Specialized uppdaterar sin populära och framgångsrika Epic. Nya Epic får en helt ny ram och ny uppdaterad Brain och sägs vara den snabbaste cykeln som Specialized någonsin tillverkat. Som tidigare kommer nya Epic i två versioner. Normala Epic med 100/100 mm slaglängd avsedd för tävling inom XC och långlopp samt Epic Evo med 120/110 mm som är mer av en snabb stigcykel.

Rasmus från Specialized Sverige går igenom nyheterna i videon ovan.

Nya Specialized Epic i korthet

Specialized Epic Sworks 2021

  • Användningsområde: Tävling XC och långlopp
  • Slaglängd 100 millimeter fram och bak med Brain i gaffel och bakdämpare
  • 29-hjul med utrymme för 2,3”-däck
  • Ram i Fact 11m-kolfiber. Fact 12m hos S-Works
  • Nyutvecklad Brain och bakdämpare med betydligt längre serviceintervall
  • Fyra olika utrustningsversioner samt löst ramset
  • Vikt från 9,3 kg för toppmodellen S-Works
  • Pris från 49 999 till 134 999 kr

Nya Specialized Epic Evo i korthet

Specialized Epic Evo 2021

  • Användningsområde: Snabb stigcykling och rekreation
  • Slaglängd 120 millimeter fram och 110 millimeter bak
  • 29-hjul med utrymme för 2,4/2,3”-däck
  • Ram i Fact 11m-kolfiber. Fact 12m hos S-Works
  • Saknar Brain och har traditionell bakdämpare och gaffel
  • Fem olika utrustningsversioner samt löst ramset
  • Pris från 46 999 till 134 999 kr

En huvudram, två olika modeller

Trots att Epic och Evo är cyklar med två olika användningsområden så delar de samma huvudram. Det som skiljer är bakramen samt gaffelns slaglängd vilket ger modellerna dess olika karaktär.

Epic är till för race inom XC och långlopp och är utrustad med Specializeds automatiska lockout Brain i bakdämpare och gaffel. Trots att dagens XC-banor blivit betydligt mer aggressiva än tidigare så behåller Epic sin slaglängd på 100 millimeter fram och bak. Modellen är utvecklad i nära samarbete med olika teamåkare som Annika Langvad, Simon Andreassen och Curtis Keene, och deras ord om vad som är nödvändigt väger säkert tungt. XC växer även i Sverige men här hemma lär merparten av sålda Epics användas till långlopp och då är 100 millimeter mer än tillräckligt på de allra flesta banor.

Evo är med sina 120 millimeter fram och 110 millimeter bak mer tänkt som en snabb stigcykel för den som vill ha något högre marginaler än hos Epic och inte alltid kör i racetempo. Den som väljer Evo får dock klara sig utan Brain då de nya Evo-modellerna utrustas med traditionell gaffel och dämpare.

Design

Linjerna på nya Epic har blivit betydligt renare och rakare än tidigare. Böjen på ovanröret är borta och det raka röret fäster in på sadelröret med ett litet torn. Den raka rördragningen ger tydligare en högre hållfasthet då det tidigare tunna hjälpstaget från främre bakdämparfästet till sadelröret har försvunnit. Framtriangeln har plats för två flaskställ, förutom hos storlek XS som enbart rymmer en flaska. Epic och Evo är utvecklad för 1x-växelsystem och saknar fäste för framväxel.

New Specialized EpicStandardmodellerna av Epic får en ram tillverkad i kolfiber av kvaliteten Fact 11m. Specialized uppger att den nya ramen i Fact 11m är lika lätt som hos tidigare version av Epic S-Works. För att differentiera toppmodellen S-Works från standardmodellerna får denna en ram i Fact 12m och en dämparbrygga i kolfiber vilket sänker ramvikten med ungefär 100 gram mot tidigare.

Förra generationen av Epic frångick Specializeds klassiska FSR-kinematik till förmån för en ny single-pivot-design. Nya Epic fortsätter på samma bana. Designen utmärker sig genom att sakna en pivotpunkt vid bakaxeln och istället förlitar sig på flex i kedje- och sadelstag. På nya Epic har kedjestagen gjorts något tjockare än tidigare samtidigt som sadelstagen gjorts tunnare och mer flexibla. Specialized uppger att bakramen är 15 % styvare än tidigare. Bakbromsen har fått en ny placering och sitter nu monterad i vinkeln mellan kedje- och sadelstag.

