Specialized har lanserat en ny serie MTB-hjul där mycket av fokus ligger på service och att kunna få tag på reservdelar. De nya hjulen använder sig av ekrar med böjd ände (J-bend) och inte raka ekrar (straight pull) som på tidigare Specialized-hjul.

Raka ekrar kan förvisso vara enklare att byta då de inte kräver att kassett eller bromsskiva måste demonteras för att få ut/in ekern. De har dessutom ingen skarp böj där det kan uppstå brottanvisningar. Men för att byta en trasig eker krävs det att man har en ersättningseker inom räckhåll och det är där problem kan uppstå om hjulet har raka specialekrar. Ekrar med böj finns i stort sett i varenda liten cykelbutik överallt och är betydligt enklare att få fram än raka ekrar. Ekrarna på de nya hjulen är dessutom lika långa på båda sidor och fram/bak vilket ytterligare ska underlätta med ersättningsekrar om olyckan är framme.

TRAVERSE REAR HUB

Att ekra upp de böjda ekrarna i traditionella navflänsar hade dock inte varit speciellt innovativ eller värt att skriva hem om. Specialized har gett de nya naven något de kallar ”Step flanges” vilket är en fräst ficka för varannan eker som förskjuter ekrarna några millimeter i sidled ifrån varandra. Tanken, enligt Specialized, är att göra ekerns linje från navet ut till fälgen så rak som möjligt utan att ligga och skava mot andra ekrar. Ekrarna sitter även monterade med ekerhuvudet inåt, förutom på bakhjulets drivsida, för att få en så flack vinkel som möjligt ut mot fälgen och därmed få ett starkare hjul. Antalet ekrar är 28 stycken och de sitter i ett 2x-mönster.

Roval hub flange

De nya naven har Specializeds egna design på utsidan men internt är det DT Swiss som tar hand om tekniken. Beroende på hjul så är den interna tekniken på DTs nivå 240 med 54t-ratchet, 350 med 36t-ratchet eller 360 med 3-klackars frihjul. Naven kommer i dimension 110×15 fram och 148x12bak.

Traverse rim

De nya Traversehjulen finns i fem olika versioner avsedda för olika typer av cykling. Tre av hjulen har fälg i kolfiber och två har fälg i aluminium. Fälgarna har som tidigare Traverse-profil med Zero bead hook och är förberedda för slanglöst. Standardbredden på fälgarna är 30 mm (inner) men två av hjulen finns även i 38 mm innerbredd för de som föredrar bredare plusdäck.

Traverse SL

TRAVERSE SL CARBON

  • Storlek: 27,5 och 29
  • Fälg: Kolfiber, 30 mm inre bredd
  • Nav: Roval aluminium med DT 240 internt
  • Ekrar: DT Swiss Competition Race J-böj
  • Vikt/par: 1690 g (27,5), 1735 g (29)
  • Rek. pris: 17 099 kr

Traverse SL 38

TRAVERSE 38 SL CARBON

  • Storlek: 27,5
  • Fälg: Kolfiber, 38 mm inre bredd
  • Nav: Roval aluminium med DT 240 internt
  • Ekrar: DT Swiss Competition Race J-böj
  • Vikt/par: 1830 g
  • Rek. pris: 16 999 kr

Traverse Carbon

TRAVERSE CARBON

  • Storlek: 27,5 och 29
  • Fälg: Kolfiber, 30 mm inre bredd
  • Nav: Roval aluminium med DT 350 Classic internt
  • Ekrar: DT Swiss Competition Race J-böj
  • Vikt/par: 1700 g (27,5), 1800 g (29)
  • Rek. pris: 11 999 kr

Traverse

TRAVERSE

  • Storlek: 27,5 och 29
  • Fälg: E5 Aluminium, 30 mm inre bredd
  • Nav: Roval aluminium med DT 360 internt
  • Ekrar: DT Swiss Competition Race J-böj
  • Vikt/par: 1830 g (27,5), 1870 g (29)
  • Rek. pris: 5999/6499 kr

Traverse 38

TRAVERSE 38

  • Storlek: 27,5
  • Fälg: E5 Aluminium, 38 mm inre bredd
  • Nav: Roval aluminium med DT 360 internt
  • Ekrar: DT Swiss Competition Race J-böj
  • Vikt/par: 2000 g
  • Rek. pris: 6499 kr

Mer information om de nya hjulen finns hos Specialized