och nya Trail 429 har designats att vara up to date med dagens trender inom cykelgeometri med kortare kedjestag, längre Reach, flackare gaffelvinkel och brantare sadelrör. Trail 429 uppges ha blivit mer utförsstabil än Mach 429 utan att dess kvicka XC-uppträdande har försakats. Nya Trail 429 har en ram helt i kolfiber och kan köras med antingen 29-däck eller 27,5+.

Pivot Trail 429

Pivot Trail 429 i korthet:

  • Användningsområde: XC och lugn till aggressiv stigcykling
  • Rammaterial: kolfiber i huvudram och baktriangel
  • Slaglängd: 130-140 mm fram och 120 mm i ett DW-länkage bak
  • Hjulstorlek: 29 eller 27,5+
  • Geometri: 67.3° gaffelvinkel, 74° sadelrörsvinkel och 430 mm kedjestag
  • Däckutrymme: 27,5×3,0” eller 29×2,6”
  • Pris från €5649 till €10399

Nya Trial 429 har en helt ny design på ram, baktriangel och länkage jämfört med föregångaren Mach 429. Det mest visuellt utmärkande är att hela cykeln fått ett lugnare och mer rakare linjespel. Ramens ovanrör har nu en mer rak linje via sadelstaget ner mot baknavet. På Mach 429 svängde ovanröret upp mot sadelröret och bildade en triangel tillsammans med bakdämparen. Tack vare att bakdämparen nu har flyttats närmare mot ovanröret finns utrymme för vattenflaska på de minsta storlekarna även om bakdämparen har en extra piggyback.

Pivot Trail 429

Slaglängden bak har vuxit från 116 till 120 mm och verkar genom Pivots karakteristiska DW-länkage. Trail 429 är tänkt att användas tillsammans med en 130 eller 140 mm gaffel. Den moderna geometrin med mantrat ”längre, lägre, flackare” har gett en ordentlig ökning av ramens Reach som blivit 37 mm längre på storlek Large jämfört med motsvarade storlek av Mach 429. Kedjestagslängden har krympt från 443 ner till 430 mm. Vinklarna är på intet sätt extrema utan har hyfsat normala siffror med gaffelvinkel på 67.3° och sadelrörsvinkel på 74°. För att undvika att vevlagerhöjden blir allt för låg på 27,5+ versionen har den utrustats med en 17 mm hög nedre styrlagerkopp. Denna kan även användas på 29-versionen för att slacka ut gaffelvinkeln än mer.

Pivot Trail 429

Baknavet på Trail 429 får Super Boost Plus precis som på den nyligen lanserade modellen Switchblade. Det 157 mm breda baknavet ger enligt Pivot en styvare bakram och ett styvare hjul. Det innebär även det går att få till större utrymme för bredare däck. En detalj som ytterligare frigör utrymme för däcken är avsaknaden av framväxel. Nya Trail 429 följer den allt starkare enkelklingatrenden och är designad att enbart användas med en klinga fram. Alla dessa däckbreddsskapande åtgärder ger att Trail 429 har utrymme för 27,5×3,0” eller 29×2,6”. Förutom större utrymme för bredare däck har avsaknaden av framväxel inneburit att den nedre länkagepunkten kunnat göras en hel tum (25,4 mm) bredare än tidigare vilket ytterligare ska förbättra styvheten i baktriangeln.

Pivot Trail 429

Vevlagret är ett pressat PressFit 92-lager. Trots att fler och fler tillverkare går tillbaka till gängat lager behåller Pivot sitt pressade vevlager då de anser att dess direkta monteringsmetod passar bättre på en kolfiberram än att först behöva limma dit gängade hylsor som det gängade lagret sedan skruvas fast i. Pivot säger sig även inte haft några problem med knak och missljud från sina pressade lager.

Pivot Trail 429

Kabeldragningen är numera intern. Vajrar och slangar går in vid styrhuvudet och kommer ut på lite olika ställen vid vevlagret beroende på om de ska till vidare bakväxeln eller till bakbromsen. Kabeln till sänkstolpen går internt hela vägen. På tal om sänkstolpe så har ramens sadelrör kortats in jämfört med tidigare för att ge möjlighet att använda sänkstolpar med lång slaglängd.

Pivot Trail 429

Trail 429 finns i tre olika utrustningsversioner; Team Build, Pro Build respektive Race Build. Där respektive version sedan kan väljas med antingen SRAM 1×12 eller Shimano 1×11 Gaffel och bakdämpare är Fox på samtliga modeller. Ramen finns i två färgalternativ, Steel Blue med himmelsblå detaljer eller Crimson med klarröda detaljer.

Priserna startar på €5649. Några svenska priser är ännu ej redovisade.

Länk till tillverkaren