Trek uppdaterar sina elassisterade skogscyklar. Nya Powerfly får bland annat en ny integrerad batteriplacering och finns nu även med ram i kolfiber.
Nya Powerfly finns i tre olika utföranden; HT med 100 mm gaffel, heldämpad 130 mm stigcykel och heldämpad 150 mm ämnad för mer utförsinriktade skogsaktiviteter.
Den första generationen av Powerfly som introducerades 2016 hade ett utanpåliggande batteri. På efterföljande modell som kom 2017 hade batteriet tryckts in halvvägs in i diagonalröret och på så sätt semi-integrerats i ramen. Nu har Trek fått in batteriet hela vägen i ramen och nya Powerfly har ett helt dolt integrerat batteri.
Batteriet som Trek använder är Bosch Powertube på 500 Wh och går att montera av från cykeln med en lösning som Trek kallar RIB (Removable Integrated Battery). Batteriet och dess täcklock sitter ihop i en enhet och monteras ur från ramens högra sida. En lösning som Trek kom fram till efter att ha gjort omfattande studier av hur användarna hanterar sin cykel.
De allra flesta lutar sin cykel mot en vägg eller lägger cykeln ner med drivsidan utåt/uppåt. Det visade sig då att den enklaste metoden för att få ur batteriet var från ramens högra sida istället för att försöka få upp det från diagonalrörets ovan- eller undersida. Batteriet sitter fastlåst med ett ABUS-lås och lossas med en nyckel som är unik för varje cykel.
Batteriet kan även laddas på plats i cykeln via en laddport på vänster sida strax ovanför motorn. Oavsett laddmetod tar det cirka 4,5 timmar att ladda upp ett helt utdraget batteri.
Det nya integrerade batteriet medför att samtliga Powerfly-modeller nu har fäste för vattenflaska inne i huvudramen.
Boschmotorer över hela linjen
Precis som tidigare så utrustas nya Powerfly med mittmotor från Bosch och samtliga modeller har Performance CX-motorn på 250 W (nom) och 75 Nm. Motorn har momentsensorer som känner av pedalkraften och anpassar motorassisten upp till 25 km/h.
Motorn skyddas av en täckkåpa på undersidan från stensprut och kontakt med underlaget. Batteriet och motorsystemet är även vattenskyddat och klarar cykling i regn. Att helt dränka cykeln i vatten bör undvikas och likaså att spruta med högtryckstvätt rakt på motor/batteri.
Motorsystemet på Powerfly styrs och övervakas via den styrmonterade Bosch Purion-displayen. Performance CX har fyra lägen av assistans; Eco, Tour, eMTB och Sport. eMTB-läget är nytt till 2018 och speciellt anpassat för skogscykling med exempelvis extra hög nivå av assistans vid start i branta uppförsbackar.
Räckvidden för Powerfly med sitt 500 Wh batteri uppges till 130 km i Eco-läget och 60 km i Turbo-läget. Men som vanligt är räckvidden för elcyklar avhängig terräng, vind och trampintensitet.
Nytt rammaterial
Tidigare Powerfly har haft ramar gjorda av Alpha Platinum aluminium och Trek fortsätter att använda sig av lättmetallen på de lägre modellerna. De nya toppmodellerna av Powerfly får däremot för första gången ramar i OCLV-kolfiber.
Anledningen är flera, både estetisk och teknisk. Kolfiber ger större frihet vid utformningen vilket innebär att det går att bygga in motorn mer i ramen. Jämfört med aluminiummodellen har motorn på kolfibermodellen en mer uppvinklad position vilket gör att motorn framhävs mindre och ger i mångas ögon en snyggare cykel.
En kolfiberram blir även lättare och för Powerfly handlar det om hela 650 gram lägre ramvikt. Kofiberramar återfinns till en början på modellerna LT 9.7 och LT 9.9.
El-specifik utrustning
Powerfly-cyklarna utrustas med komponenter som speciellt är framtagna för elcykling med kraftigare fälgar, gafflar, bromsar, kassetter och däck. Graden av elcykelspecifik inblandning beror på modell.
Samtliga LT modeller har eMTB-specifika gafflar från Fox, Rockshox eller Suntour med ett stabilare chassi och 34-36 mm innerben. LT modellerna har även bromsar med 4-kolvsok. Kassetten på de SRAM-utrustade 12-delade modellerna är den helt nya NX Eagle 11-50T vars robusta, om än tunga, stålkonstruktion lämpar sig väl för eMTB bruk. Däcken på toppmodellerna är Treks egna Bontrager XR4/XR3 som fått förstärkta sidoväggar.
Modellutbud Powerfly 2018
Powerfly 2018 kommer i fyra olka modellerserier; Powerfly LT, Powerfly FS, Powerfly HT och Powerly Sport.
Powerfly Long Travel
Powerfly LT är med sina 160/150 mm slaglängd avsedd för mer utförsinriktad cykling.

