Trek uppdaterar sin aluminiummodell i Émonda-serien och ger ramen ett kolfiberliknande utseende.

Trek Emonda ALR5 Disc

Émonda ALR är som tidigare tillverkad av hydroformade ramrör i Treks Alpha 300 aluminium. På den nya uppdaterade modellen har dock Trek tagit ut svängarna lite extra med hydroformtekniken och gett ramrören mer svängda former och kantigare profil. Rördelarna har sedan fogats samman med Treks speciella Invisible Weld-teknik som av namnet att döma ska ge osynliga svetsar. Allt för att ge aluminiumramen ett utseende som hos storebröderna Émonda SL/SLR och kunna vara ett alternativ för de som söker kolfiberutseende men har begränsad budget.

Trek Emonda ALR Invisible Weld

Nya Émonda ALR finns med antingen skiv- eller fälgbromsar. Skivbromsmodellen har genomgående hjulaxlar och Flat Mount montering av bromsoken. Fälgbromssmodellen får klara sig med traditionella QR-axlar men har modern Direct Mount montering av fälgbromsoken.

Trek Emonda ALR4 Brakes

Ramvikten för storlek 56 anges till 1131 gram för skivbromsmodellen och 1112 gram för fälgbroms. Som jämförelse väger Émonda SL i kolfiber 1149 respektive 1091 gram så det är inte bara utseendet som är likt SL-modellen utan även vikten. Gafflarna i kolfiber är olika beroende på bromsalternativ och väger 350 gram för skivbroms och 313 gram för fälgbroms.

Trek Emonda ALR Internal cable

När Trek nu jobbat så hårt med utseendet är de är måna om att inte förstöra linjerna och det rena utseendet med vajrar och kablar så dessa har dragits internt inne i ramen. För att även slippa sladdar från eftermonterade givare har Émonda ALR förberetts för Duotrap-sensor i kedjestaget som skickar hastighet och kadens trådlöst till cykeldator eller mobil.

Trek Emonda ALR Duotrap

Geometrin hos Émonda ALR är Treks H2 som är en klassisk landsvägsgeometri som varken är allt för framåtlutad eller för upprätt och sägs passa för de allra flesta cyklister som vill tävla, motionera eller åka längre lopp.

Émonda ALR kommer i två olika utrustningsnivåer ALR 5 och ALR 4 där båda finns med antingen hydrauliska skivbromsar eller fälgbromsar. ALR 5 har Shimano 105 utrustning och ALR 4 har Shimano Tiagra komponenter. Samtliga modeller levereras med 25C däck.

Trek Emonda ALR 4

Skivbromsversionen av ALR 5 finns även i en WSD dam-version. Ramen är samma som vanliga ALR men med en annan sadel, kortare styrstam och smalare styre. För den som vill bygga ihop sin Émonda ALR med egna komponenter finns lös ram för skiv- eller fälgbroms.

Emonda ALR5 Disc WSD

Några svenska priser för nya Émonda ALR har ännu inte meddelats men de lär säkert dyka upp inom kort tillsammans med mer information hos Trek.