Det var inget aprilskämt. Shimano Ultegra RX-bakväxeln med kedjestabiliserade teknik (Shadow RD+) som sågs på Trek-Segafredos cyklar under Flandern Runt är verklighet och lanseras till sommaren.

Landsvägscykling håller nu för tiden inte bara till på släta asfalterade vägar. Utvecklingen med Gravel-cyklar som har sina bredare däck och något mer upprätt bekvämare sittställning har breddat de bockstyreförsedda cyklarnas användningsområde till både grusvägar och äventyr i lättare terräng.Shimano RD-RX800

Nu följer Shimano med i utvecklingen genom att lansera Ultegra RX som är mer Gravel/cykelkrossanpassade komponenter med en bakväxel som innehåller Shadow RD+teknik. Tekniken som tidigare har funnits på MTB-bakväxlar innehåller en friktionskoppling som har till uppgift att göra bakväxelkorgens rörelse trögare för att bättre stabilisera kedjan så att den inte hoppar och far vid cykling på ojämnt underlag. Funktionen kan slås av med en spak så att bakväxelkorgen enklare kan vikas undan när bakhjulet monteras av/på.

De nya bakväxlarna RX800/805 är på Ultegra-nivå och finns för både mekaniskt (R8000) och elektroniskt (R8050) växelsystem. Bakväxlarna är kompatibla med nuvarande landsvägsbroms/växelhandtag och klarar kassetter upp till 34T för att passa alla tänkbara typer av cykling inklusive cykelkross.

Förutom den nya gravelanpassade bakväxeln kommer även ett nytt gravelanpassat hjulpar. WH-RS370-TL är ett aluminumhjul för skivbroms och har en bredare 700c-fälg för 28-38c-däck. Hjulen är förberedda för slanglöst och har genomgående E-Thru-axlar. Vikten uppges till 1900 gram per par.

Bakväxeln och det nya hjulet finns i butik i mitten på juni 2018.

Länk till tillverkaren