Trenden inom Enduro har gått mot större 29-hjul och det har bland många utövare funnits en önskan att även Canyons endurocykel Strive ska utrustas med 29-hjul. Nuvarande modell med 27,5-hjul lanserades 2015 och Canyon själva har varit ganska svävande när en eventuell uppdatering kommer. I samband med lanseringen av nya Strive 2019 förklarar Daniel Oster som är Category Manager för Gravity Bikes varför den kommer först nu:

”- Det har under en tid funnits en tydlig trend mot 29-hjul inom racingen, men vi var inte intresserade av att blint följa den trenden. Trender vinner inga tävlingar, det gör djupgående tester och utveckling.”

Canyon Strive 2019

Så under ledning av tidigare downhillvärldsmästaren Fabien Barel har teamåkarna Ines Thoma och Dimitri Tordo i Canyon Factory Enduro Team nu testat färdigt och Canyon är redo att släppa nya Strive med 29-hjul och uppdaterad Shapeshifter.

Canyon Strive 2019 i korthet

Canyon Strive CFR 9.0 Team

  • Användningsområde: Enduro-racing och utförsinriktad stigcykling
  • 29-hjul
  • Ställbar geometri med Shapeshifter
  • 160 mm eller 170 mm slaglängd fram och 150/135 mm slaglängd bak
  • Ram i kolfiber i två olika versioner; CFR respektive CF
  • Ramvikt: CRF 2400 gram, CF 2700 gram. (storlek M utan dämpare)
  • 6 olika utrustningsnivåer varav 2 med CRF och 4 med CF
  • Vikt från 14,0 till 15,4 kg
  • Pris från 32 399 kr till 75 499 kr

Ny uppdaterad Shapeshifter 2.0

Det som främst sticker ut på Strive och som följer med från tidigare modell är funktionen Shapeshifter. Den gör det möjligt att förändra ramens geometri on-the-fly under pågående cykling genom ett remote-reglage på styret. Vissa andra tillverkare ger också möjlighet att förändra ramens geometri men då oftast med hjälp av diverse Flip-chip som kräver verktyg för att justeras och dessutom att cykeln står still.

Canyon Strive 2019
(Klicka på bilden för att se animering av de två lägena.)

Själva Shapeshiftern som utvecklats i samarbete med Fox består av en trycksatt gasfjäder som ser ut som en förkrympt bakdämpare och som tillsammans med ett länkage sitter monterad ovanför bakdämparen mot sadelröret. Jämfört med tidigare modell så uppger Canyon att Shapeshiftern utvecklats och förfinats för att ge den en förbättrad funktion. Den har också fått något ändrat utseende där ventilen för luftpåfyllning nu vinklats åt sidan.

Canyon Strive 2019 Shapeshifter Mode

Shapeshifter ändrar slaglängden bak i två lägen, från 150 mm till 135 mm, samtidigt som gaffelrörsvinkeln ändras mellan 66° och 67,5° och sadelrörsvinkeln ändras mellan 73,5° och 75°. Därtill påverkas även vevlagerhöjden och hjulbasen. Tidigare kallades de två olika lägena för DH respektive XC. På nya Strive har de även fått tilläggen Shred och Pedal, och kallas nu DH Shred respektive XC Pedal.

Funktionen med Shapeshifter ändrar dessutom utväxlingen i bakdämparlänkaget vilket gör att i XC-läget nås en högre nivå av anti-squat för att bättre stå emot trampinducerat gung.

Canyon Strive 2019 Anti Squat

Remotereglaget är helt nytt och har nu två knappar mot tidigare en. För att aktivera XC-läget krävdes tidigare en viss teknik där cyklisten behövde avlasta dämparen genom att snabbt häva sig framåt över cykeln och samtidigt hålla inne knappen. Med den uppdaterade versionen av Shapeshifter så har detta förfarande förenklats och det ska nu räcka med att trycka in XC-knappen varvid XC-läget aktiveras.

Canyon Strive 2019 Shapeshifter RemoteTill det nya remotereglaget har Canyon även anpassat ett nytt reglage till den höj/sänkbara sadelstolpen.

Design

Ramdesignen på nya Strive har genomgått en hel del förändringar och följer i stort sett designen på övriga nya Canyon-MTBs.

Förstärkningsstaget mellan ovanrör och sadelrör är nu borta till förmån för ett bredare ”torn” som vi känner igen från bland annat Spectral och Torque. Ovanröret som tidigare hade en knäck nära styrhuvudet har rätats ut och är numera rakt, vilket förstärker designspråket med en rak linje från styrhuvudet till baknavet. En mer markant knäck har istället tillkommit på diagonalröret under bakdämparen som tidigare var mer böjd men nu har en skarpare vinkel. Bakdämparen som placerats liggande på senaste modellerna av Torque, Spectral, Lux och nu senast Neuron är dock fortfarande i stående position, precis som på tidigare modell.

Canyon Strive 2019 Rear

Baklänkaget har fått något annorlunda design mot tidigare där bland annat den bakre pivotpunkten nu sitter ovanför bakaxeln. Kinematiken med dess tre faser börjar vi så smått att känna till vid det här laget då den introducerats på de flesta av Canyons heldämpade MTB.

