Lagom till endagsklassikern och monumentet Paris-Roubaix kommande helg lanserar Specialized en ny version av sin komforträser Roubaix. Den nya modellen är mer anpassad för racing än den tidigare.

Helvetet i norr som cykeltävlingen Paris-Roubaix brukar kallas är ökänd för sina tidvis brutala sektioner av gatsten (Pave). För att minska cyklistens påverkan av alla stötar och slag från underlaget har nya Roubaix förutom sitt utrymme för 33 mm breda däck även utrustats med två komforthöjande funktioner vid styret och i sadelstolpen.

Specialized Roubaix

Future Shock 2.0 är tänkt att ge stötdämpning för cyklisten, inte cykeln, och sitter monterad ovanför ramen mellan styrröret och styrstammen. Enheten innehåller ett hydrauliskt fjädringssystem som har 20 mm slaglängd. Graden av kompression och returdämpning går att justera med ett vred ovanpå styrstammen och kan vridas från fullt öppen till helt stelt.

Specialized Roubaix

För bättre komfort i sadeln har den gamla zickzack formade CGR-stolpen förpassats till förmån för en helt ny flexande sadelstolpe som passande fått namnet Pavé. Sadelstolpen fästs i ramen med en klämma som gör att stolpen kan flexa över hela sin längd. Sadelstolpen är även aerodynamisk och har samma D-formade tvärsnitt som hos landsvägsmodellen Tarmac.

Specialized Roubaix

Även ramen har fått förbättrad aerodynamik med FreeFoil-formade ramrör liknande de på aeroräsern Venge. I vindtunneltester uppges nya Roubaix vara något mer aerodynamisk än Tarmac SL6.

Specialized Roubaix

Nya Roubaix har ram i kolfiber som kommer i två olika versioner; S-Works och Standard. Skillnaden är kvalitén på kolfibern där S-Works har FACT11R-fiber och Standard har FACT10R-fiber. Ramen i FACT11R uppges väga under 900 gram för ramstorlek 56.

Ramarna är designade med något som Specialized kallar Rider-First Engineered™ vilket innebär att ramarna ska ha optimal styvhet och flex oavsett ramstorlek. En ny storlek 44 har tillkommit för att passa kortare cyklister. Roubaix finns nu i storlek 44-61 cm. Vissa utrustningsversioner går även att få i storlek 64.

Geometrin har genomgått små förändringar jämfört med tidigare modell. Ovanröret har blivit någon millimeter längre och styrröret några millimeter kortare vilket gör att sittställningen nu är något längre och lägre.

Specialized RoubaixMed nya Roubaix sätter Specialized även punkt för sina dam-specifika modeller. Specialized stödjer sig på flera tusen olika Bike-fit-mätningar och har kommit fram till att det finns ingen märkbar skillnad på hur män och kvinnor sitter på cykeln. Så från och med nu är alla Specializeds modeller könsneutrala.

Nya Roubaix kommer i ett gäng olika utrustningsversioner från toppmodellen S-Works eTap för 122 999 kr ned till instegsmodellen Sport för 29 999 kr. S-Works finns som löst ramsett för 43 999 kr. Det kommer även en speciell Sagan Collection med S-Works och Standardram.

 

Specialized ROUBAIX SW DI2 SAGAN
Roubaix S-Works Sagan Collection. Shimano Di2. Pris ?

 

Specialized ROUBAIX SW ETAP
Roubaix S-Works eTap. SRAM Red eTap AXS. Pris 122 999 kr

 

Specialized ROUBAIX SW DI2
Roubaix S-Works Di2. Shimano Di2. Pris 119 999 kr

 

Specialized ROUBAIX PRO ETAP
Roubaix Pro eTap. SRAM Force eTap AXS. Pris 76 999 kr

 

Specialized ROUBAIX EXPERT UDI2
Roubaix Expert UDi2. Shimano Ultegra Di2. Pris 65 999 kr

 

Specialized ROUBAIX COMP UDI2
Roubaix Comp UDi2. Shimano Ultegra Di2. Pris 52 999 kr

 

Specialized ROUBAIX COMP
Roubaix Comp. Shimano Ultegra. Pris 41 999 kr

 

Specialized Roubaix Sport 2019
Roubaix Sport. Shimano 105. Pris 29 999 kr

Mer information finns hos Specialized