Med nya XTR tar Shimano upp kampen om kunderna som vill köra enkelklinga fram i kombination med stort kassettomfång bak. Det mest utmärkande för nya XTR är att gruppen blir 12-delad och får en 10-51T-kassett som enbart passar på speciella nav. Men som vanligt när Shimano släpper en ny grupp så har varje lite detalj fått sig en översyn. Så även med nya XTR 9100.

XTR M9100 i korthet

  • Användningsområde XC, Långlopp och Enduro
  • 12-delad kassett med antingen 10-45T eller 10-51T
  • Vevparti för 1- eller 2-delat system
  • Nav i helt nytt utförande med ratchet-mekanism
  • Bromsar med 2- eller 4-kolvsok

Ny 12-delad kassett

Den största nyheten med nya XTR är att systemet blir 12-delat och får en kassett med upp till 51T. Målsättningen för Shimano var att anpassa drevens storlek för att ge en så optimal rytm mellan varje växelsteg. Resultatet blev att 51T-kassetten har 6-tänders skillnad mellan de tre största dreven. 10-51T-kassetten består av följande drev 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T.

För den som inte behöver en fullt så lätt växel som 51T erbjuder finns även en kassett med 10-45T som väger något mindre och har drev i storlekarna 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T.

Kassetterna består av olika material på de olika dreven för att ge en kombination av låg vikt och hög slitstyrka. De största dreven är i aluminium, de mittersta i titan och de minsta i stål.

En tredje kassett är en liten specialare som utgår från den 12-delade 10-51T-kassetten men där 51T-drevet har plockats av. Kassetten blir således bara 11-delad men har 12-delat avstånd mellan dreven och använder sig av samma kedja och växelreglage som det nya 12-delade systemet.

Anledningen till denna specialare är att göra en kassett som dels är cirka 80 gram lättare men även smalare för att ge möjlighet att bygga ett styvare hjul med bredare avstånd mellan navflänsarna.

Nya nav

De nya kassetterna som har 10T som minsta drev passar inte på traditionella Shimano-nav utan kräver nya nav. Precis på liknande sätt för SRAM som har speciella XD-nav för sina 10T-kassetter.

De nya naven är helt annorlunda uppbyggda än tidigare. Visuellt avslöjas det på att splinsen är tätare än tidigare i något Shimano kallar MICRO SPLINE. Internt har de klassiska klackarna i bodyn bytts ut mot ratchets i en teknik som Shimano kallar SCYLENCE. Systemet fungerar genom att de ingående delarna separerar helt från varandra när navet frihjular vilket ska minimera förlusterna vid frihjulning och samtidigt ge ett nästan helt tyst nav.

Naven har antingen normala flänsar eller straigt pull. Baknavet till den 11-dalade ”specialkassetten” har 4,7 mm bredare avstånd mellan navflänsarna än standardnaven.

Baknaven finns med 142 mm eller 148-Boost och har 12 mm genomgående axel. Framnaven finns för 100 mm eller 110-Boost och har 15 mm genomgående axel.

Vevpartier

Med en så pass bredbandig kassett som 10-51T kunde man tro att nya XTR enbart kommer med enkelklinga. Men Shimano gillar sina framväxlar och nya XTR kommer både med 1- och 2-delade vevpartier.

Det 1-delade vevpartiet får direktmonterade klingor vilket sägs spara in 80 gram mot tidigare 4-skruvsversion. Klingor finns i storlekar från 30T till 38T och har Shimanos egna ”Narrow-wide-teknik” för att hålla kedjan på plats. För att ytterligare hålla kedjan på plats finns XTR-kedjestyraren SM-CD800 som finns för E-mount, D mount  eller SCG05.

Den som kommer att använda nya XTR till Enduro finns även ett vevparti med bredare Q-faktor (168 mm mot 162 mm) för att passa i vissa ramar.

Det 2-delade vevpartiet har 38-28T och är tänkt att användas ihop med den nya 10-45T-kassetten.Den stora klingan sitter direktmonterad medan den lilla skruvas fast.

Kedja

Det nya 12-delade systemet får självklart en ny 12-delag kedja för att passa- kedjan kommer med QUICK LINK kedjelås.

Bak- och framväxlar

Tre olika bakväxlar finns till nya XTR. RD-M9100-SGS har lång cage med 51T-kapacitet, RD-M9100-GS har kort cage med 45T-kapacitet och RD-M9120-SGS har lång cage och är avsedd för att användas med det 2-delade vevpartiet.

För att förbättra växelfunktionen med de nya större kassetterna har bakväxlarnas trissor ökat från 11T till 13T vilket även ger bättre kedjespänning i kombination med SHADOW RD+ funktionen.

Framväxlarna finns för tre olika fästmetoder D-type, E-type och M-type där samtliga har SIDE SWING-teknik.

Växelreglage

Växelreglagen får en ny monteringsmetod kallad I-SPEC-EV vilken ska ge större frihetsgrader vid montering ihop med andra reglage. Den nya I-SPEC-EV ger 14 mm av skjutmån samt 60 graders vinkling av reglagen. I-SPEC-EV finns även på Shimanos nya reglage för sänkstolpar SL-MT800-IL som ska passa alla på marknaden förekommande sänkstolpar inklusive  PRO Koryak Dropper post.

Växelreglagen får samtliga funktioner från tidigare XTR M9000 med RAPIDFIRE Plus, 2-WAY RELEASE och MULTI-RELEASE men sägs ha fått förbättrad funktion med lättare växelrörelse.

Bakväxelreglaget har en 11/12-konverter för den som använde sig av den nya speciella 11-delade XTR-kassetten.

Framväxelreglaget som används vid 2×12 får en helt ny design som bara använde sig av en enda spak för att växla upp eller ner.

Bromsar

Nya XTR finns antingen med 2- eller 4-kolvsok. De nya bromsreglagen får ny design där klämman flyttats närmare mitten på reglaget för att ge en styvare och mer direkt känsla i handtaget.

2-kolvsverionen (BR-M9100) avsedd för XC får ett mer slimmat handtag med justerbar greppvidd. 4-kolvsversionen (BR-M9120) får mer justeringsmöjligheter och har verktygsfri justering av greppvidd, free-stroke och får Shimanos Servo Wave-teknik för bättre bromsprestanda.

Bromsoken är tillverkade i aluminium och får ny utformning av bromsklossarna. 2-kolvoken har belägg utan kylflänsar i antingen resin eller metall med titanbaksida som tillval. 4-kolvsoken har belägg med kylflänsar i antingen resin eller metall.

Bromsskivorna får något uppdaterad ICE-TECHNOLOGIES FREEZA-teknik med förbättrad kylning och där vikten på 140 mm skivan har minskat med 5 gram och för 169 mm 10 gram. För de nya 180 mm och 203 mm skivorna var den uppmätta temperaturen 20° svalar jämfört med tidigare tester. Vikten på dessa större skivor har minskat med 30 gram.

Nya XTR M9100 finns tillgänglig hösten 2018.

Mer information finns hos Shimano