Focus linjecykel Izalco Max uppdateras och blir mer aerodynamisk. Tidigare versioner av Izalco handlade mycket om att spara vikt. Med nya Izalco Max ska det även sparas Watt men med bibehållen låg vikt.

FOCUS IZALCO MAX 9.9 silver

Focus Izalco Max 2019 i korthet

  • Aerodynamisk linjecykel
  • Ram i kolfiber i två olika utföranden
  • Ramvikt 890 respektive 1040 gram
  • Endast för skivbromsar
  • Sex olika utrustningsmodeller
  • Pris från €2999 till €8999

Målet för Focus ingenjörer vara att göra nya Izalco Max mer aerodynamisk än tidigare utan att för den skull gör den tyngre. Focus själva hävdar att gamla Izalco Max var världen lättaste skivbromsade landsvägscykel. Efter en hel del simuleringar och vindtunneltestande med dummydocka började så smått ramen att ta form.

FOCUS IZALCO MAX WIND TUNNEL

Resultatet blev att samtliga rör och rörformer är helt nya mot tidigare. Även om många av rörformerna består av Kamm-profiler, droppformade profiler men med avhuggen bakända, så behåller ramen fortfarande ett klassiskt utseende. Sadelstagen fäster in en bit ner på sadelröret, något vi ser hos många andra aeroräsers, men några överdrivna extra spoilers som exempelvis på sadelröret som ska sluta aerodynamiskt tätt mot bakhjulet finns inte. Gaffeln ligger inte heller helt tight mot framdäcket i ovankant utan har istället förlängts för att ge fartvinden ordentligt med turbulensfritt utrymme att åka igenom.

FOCUS IZALCO MAX 2019

För att ytterligare få bort störande turbulens från vajrar så doldes dessa internt i styret. Styrstammen är på grund av detta något högre än normalt men har fått en 15° lutning neråt för att kompensera den extra höjden. Styrstammen med den interna kabeldragningen finns i fem längder från 80 till 120 mm.

FOCUS IZALCO MAX STEM

Alla dessa aerodynamiska förbättringar gjorde nya Izalco 6 % mer aerodynamisk än föregångaren. Översatt i siffror ger det en tidsvinst på 1,5 min över en distans på 50 km med en pedaleffekt på 200 W.

FOCUS IZALCO MAX AERODYNAMIC

Ramen som är helt i kolfiber är laminerad av 671 olika småbitar av High Mod kolfiber i 60T- och 40T-kvalité. Ramen kommer i två olika utföranden med lite olika vikt och styvhet. Toppmodellerna har den lättare Max 9-ramen på 890 gram medan de lägre modellerna får den något tyngre Max 8-ramen på 1040 gram. Ramarna har BB86-vevlager och utrymme för 28C-däck.

FOCUS IZALCO MAX 9 VS 8

Max 9-ramen är endast för elektriska växlar medan Max 8 tar både elektriska och mekaniska växelsystem. Max 8-serien saknar även den interna kabeldragningen vid styret och levereras istället med ett traditionellt styre och där kablarna går in i ramen på diagonalröret. Totalt består den nya ramen av 56 olika komponenter.

FOCUS IZALCO MAX PARTS

Nya Izalco Max kommer enbart med skivbromsar. Allt fler tillverkare ser ett slut för fälgbromsar och Focus är inget undantag. Skivstorleken är 160 mm fram och bak. Ram och gaffel har genomgående gängade hjulaxlar i dimensionen 100×12 fram och 142×12 bak. För att underlätta och snabba på hjulbyten har Focus utvecklat ett eget snabbkopplingssystem kallat R.A.T (Rapid Axle Technology) som innebär att axeln endast behöver gängas ett kvarts varv innan den kan tas ut.

FOCUS IZALCO MAX RAT

Ramen finns i åtta storlekar. För storlekarna XXS och XXL har extra omsorg lagts ner för att passa de som är extra korta eller långa. Geometrin är något förändrad mot tidigare modell. Främst märks ett 8 mm lägre placerat vevlager som ska ge bättre stabilitet. Hjulbasen har blivit något längre och styrhuvudet något kortare.

FOCUS IZALCO MAX GEOMETRY

Komforten i sadeln ombesörjs av en D-formad sadelstolpe som med sina 15 mm setback tillåts att flexa en del. För att inte få en allt för långt tillbaka bakskjutsen sittposition med setbackstolpen har ramens sadelrör flyttats fram något vilket ger en effektiv setback på bara 2 mm.

Modeller och utrustning

Nya Izalco Max kommer i totalt sex olika utföranden varav tre med Max 9-ram och tre med Max 8-ram. Priserna startar på €2999 och går upp till €8999.

Toppmodellen 9.9 är utrustad med elektriska Shimano Dura Ace Di2 och 48 mm DT Swiss 1450 hjul med Conti GP4000s. Priset är €8999.

FOCUS IZALCO MAX 9.9 silver

Ett steg längre ner är 9.8 som med sina elektriska SRAM eTAP och 48 mm DT Swiss 1450 hjul ligger på €7999.

FOCUS IZALCO MAX 9.8 white

Instegsmodellen i 9-serien är 9.7 som har elektriska Shimano Ultegra Di2 och 48 mm DT Swiss 1450 hjul. Priset är €5999.

FOCUS IZALCO MAX 9.7 silver

Toppmodellen i 8-serien är 8.9 som kommer utrustad med elektriska Shimano Ultegra Di2 och 35 mm DT Swiss 1450 hjul med Conti Ultrasport II. Pris €4999.

FOCUS IZALCO MAX 8.9 white

Ett steg längre ner är 8.8 som med har mekaniska Shimano Ultegra och 50 mm höga Novatec R5 kolfiberhjul. Pris €3699.

FOCUS IZALCO MAX 8.8 black

Billigaste versionen av nya Izalco Max är 8.7 som utrustats med mekaniska Shimano 105 och 45 mm höga Alex Rims CF45 kolfiberhjul. Pris €2999.

FOCUS IZALCO MAX 8.7 silver

 

Mer information om nya Izalco Max 2019 finns hos Focus