Den amerikanska hjultillverkaren Zipp är kända för sina snabba landsvägshjul och då speciellt högprofilversionerna som frekvent ses på linjeetapper och i triathlon. Nu lanserar Zipp för första gången hjul för MTB. Eller första gången är det egentligen inte. Den som var med i slutet av 90-talet kommer kanske ihåg Zipp 515-fälgen som var ämnad för MTB. Men sedan dess har fokus helt legat på snabba landsvägshjul. Fram till nu.

Zipp gör sin återkomst till MTB med en helt ny fälgdesign kallad 3Zero Moto och som är ett resultat av tre års utveckling och experimenterande med över 100 olika fälgprototyper. Det speciella med de nya fälgarna är att de består av en enkelbottnad fälgprofil som hämtar sin inspiration från motorcross.

Zipp 3Zero Moto

Cykelfälgar tillverkas ofta med dubbelbottnad profil för att göra fälgen så stark, styv och lätt som möjligt. En konstruktion med enkelbottnad profil behöver oftast en hel del extra material för att uppnå samma styrka och styvhet, och blir då tyngre.

Zipp 3Zero Moto

Men tack vare utvecklingen inom kolfiber kan Zipp nu göra en fälg med enkelbottnad fälg som är stark och samtidigt lätt, och som dessutom har speciella egenskaper när det kommer till följsamhet och styvhet.

Zipp 3Zero Moto i korthet

  • Avsedda för aggressiv stigcykling och Enduro
  • Kolfiberfälg med enkelbotten
  • Haklös fälgprofil avsedda för slanglösa däck
  • 33 mm innerbredd, 37,5 mm ytterbredd
  • Finns i 27,5 och 29 som lösa fälgar eller kompletta hjul
  • Vikt: Fälg 535/595 gram/st, Hjul: 1825/1910 gram/par
  • Pris: 700 Eur/st för fälg och 1999 Eur/par för kompletta hjul
  • Max användarvikt 120 kg
  • Livstids garanti på fälgar och hjul

Styva och bekväma

De flesta cyklister anser att ju styvare fälgar desto bättre. Då avses ofta den laterala styvheten det vill säga hur mycket fälgen flexar vid exempelvis brytning i en brant uppförsbacke eller vid snabb kurvtagning. En fälg har även radiell styvhet vilket anger hur mycket fälgen ger efter vid kontakt med underlaget vid exempelvis ett gupp. En fälg tillverkad med dubbelbotten ger ofta hög lateral styvhet och men kan ibland ge allt för mycket radiell styvhet och kan upplevas som stötiga.

Zipp 3Zero Moto

Den nya designen med enkelbotten som Zipp använder sig av på sina nya fälgar ger dem en viss radiell följsamhet samtidigt som de hävdar att den laterala styvheten är precis lika hög som vilka andra fälgar som helst. Zipp kallar tekniken ”ankle compliance” där fälgen kan vrida sig fram och tillbaka runt ekrarna, likt ankeln på en människa där foten parallellt kan följa med underlaget.

Zipp 3Zero Moto

Tekniken ger enligt Zipp flera fördelar. Däcken får genom vridningen en bättre vinkel mot underlaget och därmed bättre fäste. Fälgen blir mer följsam där hårda slag från underlaget fördelas över en större fälgyta vilket innebär att det går att köra med lägre däcktryck och ändå minimera risken för genomslagspunkteringar. Under utvecklingstesterna på över 5000 cyklade mil rapporterades endast två stycken genomslagspunkteringar så kallade ”snake bites”.

Zipp 3Zero Moto

Följsamheten ger även en viss form av extra fjädring och vibrationsdämpning. Testförarna med bland annat Enduro-cyklisten Jérôme Clementz uttryckte att ”det känns om att dessa fälgar ger en extra tum av fjädring”.

Avsedda för aggressiv stigcykling

3Zero Moto är avsedda för aggressiv stigcykling/Enduro och finns som lösa fälgar och som kompletta hjul i både 27,5 och 29. Fälgen i kolfiber har en relativt platt profil med en djupare kanal för ekrarna. Fälgprofilen är haklös och fälgarna är förberedda för slanglös montering där ekernipplarna först täcks av ett skyddande nylonband och sedan tejpas. Fälgbredden är 30 mm inner och 37,5 mm ytter. Fälgarna har 32 ekerhål som är asymmetriskt borrade med 2,5 mm offset och i sådan vinkel att de enbart passar med bredare Boost eller Super-Boost nav. Ekernipplarna monteras med en bricka mot fälgen för att förhindra att de äter sig ner i materialet under vridningen.

Zipp 3Zero Moto

Enkelbotten-designen gör att de nya fälgarna inte är de lättaste på marknaden. 27,5-fälgen väger 535 gram och 29-fälgen väger 565 gram. Några svenska priser har inte angetts men i Euro kostar fälgarna 700 Eur/st.

Zipp 3Zero Moto

De kompletta hjulen är byggda kring ett Zipp ZM1-nav som kommer med XD- eller Hyperglide-body. Frihjulsmekanismen har fyra klackar och 52 ingreppspunkter. Hjulen ekras upp i 3-kors med 32 st Sapim D-light J-ekrar. Hjulen väger komplett 1825 gram/par för 27,5 och 1910 gram/par för 29. Priset är 1999 Eur/par.

Zipp 3Zero Moto

Hjulen kommer utrustade med TyreWiz som är en elektronisk däcktrycksmätare som monteras vid däckventilen. TyreWiz använde sig av en App som dels kan ge tips på vilket däcktryck som är lämpligt beroende på terräng, vikt och åkstil. Mätaren kan även övervaka inställt lufttryck och varna med blinkande LED om trycket i däcket behöver justeras. TyreWiz adderar cirka 10 gram/st och köps de löst kostar de cirka 200 Eur/par.

Zipp 3Zero Moto

Fälgarna/hjulen har en max användarvikt på 120 kg. Zipp är så övertygande över de nya fälgarna och dess hållbarhet att de lämnar livstids garanti på lösa fälgar och de kompletta hjulen för första ägaren. Garantin gäller tillverkningsfel och normal användning vid stigcykling och Enduro.

Mer information finns hos Zipp