Specialized Epic 2021 DamperRamen har detaljer som gängat vevlager, Boost 148×12-bakaxel och intern vajerdragning. Sadelröret är 30,9 millimeter för att ge möjlighet till ett större urval av höj/sänkstolpar. Ramen saknar SWAT-box och eventuella verktyg får monteras i flaskställsfästet.

Geometri

Längre, lägre och flackare är ett mantra som ekat inom MTB-utvecklingen en ganska lång tid tillbaka. Det är lätt att tro att alla modeller på marknaden redan genomgått förvandlingen till modern geometri. Men hos Epic fanns det tydligen en del mått kvar att flacka ut och förlänga.

Gaffelrörsvinkeln på Epic har flackats ut med hela två grader och är nu 67,5° mot tidigare 69,5°. Vevlagerhöjden har sänkts 9 millimeter till 324 millimeter. Reach har ökat med 7-20 millimeter beroende på storlek. Stack har minskat med 2-7 millimeter. Sadelstagen är 433 millimeter långa vilket är fem millimeter kortare är tidigare. Gaffeln har 44 millimeter offset mot tidigare 42. Totalt har Epic fått 22-34 millimeter längre hjulbas.

Epic kommer i fem eller fyra olika storlekar beroende på utrustningsnivå. På de två högsta modellerna S-Works och Pro saknas den minsta storleken XS.

Specialized Epic Evo 2021 GeometryÄven hos Evo har gaffelrörsvinkeln flackats ut med två grader och är nu 66,5° mot tidigare 68,5°. Vevlagerhöjden har sänkts 4 millimeter till 336 millimeter. Reach har ökat med 8-20 millimeter beroende på storlek. Stack har minskat med 2-9 millimeter. Sadelstagen är oförändrat 438 millimeter långa. Gaffeln har 44 millimeter offset mot tidigare 43. Evo har fått en längre hjulbas med 29-41 millimeter.

Hos Evo finns även ett Flip-chip i främre bakdämparfästet som ger möjlighet att ställa om geometrin till ett högre läge med 67° gaffelrörsvinkel och 6 millimeter högre vevlagerhöjd.

Evo kommer i fem eller fyra olika storlekar beroende på utrustningsnivå.

Specialized Epic 2021 Geometry

Epic utrustas med ny Brain

Brain är funktionen som har blivit något av Specialized Epics signum. Den lilla tänkande funktionen reglerar automatiskt låsning av gaffel och bakdämpare. Systemet reagerar enbart på stötar underifrån och inte på trampkrafter eller gung ovanifrån. Specialized samarbetar med Rockshox när det gäller Brain och på Epic sitter därför inga andra gafflar och dämpare än från Rockshox.

Specialized uppdaterade Brain till version 2.0 för ett par år sedan då de dels designade om den internt samt även flyttade Brain-enheten till en position nära bakaxeln. Nu är det dags för ännu en uppdatering. Specialized förlitar sig dock fortfarande på passiv mekanik och det är ännu (?) ingen elektronik inblandad i Brain-systemet.

Specialized Epic 2021 BrainPositionen är som tidigare nära bakaxeln men delar av Brain-enheten har nu integrerats inne i själva kedjestaget. Internt har Brain samma tröghetsventil (Inertia valve) som tidigare där en vikt i mässing är det som reagerar på slagen underifrån. I Brain 2.0 så ersattes den tidigare flytande pistongen (IFP) av en expanderande blåsa för att förbättra oljeflödet. På nya Brain är blåsan borta och IFPn har återvänt med resultat att det interna oljeflödet sägs nu vara bättre och snabbare än någonsin.

Från Brain-enheten på kedjestaget går en hydraulslang upp längs sadelstaget och via dämparbryggan in i bakdämparen. Effekten av Brain kan ställas i fem olika lägen från mjuk till hård beroende på önskat uppträdande. Justeringen görs med en ratt på Brain-enheten bak vid bakaxeln och inget som kan göras on-the-fly under cykling.

