Canyon har presenterat sin nya cykel i jakten på framtida världscupsegrar, VM-framgångar och OS-medaljer.

Att Canyon var på gång att släppa en ny Lux kom inte som någon större överraskning. Nuvarande modell som presenterades 2013 har blivit till åren och var i behov av en översyn. Men främst så har en prototyp setts i händerna på sponsrade åkare under säsongens inledande tävlingar. Så något var bevisligen på gång och nu har det färdiga resultatet presenterats.

Canyon Lux CF SLX 9.0 Race

Canyon Lux CF 2019 i korthet

  • Användningsområde: XC och långlopp
  • Ram helt i kolfiber i två versioner: SLX och SL
  • Ramvikt 1662 gram (SLX) respektive 1852 gram (SL)
  • 110/100 mm slaglängd fram och 100 mm bak med flexande kedjestag
  • Ny dämparplacering ska ge ett effektivare länkage och bättre kinematik
  • 29-tumshjul på alla storlekar med utrymme för 2,3” däckbredd
  • Höj/sänkbar-sadelstolpe som standard
  • Plats för två fullstora vattenflaskor
  • Totalvikt från 10,0 till 11,8 kg
  • Pris från 27 999 till 64 799 kr

Med prototyperna av nya Lux som cirkulerat på tävlingarna hos bland annat Pauline Ferrand Prevot och Mathieu van Der Poel var det inte tal om att Canyon än en gång skulle bjuda på en designchock som de gjorde med ”knäcken” på Inflite och det speciella styret på Grail. Inte heller har Canyon frestats att göra tävlingscyklarna lite mer stigcykelanpassade för att attrahera en bredare målgrupp utan håller kvar vid en strikt tävlingsmässig filosofi. För tävling är det som gäller med nya Lux och det på allra högsta nivå där världscupvinster och mästerskapsmedaljer är målet.

Helt nytt bakdämparlänkage

Lux 2019 är en helt ny konstruktion men som behåller vissa designelement från tidigare upplaga. Bakfjädringen bygger fortfarande på ett four-bar länkage med flexande kedjestag som saknar en bakre pivotpunkt. Den största visuella skillnaden är, förutom att linjerna blivit rakare och anpassats till Canyons övriga formspråk, att bakdämparens placering har flyttats. Tidigare satt bakdämparen placerad vertikalt framför sadelröret. På nya Lux har dämparen positionerats horisontellt under ovanröret.

Canyon Lux suspension

Fördelarna är, enligt Canyon, flera med den nya bakdämparpositionen. Konstruktionsmässigt blir både belastningen på systemet, vikten och friktionen lägre. Funktionsmässigt för den som sitter på och trampar innebär det även att det nu finns plats för två fullstora (800 ml) vattenflaskor i huvudtriangeln.

Bakdämparlänkagets Rocker-arm består av en yttre brygga och en inre länk. Den yttre bryggan är tillverkad av komposit och den inre länken består av två aluminiumhalvor som sitter ihop med en stållänk. Aluminiumlänken rör sig runt kullager medan kompositbryggan använder sig av glidbussningar. Länkagelagren är fyllda med ett högvisköst fett som är speciellt framtaget att fungera optimalt med en icke roterande rörelse som lagren utsätts för i detta fall.

Canyon Lux Suspension Linkage

Den nya konstruktionen ger mindre belastning på ram och bakdämpare än tidigare vilket inneburit att dimensionerna på de ingående delarna i Rocker-armen har kunnat reduceras och därmed har 70 gram vikt sparats in jämfört med tidigare Lux. Totalt sparar det nya länkaget in 144 gram.

Kinematiken följer i samma spår som Canyons senaste heldämpade cyklar med en trestegslösning som först introducerades på DH-cykeln Sender. Kinematiken har tre faser där den första fasen ska ge bra känslighet för mindre ojämnheter, den andra förbi den 25 % SAG-punkten ska ge bra plattformsstöd i mellanregistret och den tredje vara progressiv i slutet av slaget.

Canyon Lux Triple Phase Suspension

Den nya länkagekonstruktionen levererar även mer anti-squat än hos tidigare modell. På den äldre modellen kunde många uppleva att bakdelen gungade vid trampning speciellt med valet av bakdämpartune som Canyon använde. Det nya länkaget har en lägre utväxling (1.81:1 mot tidigare 1.96:1) och en längre metrisk bakdämpare på 210 mm med 55 mm stroke vilket innebär att dämparen kan köras med lägre tryck och lättare tune än tidigare för att ge bättre känslighet. Vi får se vid en framtida provcykling hur bra systemet fungerar och hur lite den nya lösningen gungar. Lux kan användas med framklinga av storlek 30-38T men länkaget och dess anti-squat är konstruerat att fungera optimalt med 34-38T.

