Merida uppdaterar sin Enduro-elcykel eOne-Sixty med helt ny ram i kolfiber som har fått utrymme för ett nytt integrerat batteri. Dessutom följer Merida med i MX-trenden och ger nya eOne-Sixty olika hjulstorlek med 29″ fram och 27,5″ bak.

Merida eOne-Sixty 2020 i korthet

  • Heldämpad eMTB för Stigcykling och Enduro
  • Huvudram i kolfiber med bakram av aluminium
  • 160 mm slaglängd fram och 150 mm bak
  • 29-hjul fram och 27,5-hjul bak
  • Shimano Steps E8000/7000-motorsystem med ett helt nytt integrerat 504 Wh batteri
  • Fyra olika utrustningsversioner med pris från cirka 55 000 till 105 000kr
  • Vikt 22,3 kg för toppmodellen

Merida eOne-Sixty 2020

Merida var hyfsat tidigt ute med sin serie av heldämpade eMTBs och nuvarande modell av eOne-Sixty lanserades för tre år sedan tillsammans med den mindre eOne-Twenty. Nu har det blivit dags för en helt ny eOne-Sixty. Att det är den mest långslagiga eMTB-modellen i sortimentet som uppdateras först kommer inte som någon överraskning. eOne-Sixty har kommit att bli en av Meridas mest populära modeller vilket ligger helt i linje med att många gärna väljer lite extra slaglängd på sin heldämpade eMTB. Hjälpen från motorassistansen gör att cyklingen oftast inte blir lidande av att släpa runt på extra slaglängd och tyngre gaffel/dämparkomponenter. eOne-Sixty är lika snabb på en enkel slät stig som en kortslagig eMTB men har betydligt mer resurser och är roligare när det börjar gå snabbt och brant utför.

Nya Merida eOne-Sixty är en helt ny cykel från grunden som fått ny huvudram i kolfiber och en bakram i aluminium. Bakramen är dock inte ny utan följer med över från den gamla modellen, då den enligt Merida fungerade så bra. Designen på den nya ramen skiljer sig betydligt från dem gamla. Tidigare modell av eOne-Sixty hade en ram i aluminium med ett utanpåliggande batteri och en design som formligen skrek att här kommer en elcykel. Den nya ramen med dess raka ramrör, som ser ut att vara designade med linjal, ger ett betydligt mer estetiskt tilltalande utseende.

Merida eOne-Sixty 2020

Men för att nå fram till det nya utseende krävdes både nytt material i huvudramen och ett helt nytt batteri. Tack vare byte till kolfiber gavs möjligheten att öppna upp diagonalröret för ett integrerat batteri men ändå behålla styrkan i ramen och till och med göra den styvare än tidigare modell. Den nya designen med det integrerade batteriet ger även lägre tyngdpunkt och en välkommen plats för en fullstor vattenflaska.

Byte av rammaterial gjorde dock bara halva jobbet. Merida använder sig av Shimano Steps motorsystem och batteri på sina eMTBs och för att kunna ge diagonalröret dess tunna och raka utseende behövdes ett mer slimmat Shimano-batteri än vad som fanns att tillgå på marknaden. Lösningen blev att Merida och Shimano inledde ett samarbete för att ta fram ett mer kompakt batteri och resultatet blev ett helt nytt batteri kallat BT-E8035.

Merida eOne-Sixty 2020

Det nya integrerade batteriet är löstagbart från diagonalrörets undersida och täcks av ett lock av tålig plast kallat Energy Guard. Locket snäpps enkelt bort med hjälp av en gummiflärp. För att lossa batteriet krävs det verktyg i form av en 4 mm insexsnyckel. Om inte cyklisten har ett multiverktyg till hands kan denne använda det löstagbara snabbkopplingsvredet till bakre hjulaxeln som har 4 och 6 mm insex inbyggd. Batterikapaciteten på det nya BT-E8035-batteriet är som tidigare 504 Wh och det väger 2,85 kg. Den som slukar mycket batteri kan genom den nya designen enkelt byta till ett nyladdat. Till toppmodellen eOne-Sixty 10K följer det dessutom med ett extrabatteri tillsammans med en specialdesignad Evoc-ryggsäck som har ett utrymme för batteriet.

Merida eOne-Sixty 2020

Som hos alla eldrivna fordon som körs hårt så utvecklas en viss värme från batterierna. Batteriets placering tight inne i ramen av kolfiber, som har dålig värmeledningsförmåga, ger ingen bra miljö för ett varmt batteri. Blir batteriet dessutom över 60 grader varmt slår skyddskretsar ifrån batteriet. Meridas lösning för värmehantering är att utrusta nya eOne-Sixty med ventilationsöppningar vid styrhuvudet kallat Thermo Gate som ser ut som luftintag på en prestandabil.

Merida eOne-Sixty 2020

Då luftutsläpp saknas under batteriet blir det dock ingen strömning av luft förbi batteriet utan ventilationsöppningen fungerar mer som en skorsten där varm luft från batteriet kan avlägsnas uppåt när cykel är parkerad eller rör sig sakta i klättringar. Thermo Gates ventilationsöppningar fungerar även som intag för de internt dragna ledningarna.

