Shimano uppdaterar sitt Steps-system för City och Trekking med en ny lättare, starkare och effektivare mittmotor, fler displayalternativ och navväxlar speciellt framtagna för elcykling.

Nya Shimano Steps E6100

Den nya mittmotorn Steps E6100 har bantats med 210 gram från föregångaren E6000 och väger in på 2,8 kg. Vridmomentet är 60 Nm. För att snabbare få upp cyklisten i fart har peakeffekten ökat till 500 W. Den nominella effekten är fortfarande lagstadgade 250 W. Motorn har blivit mindre i sitt omfång och påminner nu om E8000 med samma smala Q-faktor och bultmönster för montering.

Shimano Steps E6100 Drive unit
Shimano Steps E6100 Mittmotor

Effektiviteten på motorenheten har ökat och Shimano uppger att det nya systemet har 20 % längre räckvidd. Steps E6100 kan kombineras med tidigare 504 Wh-batteri eller med ett helt nytt batteri på 418 Wh.

Shimano Steps E6100 CITY
Shimano Steps E6100 CITY

Den nya motorn finns i två versioner. En för City och en för Trekking där vevpartiet har integrerat kedjeskydd. Till båda versionerna finns olika vevarmslängder ner till 170 mm. Kedjedrevet är antingen 38T eller 44T och E6100 kan även användas med remdrift (Gates Belt Drive).

Shimano Steps E6100 TREKKING
Shimano Steps E6100 TREKKING

Som tidigare kan Steps-systemet användas med antingen navväxlar eller utanpåliggande växlar där båda kan växlas mekaniskt eller elektriskt via Di2.

Nya displaymöjligheter

Det nya E6100-systemet kan styras med fyra olika display-val.

  • Shimanos standarddisplay SC-E6100
  • 3e-partstillverkade cykeldatorer och GPSer
  • Smartphone i kombination med EW-EN100 kopplingsbox och E-TUBE RIDE app
  • Enbart EW-EN100 kopplingsbox för ett minimalistiskt utseende.

Shimanos standarddisplay SC-E6100 är en styrmonterad enhet som visar nödvändig information och har en knapp som styr cykelns belysning. Assistansläge mm styrs från det styrmonterade reglaget.

Shimano Steps SC-E6100
Shimano Steps SC-E6100 display med reglage

Med Smartphone-alternativet tillsammans med E-TUBE RIDE appen går det att konfigurera visningen i alla tänkbara kombinationer beroende på vad användaren tycker är viktigt av hastighet, maxhastighet, medelhastighet, kadens (rpm), återstående räckvidd, laddningsnivå, assistansläge, växelläge, växelläge vid start (vid automatfunktion), distans, färdtid, klocka, serviceindikator, felmeddelande mm.

Shimano Steps RIDE app
Shimano Steps RIDE appen med alla sina inställningsmöjligheter.

Den som vill cykla utan att bli matad med information från allehanda cykeldatorer eller Smartphone-displayer kan välja att enbart använda EW-EN100 kopplingsboxen som har en minimal display med endast en grön indikator och en röd batterisymbol. Boxen har trådlös kommunikation till 3e-partsprodukter och Smartphones.

Shimano Steps EW-EN100
Shimano Steps EW-EN100 blir kanske minimalistens val

 

Tre olika assistanslägen

Den nya drivenheten har tre olika lägen av assistans som ska passa alla tänkbara typer av förhållanden. Eco-läget ger den svagaste nivån av assistans och därmed längsta räckvidden på batteriet. Normal-läget har den bästa kombinationen mellan tillräcklig assistans och räckvidd. High-läget ger snabbast respons och acceleration upp till 25 km/h men på bekostnad av räckvidd.

Mer ingående karakteristik på de tre lägena kan justeras med Shimanos E-TUBE mjukvara för att fintrimma systemet mot mjukt uppträdande eller mer sportig gång.

Nivån av assistans regleras med hjälp av motorns inbyggda momentgivare som känner av pedaltryck för att ge en så normal cykellik känsla som möjligt. Motorn uppges ha ett lågt internt motstånd och ska ge minimalt med extra belastning när systemet är avstängt eller batteriet är tomt.

Nytt elspecifikt växelnav

Tidigare Steps-system kunde användas med ALFINE Inter-11/8 eller NEXUS Inter-8/7 navväxlar som visserligen fungerar bra men som från grunden inte var utvecklade för elcyklar. Nu kommer Shimano med ett helt nytt nav speciellt anpassat för att användas i kombination med mittmotor.

Shimano Nexus SG-C7000 5D
Shimano nya elspecifika växelnav Nexus SG-C7000-5D

Nya NEXUS Inter-5E är ett 5-växlat nav med 263 % växelomfång. Navet uppges klara av 60 Nm och ska leverera exakta och precisa växlingar i kombination med mittmotorer som lämnar högt vridmoment. Som hos Alfine och tidigare Nexusnav kan det nya navet växlas antingen manuellt eller elektroniskt via Di2.

Shimano SL-C7000 vridreglage till nya Nexus-navet
Shimano SL-C7000 vridreglage till nya Nexus-navet

För Di2 finns även en automatfunktion som växlar upp när tempot ökar och som automatiskt växlar ner till lättaste växeln vid stopp vid exempelvis trafikljus för att det ska vara enklare att åter komma igång. Nexus Inter-5E kan kombineras med de flesta bromstyper som skivbroms, fälgbroms, rullbroms eller fotbroms, där den sistnämnda har en speciell motorenhet.

Den som föredrar att köra sin nya Steps E6100 med utanpåliggande växlar så finns fortfarande den möjligheten. Den som växlar mekaniskt kan välja på bakväxel och kassett för 9-, 10- eller 11-delat och den som vill växla elektriskt har 11-delade Di2.

Tillgängligt hösten 2018

Nya Steps E6100 med alla dess komponenter finns på marknaden hösten 2018.

 

Mer information om nya Steps E6100 finns hos Shimano