Bafang är en kinesisk tillverkare av elcykelkomponenter för OEM eller eftermontering där deras modell BBS-02/HD är ett populärt val för den som vill konvertera sin cykel till el. Till 2019 släpper Bafang en serie nya OEM-produkter med bland annat inriktning mot elassisterad landsväg- och gravelcykling.

Bafang M800 2019

Nya M800 är en mittmotor med ett batteri som är tänkt att integreras i ramens diagonalrör, vilket kräver en speciellt anpassad ram. Det unika med M800 är dess kompakt utförande med lägre vikt jämfört med andra tillverkares system och som ska göra motorinstallationen mindre iögonfallande. Motorn som lämnar 200 W och 55 Nm väger in på 2,3 kg och kombineras ihop med ett batteri på 200 Wh som väger 2,0 kg vilket ger en totalvikt på låga 4,4 kg inklusive display och reglage.

Nivån av elassistans kan ställas i fem olika nivåer med ett reglage som kan placeras på ett bockstyre. Allt övervakas via en 2,2” färg TFT-display. Motorns känner av trampkraften med dubbla momentgivare och en hastighetssensor vilket ska ge en jämn ryckfri drift. Motorn kan utrustas med antingen 44T-enkelklinga  eller användas med framväxel och 50-34T-klingor. Maxhastigheten är reglerad till 25 km/h för elassisterade cyklar och till 45 km/h för så kallade Pedalecs (registrerade elcyklar).

Bafang M800 2019

Med det förhållandevis lilla batteriet på 200 Wh är elassistansen inte tänkt att användas kontinuerligt utan den ska mest hjälpa till i uppförsbackar och vid igångdrag. Övrig tid kan M800 trampas ”som vanligt” tack vare ett lågt internt motstånd i motor och transmission. Med sådan typ av cykling uppger Bafang att batteriet räcker till turer på 50 till 150 km.

Mer information hos Bafang