Canyon Lux Anti Squat

Lösningen med de flexande sadelstagen är kvar sedan tidigare. Stagen har förspänts en aning vid tillverkningen och när cykeln är obelastad är stagen spända men blir sedan neutrala vid belastning kring SAG-punkten för att sedan åter spännas upp. Denna egenskap innebär att belastningen på stagen minskar och ger dessutom en bättre respons djupare in i slaget.

Bakbromsen har flyttat sin position från sadelstaget ner till kedjestaget och dessutom fått Flat-mount-standard. Resultat blir att de flexande sadelstagen kan fungera bättre än tidigare och dessutom så sparas 23 gram i vikt.

1x är nyckeln till de nya egenskaperna

Att köra med enkelklinga fram har blivit det allra senaste inom MTB och många hoppar på ”trenden” antingen från början eller konverterar i efterhand. Komponenttillverkarna SRAM och Shimano har nu även tillräckligt stort växelomfång på sina kassetter så att de passar att användas i väldigt kuperad terräng.

För Canyon handlar det dock inte om mode utan om teknik och funktion. Genom att inte behöva ta hänsyn till framväxel öppnar sig helt nya möjligheter kring designen av länkaget och dess nedre pivotpunkt.

Pivotpunkten kan först och främst placeras där den allra bäst fyller sin funktion. Lagren kan även sitta bredare isär vilket minskar belastningen och innebär att lagren kan göras mindre vilket i sin tur minskar vikten och gör styvheten kring vevpartiet högre. Med enkelklinga går det även bättre att styra länkagets grad av anti-squat.

I centrum av den nedre pivotpunkten har Canyon integrerat en kedjestyrare som består av en L-formad aluminiumbit på 4,2 gram som fästs i centrum av pivotpunkten. Styraren kan vridas för att anpassas till olika storlekar av framklingor.

Canyon Lux Chain Guide

Nya Lux finns enbart för mekaniska växlar och inte som tidigare även med ram för elektroniska Di2-växlar. En av Di2-systemets främsta fördel är samspelet mellan fram- och bakväxel och saknas framväxel så faller mycket av finessen, även om det kanske finns de med 1x-system som vill växla sin bakväxel elektriskt.

Behovet av en elektriskt förberedd ram med speciella kabelkanaler och batterifäste kanske inte heller är så stort. Shimanos senaste 12-delade XTR har ännu (?) inte presenterats som elektronisk alternativ och det kan hända att XTR Di2 kommer att växla trådlöst och ha inbyggda batterier precis som kommande SRAM eTAP MTB och då behövs det inga speciella Di2-ramar.

Nygammal geometri

Geometrin på nya Lux är konservativ och Canyon har inte dragits med fullt ut i den rådande trenden med längre, lägre och flackare. En målsättning med geometrin på nya Lux var att den skulle vara så identiskt det bara gick med HTn Exceed då tävlingsåkarna enkelt ska kunna byta mellan HT och heldämpat, beroende på bankaraktär, utan att behöva ställa om allt för mycket.

Canyon Lux Exceed

Gaffelrörsvinkeln är 70° och oförändrad mot tidigare. Sadelrörsvinkeln har brantats till en halv grad till 74,5°. Ovanröret har blivit 13-16 mm längre beroende på storlek. Styrhuvudets höjd är oförändrat på storlek Large med 115 mm men har ökat på storlek Medium till 105 mm och främst på storlek XL där det med sina 140 mm är hela 12 mm högre än tidigare. Det höga styrhuvudet förvånar något då de flesta tävlingsåkare använder rejält negativ styrstam för att få ner höjden på fronten och detta borde kunnat justerats på den nya ramen. Kedjestagen har kortats in med 15 mm och är 435 mm långa. Vevlagret har höjts ett par millimeter mot tidigare. Sadelröret har blivit längre och har plats för höj/sänkbar-sadelstolpe.

Alla nya mått sammantaget har inneburit att nya Lux fått en något högre Stack med 0-12 mm och en längre Reach med 20-22 mm beroende på ramstorlek. Geometritabellen specificerar nya Lux i två olika versioner SLX och SL, där SLX har 100 mm gaffel och SL en något längre 110 mm gaffel. SL-modellen får därmed 0,5° flackare gaffelrörsvinkel och 4 mm högre vevparti.