Merida har som många andra eMTB-tillverkare, exempelvis Fantic Integra och Canyon Spectral:ON, anammat MX-tänket på hjulstorlek och gett nya eOne-Sixty olika storlek på fram och bakhjul. Tidigare var det 27,5+ fram och bak. Nu sitter det ett större 29-hjul fram med 2,5”-däck och ett mindre 27,5+ hjul bak med bredare 2,6”-gummi.

Merida eOne-Sixty 2020

Bakdämparlänkaget är oförändrat från tidigare modell och förlitar sig på en single-pivot med en bakdämparbrygga av aluminium. De asymmetriska kedjestagen har sin främre pivotpunkt strax ovanför motorn. Bakdämparen av Trunion-typ sitter monterad på en form av brygga några centimeter ovanför motorn.

Merida måste känna sig nöjda med den gamla modellens uppträdande då nya eOne-Sixty endast genomgått mindre geometriska förändringar. Gaffelrörsvinkeln har blivit 1° flackare och är nu 65,5°. Sadelrörsvinkeln är en halv grad brantare med 75,5°. Reach är oförändrad medan stack blivit några millimeter längre på grund av det större framhjulet. Vevlagerhöjden är sänkt med 5 millimeter för att ge längre tyngdpunkt men kompenseras av kortare vevarmar (165 mm mot tidigare 170) för att minska kontakten med pedalerna i underlaget. Nya eOne-Sixty finns i fem storlekar XS, S, M, L och XL mot tidigare fyra.

Merida eOne-Sixty 2020

Utrustningen på motor, batteri, växlar och bromsar kommer genomgående från Shimano. Gafflar och bakdämpare är eMTB-specifika där toppmodellerna utrustats med Fox medan de lägre modellerna har RockShox/ Marzocchi. Hjulen är från DT och Fulcrum, och däcken på samtliga modeller är från Maxxis. I övrigt använder Merida sig av en hel del egna komponenter. I Meridas Expert eTR-styre dras kablarna från display och motorreglage internt inne i styret. Den höj och sänkbara Merida-sadelstolpen är standardutrustning och finns i längderna 125, 150 och 170 mm beroende på ramstorlek. Stolpen regleras via ett Shimanoreglage.

Utrustningsversioner

Nya eOne-Sixty kommer i fyra olika utrustningsversioner med pris från cirka 55 000 till 105 000 kr.

Merida eOne-Sixty 10K

Motor: Shimano Steps E8000
Batteri: Shimano BT-E8035 504 Wh
Gaffel: FOX 36 Factory E-Bike+ 160 mm
Bakdämpare: FO FOX Factory FLOAT X2 150 mm
Drivlina: Shimano XTR 1×12
Bromsar: Shimano XTR 4-kolv 203/203 mm
Sadelstolpe: Merida Expert TR sänkstolpe
Styre: Merida Expert eTR 780 mm
Styrstam: Merida Expert eTR 40 mm
Hjul: DT Swiss SPLINE HXC 1200
Däck: Maxxis Assegai 29×2.5″/ Maxxis Minion 27.5×2.6″
Vikt: 22,3 kg
Pris: cirka 105 000 kr

Merida eOne-Sixty 9000

Motor: Shimano Steps E8000
Batteri: Shimano BT-E8035 504 Wh
Gaffel: Fox 36 Factory E-Bike+ 160 mm
Bakdämpare: Fox Factory FLOAT DPX2 150 mm
Drivlina: Shimano XT
Bromsar: Shimano XT 4-kolv 203/203 mm
Sadelstolpe: Merida Expert TR sänkstolpe
Styre: Merida Expert eTR 780 mm
Styrstam: Merida Expert eTR 40 mm
Hjul: DT Swiss SPLINE HX1501 ONE 30
Däck: Maxxis Assegai 29×2.5″/ Maxxis Minion 27.5×2.6″
Vikt: uppgift saknas
Pris: cirka 90 000 kr

Merida eOne-Sixty 8000

Motor: Shimano Steps E8000
Batteri: Shimano BT-E8035 504 Wh
Gaffel: Marzocchi Z1 E-Bike 160 mm
Bakdämpare: RockShox Super Deluxe Select+ 150 mm
Drivlina: Shimano SLX
Bromsar: Shimano SLX 4-kolv 203/203 mm
Sadelstolpe: Merida Expert TR sänkstolpe
Styre: Merida Expert eTR 780 mm
Styrstam: Merida Expert eTR 40 mm
Hjul: Fulcrum E-METAL 700
Däck: Maxxis Assegai 29×2.5″/ Maxxis Minion 27.5×2.6″
Vikt: uppgift saknas
Pris: cirka 66 000 kr

Merida eOne-Sixty 5000

Motor: Shimano Steps E7000
Batteri: Shimano BT-E8035 504 Wh
Gaffel: RockShox 35 Gold RL 160 mm
Bakdämpare: RockShox Super Deluxe Select+ 150 mm
Drivlina: Shimano Deore
Bromsar: Shimano MT-520 203/203 mm
Sadelstolpe: Merida Comp TR sänkstolpe
Styre: Merida Expert eTR 780 mm
Styrstam: Merida Expert eTR 40 mm
Hjul: MERIDA Expert TR/Shimano Deore
Däck: Maxxis Assegai 29×2.5″/ Maxxis Minion 27.5×2.6″
Vikt: uppgift saknas
Pris: cirka 55 000 kr

 

Nya Merida eOne-Sixty finns ute på marknaden i oktober 2019

Mer information finns hos Merida

(Foto: Merida)