Specialized Epic Brain Exploded

Bakdämparen har även den genomgått en uppgradering på nya Epic. Det mest utmärkande är att Auto-Sag har försvunnit. Orsaken sägs vara att funktionen höll tillbaka många inställningsmöjligheter, vilka nu ska vara tillbaka då dämparen kan justeras ”traditionellt manuellt”. Internt har dämparen fått en ny Rx XC-tune som bättre ska samarbeta ihop med bakdämparkinematiken. Internt i dämparen finns även en ny kolvstång och nya förbättrade bussningar/packningar.

Specialized Epic 2021 Brain Damper

En stor förändring i och med den nya versionen är serviceintervallen. Tidigare krävde Brain-bakdämparen relativt täta intervall vilket ibland kunde vålla viss irritation då cykeln kunde bli stående under säsongen i väntan på service.

Det nya serviceintervallet för bakdämparens luftfjäder har ökat från 50 till 125 timmar. För en komplett dämparservice har intervallet ökat från 125 till 250 timmar. Vid köp ingår två års fri service av Brain-enheten.

Gaffel med Brain

Samtliga Epic utom instegsmodellen Comp utrustas med Rockshox nya SID-gaffel som även den har Brain-funktion. Gaffeln har ett visst mått av frigång innan Brain aktiveras för att göra gaffeln känslig för små ojämnheter. När sedan större slag slår till gaffeln underifrån så öppnar Brain-systemet upp och tillåter en längre fjädringsväg.

Specialized Epic Sid Brain Fork

Frigången kan justeras mellan 0-30 millimeter beroende på hur mycket ”gung” som cyklisten föredrar och kommer standardinställd på 15 millimeter. Vilket är en ändring från tidigare 25 millimeter. Justeringen kräver, enligt Specialized, att dämparen monteras av av en kvalificerad mekaniker. Att köra med gaffeln helt stum (0 millimeter) rekommenderas dock inte. Brain-funktionen i gaffeln kan justeras i fem nivåer via en ratt på undersidan av gaffeln.

Evo får ny kinematik utan Brain

Evo-modellerna var tidigare utrustade med Brain men det har försvunnit på den nya upplagan. Evo är tänkt som en snabb stigcykel och genom att skippa Brain fås, enligt Specialized, en cykel med mer följsam dämpning som är mer känslig för små ojämnheter. Dessutom kunde Brain bättre optimeras mot racing om den enbart är monterad på Epic. För att minimera effekten av trampgung så har bakdämparlänkaget hos Evo fått en mer progressiv kinematik med högre nivå av antisquat än hos Epic. Hos Epic är det Brain som ska hålla mot trampgung medan hos Evo är det nu kinematiken i kombination med bakdämparen som ska ge en trampeffektiv plattform. Evo-modellerna kommer med bakdämpare från antingen Rockshox eller Fox beroende på modell.

Utrustningsversioner

Epic kommer i fyra olika utrustningsversioner; S-Works, Pro, Expert och Comp. Evo kommer i fem olika utrustningsversioner; S-Works, Pro, Expert, Comp och Base. Dessutom finns S-Works som löst ramset i båda versionerna.

En detalj i utrustningen är att Evo kommer standardutrustad med höj/sänkstolpe på samtliga modeller medan Epic får klara sig med normal sadelstolpe. Då modellerna delar huvudram går Epic att utrusta i efterhand med höj/sänkstolpe med intern kabeldragning för den som önskar.

Epic S-Works

Specialized Epic Sworks 2021

  • Ram: Fact 12m kolfiber, 100 mm
  • Gaffel: RockShox SID SL Ultimate Brain, 100 mm
  • Bakdämpare: RockShox-Specialized Brain, Rx XC Tune
  • Växlar: SRAM XX1 Eagle AXS
  • Drivlina: SRAM XX1 Eagle, Quarq XX1 Eagle Power Meter
  • Bromsar: SRAM Level Ultimate
  • Hjul: Roval Control SL Carbon, 29mm
  • Vikt: 9,3 kg (storlek Large)
  • Pris: 134 999 kr

Epic Pro

  • Ram: Fact 11m kolfiber, 100 mm
  • Gaffel: RockShox SID SL Brain, 100 mm
  • Bakdämpare: RockShox-Specialized Brain, Rx XC Tune
  • Växlar: SRAM X01 Eagle AXS
  • Drivlina: SRAX X01 Eagle
  • Bromsar: SRAM Level TLM
  • Hjul: Roval Control Carbon, 25 mm
  • Pris: 99 999 kr