Canyon Lux Geometry

Lux finns i fyra storlekar; S, M, L och XL. Hjulstorleken är 29-tum på samtliga storlekar. På andra cyklar använde sig Canyon av olika hjulstorlekar beroende på kroppslängd där korta cyklister rekommenderas 27,5. Men hos tävlingsmodellerna Lux och Exceed är det inget annat än 29 som gäller, oavsett om du är 165 eller 202 cm lång.

Ramtekniska detaljer

Nya Lux har som tidigare både huvudram och baktriangel i kolfiber. Ramen finns i två versioner; den finare SLX och den något enklare SL. SLX väger in på 1662 gram och SL väger 1852 gram (båda i storlek Medium, utan dämpare).

Kabeldragningen är helt intern från styrhuvudet till bakbroms, bakväxel och sänkstolpe. I kedjestagen finns fördragna kanaler som ska underlätta kabeldragingen. Någon mer hjälp för den som mekar själv med exempelvis avtagbara lock på diagonalröret som hos Canyons modeller av Spectral och Torque finns däremot inte. Hos dessa tävlingscyklar antar vi att det finns mekaniker i bakgrunden som sköter den biten när kablarna behöver dras om eller bytas.

Canyon Lux Cable

Som hos övriga kolfiberramar hos Canyon så skyddas ovanröret från kontakt med styret vid en krasch av den speciella IPUn (Impact Protection Unit). Kedjestagsskyddet är en ihålig gummiremsa på 8,2 gram som ska skydda staget från slag och oljud.

Bakramen har Boost 148×12 och gafflarna 110×15. Hjulaxlarna är av Canyons egna lösning Quixel som har ett inbyggt handtag som i normalfallet är dolt inuti axen men som dras ur och används när hjulet behöver lossas.

Canyon Lux Quixle

Vevlagret är av press-fit-typ vars vevlagerhysla i ramen uppdaterats helt från tidigare modell av Lux som initialt hade lite problem med konstruktionen. Canyon Lux Sideloader

Två vattenflaskor av storlek 800 ml ryms i ramen om de placeras i speciella sidoladdade flaskställ.

Modeller och utrustning

Nya LUX finns i sex olika modellalternativ. Två av dem har SLX-ram med 100 mm gaffel och de övriga fyra har SL-ram med 110 mm gaffel. Priserna startar på 27 999 kr och går hela vägen upp till 64 999 kr.

Canyon Lux CF SLX 9.0 Pro Race

Gaffel och bakdämpare kommer från Fox eller Rockshox beroende på modell. Ingen av modellerna har längre utrustats med Rockshox RS1 utan Rockshox-gafflarna sträcker sig från Reba upp till SID WC. Fox-gafflarna är Performance 34 på SL-modellerna och Factory 32 på SLX-modellen. Noterbart är att offseten på Rockshox-gafflarna är 51 mm medan Fox-gafflarna har 44 mm.

Canyon Lux SLX SpecCanyon Lux SL Spec

Drivlina och växelkomponenter är SRAM eller Shimano beroende på modell. Hos SRAM-modellerna är det 12-delat från NX Eagle upp till XX1 Eagle, vilka samtliga manövreras med Gripshift-reglage. Hos Shimano-modellerna har en cykel 11-delade XT medan de två andra har nya 12-delade XTR. Oavsett utrustningsnivå eller växelfabrikat är framklingan 34T som standard på samtliga modeller.

Styre och styrstam är av Canyons egna fabrikat Iridium eller Canyon. Styret är av flatbar-typ och bredden hos samtliga modeller är 720 mm. Styrstammen är 80 mm oavsett ramstorlek. De fyra toppmodellerna har KindShocks LEV SI höj/sänkbar-sadelstolpe.

Hjulen finns i aluminium eller kolfiber och har 24/25 mm fälgbredd och är skodda med snabbrullande slanglösa däck från Schwalbe eller Maxxis.

Canyon Lux CF SL 6.0 Pro Race

Nya Lux finns även som löst ramset i varianten CF SLX. Priset är 26 999 kr för nöjet att bygga ihop sin egna cykel med egen utrustning.

Tillgänglighet

Nya Lux finns att beställa hos Canyon i detta nu. Den som vill ha sin nya Lux till årets Cykelvasa har begränsade valmöjligheter och måste dessutom ha rätt kroppslängd. Tidigast leveranstid av samtliga modellar har Lux CF SLX 9.0 Pro i storlek Small som idag (180627) har planerad leverans till den 9 juli 2018. För instegsmodellen Lux CF SL 6.0 Pro är leveransdatum den 30 juli för samtliga storlekar.

Mer information om nya Lux finns hos Canyon