LT modellerna finns i antingen kolfiber eller aluminium. Samtliga modeller har 27,5+ hjul med 2,8”-däck. Geometrin på LT-modellerna är ställbar genom Treks Mino Link vilken ger 65,5° eller 66° gaffelrörsvinkel. Kedjestagen är 474 mm långa för att ge bra klätteregenskaper. Toppmodellerna LT 9.9 och LT 9 har Treks egna RE:aktiv bakdämpare. Samtilga LT modeller har sänkstolpe från Bontrager monterad.

I LT-serien finns även en billigare modell LT4 som inte har ett integrerat batteri utan har kvar den äldre lösningen med semi-integrerat batteri. Priserna på LT-modellerna är från 44 999 till 86 999 kr.

Powerfly Full Suspension
Powerfly FS har 130/130 mm slaglängd och framtagen för normal stigcykling.

Rammaterialen är enbart i aluminium. Modellerna FS 9 och FS 7 har 27,5 plushjul med 2,8”-däck. De lägre modellerna FS 5 och FS 4 har normala 27,5 hjul med 2,35”-däck. Gaffelrörsvinkeln är 67,4° och kedjestagen 474 mm.

Som hos LT finns även är en budgetmodell FS4 med semi-integrerat batteri. Pris från 38 999 till 61 999 kr.
Powerfly Hardtail
Powerfly HT har 100 mm gaffel och finns med 29 eller 27,5 hjul.

Hjulstorleken är storleksberoende i något Trek kallar ”Smart Wheel Size” där de mindre ram storlekarna (14” och 15,5”) har 27,5 och de större 29. Däckutrymmet är 27,5×2,8″ respektive 29×2,4″. Rammaterialet är enbart aluminium. Den prismedvetne kan även här välja en semi-integrerad modell HT 4. Pris från 27 999 till 41 999 kr.

Powerfly Women
Trek har även en damspecifik serie av de nya elcyklarna där tre heldämpade FS och två HT ingår.

Skillnaden mot de normala modellerna är att de tre minsta storlekarna av dammodellerna (M, S och XS) har ett mer svängt ovanrör som ska ge lägre stå-över-höjd. Dammodellerna har även annan utrustning med andra sadlar och smalare styren. Även färgerna på dammodellerna är annorlunda. Pris från 27 999 till 53 999 kr.

Powerfly Sport
För den som inte tänk sig fullt så avancerad skogscykling men ändå vill ha en Trek Powerfly kommer en mer gata/touring-anpassad modell i Powerfly Sport.

Modellen har 27,5 eller 29 hjul beroende på storlek och en 100 mm gaffel. Batteriet på 500 Wh är semi-integrerat. Cykeln har utrustats med skärmar, pakethållare, belysning och stöd. Priset är 29 999 kr.
Tillgänglighet
De flesta modellerna av nya Powerfly finns hos utvalda Trek-handlare redan nu. LT-modellerna i kolfiber kommer i augusti 2018.
Läs mer om nya Powerfly hos Trek