Epic Expert

Specialized Epic Expert 2021

  • Ram: Fact 11m kolfiber, 100 mm
  • Gaffel: RockShox SID SL Brain, 100 mm
  • Bakdämpare: RockShox-Specialized Brain, Rx XC Tune
  • Växlar: SRAM X01 Eagle
  • Drivlina: SRAM X1/GX Eagle
  • Bromsar: SRAM Level TL
  • Hjul: Roval Control Carbon, 25 mm
  • Pris: 74 999 kr

Epic Comp

  • Ram: Fact 11m kolfiber, 100 mm
  • Gaffel: RockShox Reba RL (utan Brain), 100 mm
  • Bakdämpare: RockShox-Specialized Brain, Rx XC Tune
  • Växlar: Shimano SLX M7100
  • Drivlina: Shimano SLX, M7100
  • Bromsar: Shimano SLX M7100
  • Hjul: Specialized Alloy, Shimano MT510/400-nav, 25mm
  • Pris: 49 999 kr

Epic S-Works Ramset

  • Ram: Fact 12m kolfiber, 100 mm
  • Gaffel: RockShox SID SL Ultimate Brain, 100 mm
  • Bakdämpare: RockShox-Specialized Brain, Rx XC Tune
  • Sadelstolpe: S-Works Fact carbon

 

Epic Evo S-Works

Specialized Epic Evo Sworks 2021

  • Ram: Fact 12m kolfiber, 110 mm
  • Gaffel: Rockshox SID Ultimate, 120 mm
  • Bakdämpare: RockShox SID Luxe Ultimate, Rx XC Tune
  • Växlar: SRAM XX1 Eagle AXS
  • Drivlina: SRAM XX1 Eagle
  • Bromsar: SRAM G2 Ultimate
  • Sadelstolpe: RockShox Reverb AXS
  • Hjul: Roval Control SL Carbon 29 mm
  • Pris: 134 999 kr

Epic Evo Expert

  • Ram: Fact 11m kolfiber, 110 mm
  • Gaffel: Rockshox SID Select+, 120 mm
  • Bakdämpare: RockShox SID Luxe Select+, Rx XC Tune
  • Växlar: SRAM X01 Eagle
  • Drivlina: SRAM X1/GX Eagle
  • Bromsar: SRAM G2 RS
  • Sadelstolpe: X-Fusion Manic
  • Hjul: Roval Control Carbon 25 mm
  • Pris: 74 999 kr

Epic Evo Comp

Specialized Epic Evo Comp 2021

  • Ram: Fact 11m kolfiber, 110 mm
  • Gaffel: Rockshox SID Select+, 120 mm
  • Bakdämpare: RockShox Deluxe Select+, Rx XC Tune
  • Växlar: Shimano SLX, M7100
  • Drivlina: Shimano SLX M7100
  • Bromsar: Shimano SLX, M7120
  • Sadelstolpe: X-Fusion Manic
  • Hjul: Specialized Alloy, Shimano MT510/400-nav, 25mm
  • Pris: 51 999 kr

Epic Evo Base

  • Ram: Fact 11m kolfiber, 110 mm
  • Gaffel: RockShox Reba RL, 120 mm
  • Bakdämpare: RockShox Deluxe Select+, Rx XC Tune
  • Växlar: Shimano SLX, M7100
  • Drivlina: Shimano Deore M6100
  • Bromsar: Shimano SLX, M6100
  • Sadelstolpe: TranzX Dropper
  • Hjul: Stout XC 29, Shimano MT510/400-nav, 25mm
  • Vikt: under 13,5 kg
  • Pris: 39 999 kr

Epic Evo S-Works Ramset

  • Ram: Fact 12m kolfiber, 110 mm
  • Bakdämpare: RockShox SID Luxe Ultimate, Rx XC Tune
  • Pris: 46 999 kr

Tillgänglighet

De flesta modellerna av Epic och Epic Evo finns tillgängliga i butik den 23 juni.

Vi har provat nya Epic

Cykelkanalen fick som första media i Sverige möjlighet att prova på nya Epic. Läs om intrycken här

Specialized Epic 2021

Mer information om nya Epic och Evo finns hos Specialized

 

(Foto: Cykelkanalen.se och Specialized)