Canyon Strive 2019 Suspension

Den första fasen ska ge bra känslighet för mindre ojämnheter för att kunna ge bra grepp för bakhjulet. Den andra fasen förbi SAG-punkten ger ett bra stöd i mellanregistret så att det går att trampa effektivt och kunna trycka cykeln genom berms. Den avslutande tredje fasen rampar upp progressivt för att kunna utnyttja all slaglängd så effektivt som möjligt.

Geometri

Byte av hjulstorlek från 27,5 till 29 har enbart inneburit små förändringar i geometrin. Dock har den minsta storleken XS försvunnit och nya Strive finns i fyra storlekar S, M, L och XL. Till skillnad från Canyons filosofi med ramstorleksanpassad hjulstorlek som finns på andra modeller där de mindre storlekarna får 27,5-hjul finns nya Strive enbart med 29-hjul oavsett ramstorlek och kroppslängd. Nya Strive 29 uppges passa kroppslängder mellan 158 och 200 cm.

De större hjulen har medfört att slaglängden bak reducerats något och är nu 150 mm istället för 160 mm i DH-läget. Slaglängden i XC-läget är oförändrat med 135 mm. På tidigare 27,5-version hade samtliga modeller gafflar med 170 mm slaglängd. Nu får de två toppmodellerna 170 mm gafflar medan övriga har 160 mm gaffel. Gafflarnas offset är 44 mm för modeller med Fox-gafflar och 42 mm för Rockshox-gafflar. Gaffelrörsvinkeln och sadelrörsvinkeln är oförändrade och är 66/67,5° (DH/XC-läge) respektive 73,5/75°.

Canyon Strive 2019 Geometry

Det större framhjulet har höjt framänden något. Jämförs Stack-måttet rakt av med respektive storlek så har det ökat med 13-20 mm. Strive hade tidigare en relativt lång ram så Reach har inte påverkats i så stor grad. På storlek S och M har Reach minskat med 7 mm respektive 8 mm. På storlek L och XL har Reach ökat med 2 mm respektive 13 mm. Samtliga storlekar levereras med 40 mm styrstam som standard. Den numera obligatoriska höj/sänkbar sadelstolpen kommer i längden 125 mm för ramstorlek S och 150 mm för M, L och XL.

Ramdetaljer

Tidigare fanns Strive med ram i kolfiber eller i aluminium. Nu släpps enbart en ram i kolfiber och om det även kommer en ram i aluminium framöver får vi återkomma till.

Ram och baktriangel är helt i kolfiber och finns i två olika utföranden; CFR respektive CF. CFR väger in på 2400 gram (storlek M utan dämpare) och kommer på de två toppmodellerna. Den lite enklare CF väger 2700 gram och finns på övriga modeller. Skillnaden mellan de två ramarna uppges vara olika typer av kolfiberväv och bindemedel samt hur denna väv har applicerats i ramformen. Båda ramarna uppges dock vara lika styva.

Canyon Strive 2019 Frame Details

Strive är som vanligt utrustad med en hel del Canyon-tekniska detaljer. Ram och gaffel har Boost-standard och Canyons egna genomgående Quixle-axlar. Ramskydd i plast finns på nedre delen av diagonalröret samt på kedjestaget. Den som är törstig av sig och inte vill använda vätskeryggsäck gläds säkert åt att Strive har plats för en fullstor vattenflaska.

Canyon Strive 2019 Rahmen Schutz

När det gäller ramtekniska lösningar är det dock en detalj som förvånar. Nya Strive har inte utrustats med den avtagbara kabelkanalen under ramens diagonalrör, som introducerades på nya Spectral och nya Neuron, utan har traditionell intern dragning av vajrar och ledningar genom öppningar i ramen.

Canyon Strive 2019 Front

Canyon har tidigare framhävt att kabelkanalen underlättar servicearbeten då vajrar och ledningar inte behöver träs in i ramen utan enkelt kan dras på utsidan och sedan täckas över. När det nu handlar om racing som i Strives fall borde en sådan funktion vara högt önskad bland teammekanikerna.

Utrustningsversioner

Nya Strive 2019 kommer i 6 olika utrustningsversioner med pris från 32 399 till 75 499 kr. Det två toppmodellerna CFR 9.0 Team och CFR 9.0 LTD har den lättare CFR-ramen medan övriga har CF-ram. CFR-ramen finns även som löst ramsett för 32 399 kr.

Canyon Strive CFR 9.0 LTD
Topmodellen Canyon Strive CFR 9.0 LTD i färgen Black White.

Gaffel och dämpare kommer antingen från Fox eller Rockshox beroende på modell. Fem av modellerna har SRAM Eagle 12s 10-50T i olika nivåer och en modell har Shimano XT 11s 11-46T. Samtliga modeller har 32T singelklinga förutom Team-modellen som har 34T.

Canyon Strive CF 5.0
Instegsmodellen Canyon Strive CF 5.0 i färgen Red.

Bland övrig utrustning kan vi konstatera att Canyon blandar och ger bland de höj/sänkbara sadelstolparna. De två lägsta modellerna har Canyons egna Iridium-stolpe. Övriga modeller har Fox Transfer förutom Team-modellen som har Rockshox Reverb.

Canyon Strive 2019 specificationsNya Strive ska finnas till försäljning från och med idag den 17 januari.

Mer information om nya Strive 2019 finns hos Canyon